نسخه چاپی

اوضاع اسفناك اشتغال جوانان در اروپا و كشورهای عربی

سازمان ملل نسبت به شرایط اشتغال جوانان در كشورهای اروپایی و كشورهای عربی ابراز نگرانی و اعلام كرده است در بخشی از مناطق جهان میزان بیكاری جوانان چندین برابر نرخ بیكاری بزرگسالان است و 53 درصد جوانان اسپانیا بیكارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، به نقل از الجزیره در گزارش سال 2015 توسعه انسانی سازمان ملل متحد که طی روزهای گذشته منتشر شده تاکید شده است که در شرایط کنونی حدود نیمی از جمعیت جهان را افراد کمتر از 30 سال تشکیل می‌دهد اما غالبا در کشورهای جهان یک ناهماهنگی بین سطوح مهارت و فرصت‌های اقتصادی موجود برای این افراد وجود دارد.

بر اساس این گزارش در حالی که سن افراد در جوامع رو به افزایش است و تعداد جوانان در این جوامع روز به روز بیشتر می‌شود بسیاری از بازارهای کار توان تامین فرصت‌های شغلی مورد نیاز آنها را ندارند.

اگر چه تغییرات فناوری و جهانی سازی به افزایش اشتغال و در نتیجه توسعه بشریت منجر شده است سهم قابل توجهی از جوانان همچنان بیکار مانده‌اند.

این گزارش تاکید می‌کند که نسبت اشتغال جوانان به اشتغال افراد بالغ در جهان به میزان قابل توجهی بالا است و در این گزارش مناطقی مانند کشورهای عربی در کنار جنوب اروپا، آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب با عنوان مناطق با بیشترین میزان نسبی بیکاری جوانان معرفی شدند.

به گزارش سازمان بین‌المللی کار در خاورمیانه و شمال آفریقا میزان بیکاری جوانان 3.3 تا 3.8 برابر نرخ بیکاری بزرگسالان است.

در شرایط کنونی 74 میلیون نفر از کل 200 میلیون نفر بیکار در جهان را افراد 15 تا 24 سال را تشکیل می‌‌دهند که این مسئله در مناطقی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تاثیرات بدی دارد.

بر اساس گزارش سازمان ملل جهان عرب دارای بیشترین میزان بیکاری جوانان در جهان است به گونه‌ای که 29 درصد از جوانان این جوامع در حال حاضر عرب هستند.

این گزارش می‌افزاید تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در کشورهای عربی در مقایسه با روند فزاینده تعداد نیروی کار تحصیل کرده این جوامع بسیار ناکافی است.

به عنوان مثال، در بین سال‌های 1996 تا 2005، 5 میلیون نفر در مصر فارغ‌التحصیل شدند این در حالی است که بازار اشتغال این کشور در این مدت تنها 1.8 میلیون فرصت شغلی مبتنی بر مهارت‌های این افراد را ایجاد کرده است.

در حالی که بسیاری از این افراد تحصیل‌کرده از سطوح مهارت بالایی برخوردارند و می‌توانند در دیگر نقاط جهان فرصت‌های شغلی مناسبی را پیدا کنند در داخل کشورهای خود نمی‌توانند فرصت اشتغال خوبی را بیابند.

بنا به گفته "سیما باهوس" مدیر اداره برنامه توسعه کشورهای غربی سازمان ملل، توسعه فرصت‌های اشتغال پایدار برای همه اقشار جامعه بخصوص جوانان و زنان می‌تواند کلیدی برای کشورهایی باشد که به دنبال توسعه پایدار هستند.

بنا به گفته نگارنده این گزارش شرایط اشتغال در مناطق روستایی جهان عرب به گونه‌ای است که جوانان تا سطوح ابتدایی تحصیل کرده و علاقه‌ای به پرداختن به مشاغل آبا و اجدادی خود ندارند و همین امر باعث می‌شود که این افراد به مشاغل نامتعارف با حقوق نامناسب روی بیاورند.

یکی دیگر از مشکلات اشتغال در حوزه‌های عربی این است که در شرایط کنونی افراد عمر بیشتری کرده و بیشتر در مشاغل باقی می‌مانند و همین امر ورود نیروهای کار جدید به بازار کار را مسدود می‌کند.

به عنوان مثال در عربستان سعودی حتی با مزایای دولتی مناسب نرخ بیکاری جوانان در حدود 30 درصد ارزیابی شده است.

به طور معمول در این کشورها دولت‌ها در زمینه رسیدن به هدف‌گذاری‌های اشتغال شکست می‌خورند.

یکی دیگر از مناطقی که از سوی سازمان ملل به عنوان بحرانی‌ترین حوزه‌های اشتغال جوانان اشاره شده است حوزه اروپا است.

میزان توزیع فرصت‌های شغلی در کشورهای اروپایی بسیار نامتوازن است به گونه‌ای که در برخی از کشورهای اروپایی میزان فرصت‌های شغلی بسیار بیشتر از تعداد جوانان نیروی کار این کشور بوده و کمبود نیرو توسعه پایدار این کشورها را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر در برخی از کشورهای اروپایی نیز میزان اشتغال جوانان به شدت افزایش یافته است به گونه‌ای که در کشورهای جنوب اروپا نرخ بیکاری جوانان 3.4 برابر نرخ بیکاری بزرگسالان است به گونه‌ای که حدود 53 درصد از جوانان اسپانیایی در حال حاضر بیکار هستند.

آنچه که شرایط را برای کشور های جنوب اروپا بحرانی‌تر می‌کند این است که سهم قابل توجهی از جوانان در این کشورها نه تنها بیکار هستند بلکه فعالیت تحصیلی و یا هر فعالیت دیگری نیز ندارند.

در شرایط کنونی، یکی از کشورهای اروپایی که با بیشترین میزان بیکاری جوانان در این حوزه مواجه است ترکیه است که حجم قابل توجهی از جوانان در این کشور بیکار بوده و همین امر به تشدید بحران های اقتصاد و اجتماعی در این کشور دامن زده است.

با در نظر گرفتن موارد فوق این گزارش به این نتیجه رسیده است که یک جامعه با غیر فعال بودن نیمی از نیروی کار خود نمی‌تواند خیلی توسعه پایداری داشته باشد چرا که با دو مشکل نسل نیروی کار از دست رفته و محدودیت منابع توزیع برنامه‌های حمایت بازنشستگی روبرو هستند.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...