نسخه چاپی

انتصاب رئیس جدید موساد می‌تواند مقدمه بهبود روابط تل‌آویو-آنكارا باشد

عکس خبري -انتصاب رئيس جديد موساد مي‌تواند مقدمه بهبود روابط تل‌آويو-آنکارا باشد

روزنامه «دیلی صباح»، نزدیك به دولت تركیه، روز سه‌شنبه از انتصاب «یوسی كوهن» به عنوان رئیس جدید سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی استقبال كرده و نوشت این اقدام می‌تواند راه را برای روابط بهتر اسرائیل و تركیه هموار كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، یکی از روزنامه‌های نزدیک به دولت ترکیه روز سه‌شنبه به استقبال انتصاب «یوسی کوهن» به عنوان رئیس جدید موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، رفت.

«دیلی صباح» که به اتخاذ مواضع همسو با حزب عدالت و توسعه در ترکیه مشهور است، با اشاره به سوابق کوهن در موساد و همچنین فعالیت‌های وی در حوزه انرژی، نوشته است: «بحران جاری در روابط ترکیه و روسیه، ناخرسندی اسرائیل از حمایت روسیه از حزب الله شیعه، اظهارات (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) در مورد برگزاری مذاکرات سطح بالا در زمینه انرژی، مشکل در روابط اسرائیل و مصر بر سر خط لوله غیرفعال گازی و این واقعیت که یکی از وظایف کوهن برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی و مسلمان است، نشان می‌دهد که طرف اسرائیلی به دلیل نیازهایش در زمینه انرژی و همچنین به واسطه تحولات منطقه‌ای به دنبال بهبود روابط با ترکیه است.»

به نوشته این روزنامه، کوهن یک روز پیش از اعلام انتصابش به ریاست موساد، با اشاره به ضرورت یافتن منابع جدید انرژی برای اسرائیل، گفته بود: «جایگاه اسرائیل در خاورمیانه به صورت روزافزونی با چالش مواجه شده و تنها از طریق افزایش همکاری‌ها با همسایگانمان به خصوص مصر، اردن، قبرس، یونان و ترکیه تقویت می‌شود. برقراری روابط راهبردی اقتصادی با این کشورها، در راستای منافع ماست.»

در ادامه این گزارش، دیلی صباح به نقل از یک مقام دولت ترکیه که خواسته نامش فاش نشود، نوشته است که انتظار می‌رود روابط تل‌آویو و آنکارا به سرعت ترمیم شود. وی همچنین تائید کرده است که مذاکرات گازی بین ترکیه و اسرائیل در جریان است.

بنا بر این گزارش، با وجود آنکه نتانیاهو همچنان بر محاصره غزه تاکید دارد و این مسئله به عنوان یک مشکل در مسیر بهبود روابط ترکیه و اسرائیل به شمار می‌آید، «اما به نظر می‌رسد که بحث انرژی در حال تبدیل شدن به یک نقطه عطف در روابط طرفین، آن هم در بحبوحه گسترش تنش‌های منطقه‌ای است.»

«یوسف سلمان ایناچ» نویسنده این یادداشت در ادامه با اشاره به ابعاد فنی صادرات گاز از ترکیه به فلسطین اشغالی، نوشته است: «در حالی که به نظر می‌رسد مسئله انرژی تنها زمینه مشترک در روابط اسرائیل و ترکیه باشد، جنگ سوریه هم به گشوده شدن عصر جدیدی در روابط طرفین کمک کرده است. از دو هفته قبل که ترکیه یک جت روس را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود، ساقط کرد، روابط ترکیه و روسیه وارد فاز تازه‌ای شده است. ترکیه در مورد سوریه با روسیه اختلاف نظر دارد. روسیه‌ همراه با ایران حامی سرسخت بشار اسد و حزب‌الله لبنانی به شمار می‌آید که اسرائیل آن را یک گروه تروریستی می‌داند.»

دیلی صباح با اشاره به نظرمشترک اسرائیل و ترکیه در مورد حضور ایران و حزب الله در سوریه، نوشته است که این موضوع موجب شده تا تل‌آویو و آنکارا در یک طرف درگیری‌های خاورمیانه قرار گیرند و «ترکیه به عنوان یک دموکراسی منحصر به فرد اسلامی که به واسطه جنگ در سوریه با مشکلات امنیت ملی مواجه شده و اسرائیل که امنیت ملی و ثبات منطقه‌ای را در اولویت قرار داده، ممکن است با یکدیگر همکاری کنند.»

نویسنده این یادداشت به اظهارات اخیر کوهن در مورد توافق هسته‌ای و انرژی هم اشاره کرده است. رئیس جدید موساد هفته گذشته گفته بود که با توافق هسته‌ای ایران بار دیگر به یک بازیگر مهم در بازار گاز تبدیل می‌شود و در عین حال مخالفان منطقه‌ای اسرائیل از جمله حزب‌الله توان هدف قرار دادن خطوط لوله گاز اسرائیل را خواهند داشت.

در پایان گزارش دیلی صباح آمده است: «تهدیدات مشترک و منافع مشترک اقتصادی ممکن است سرنوشت روابط ترکیه و اسرائیل را تغییر دهند و کوهن می‌تواند در طول دوره ترمیم نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا کند. روابط اسرائیل و ترکیه که از سال 2010 پس از حمله اسرائیل به یک ناوگان ترکیه‌ای و کشتن 10 تبعه ترکیه که یک نفر آن‌ها گذرنامه آمریکایی نیز داشت، دچار مشکل شد، اما حالا می‌تواند بعد از یک دوره رکود وارد فصل تازه‌ای شود.»

۱۳۹۴/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...