نسخه چاپی

مجلس اعلای اسلامی عراق ورود نیروهای تركیه به عراق را محكوم كرد

مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست عمار حكیم، ورود نیروهای تركیه به عراق را "تجاوز آشكار و نقض حاكمیت ملی" این كشور عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از دانشجو، به نقل از سومریه نیوز دربیانیه مجلس اعلا با اشاره به این موضوع که دولت عراق از هیچ کشوری نخواسته است نیروی زمینی به این کشور اعزام کند، تأکید شده است که بغداد وجود هیچ نیروی بیگانه ای را به هر تعداد که باشد در خاک خود برنمی تابد.

دراین بیانیه آمده است: "با ورود نیروهای ترک و امریکایی به عراق، این کشور یک بار دیگر با چالشی خطرناک رو به رو می شود که اصول حاکمیت و امنیت ملی آن را به خطر می اندازد".

مجلس اعلای اسلامی عراق در این بیانیه بر مخالفت قاطعانه این تشکل با این گونه مداخله های آشکار تأکید کرد و آن را نقض حاکمیت ملی عراق و زیر پا گذاشتن اصول حسن همجواری دانست آنهم در شرایطی که عراق درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش و تکفیریهای وحشی و در آستانه تحقق پیروزی بزرگی است که در واقع برای تمام کشورهای منطقه و جهان که در معرض خطر تروریسم هستند، پیروزی به حساب می آید.

در این بیانیه ضمن تأکید بر اهمیت کنترل مرزها بین کشورهای مرتبط و اجرای تدابیرعملی برای خشکاندن کامل منبع تروریسم و نابودی آن، آمده است: "عراق اجازه نمی دهد هیچ نیروی بیگانه ای به هر تعدادی که باشد وارد خاک این کشور شوند و از هیچ کشوری نخواسته است که نیروی زمینی به عراق ارسال کند. عراق مردان غیوری دارد که می توانند خود، کشورشان را آزاد کنند".

مجلس اعلای اسلامی عراق در این بیانیه خاطرنشان کرد که عراق بارها تأکید کرده است هر گونه همکاری منطقه ای یا بین المللی برای مقابله با داعش مستلزم ارائه کمکهای تسلیحاتی و پشتیبانی هوایی عراق از یک سو و جلوگیری از پشتیبانی لجستیکی و رسانه ای و تسلیحاتی از تروریستها از سوی دیگر است.

دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز پیشتر اعلام کرده بود که ورود یک هنگ زرهی از نیروهای ترکیه با تعدادی تانک و توپ به داخل خاک عراق، و به طور مشخص به استان نینوا بدون درخواست دولت مرکزی عراق و بدون کسب اجازه بوده است.

داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه هم ضمن تأکید دوباره بر حمایت دولتش از دولت حیدر العبادی، گفته بود که کشورش درباره حضور سربازان ترک در موصل با دولت مرکزی عراق هماهنگی های لازم را انجام داده است.

۱۳۹۴/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...