نسخه چاپی

شرایط جدید شركت‌های خارجی در صنعت نفت ایران

ایران در تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش نفت و گاز خود مكانیزم جدیدی را برای قرار‌داد‌های نفت و گاز در آینده معرفی كرده است.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از پایگاه خبری اویل پراس، ایران در کنفرانسی که ۲۸ و ۲۹ نوامبر در تهران برگزار شد، جزییات اولیه‌ای از چارچوب جدید قرار‌دادهای نفتی خود ارائه داد. در این کنفرانس ۱۳۷ شرکت آسیایی و اروپایی شامل رویال داچ شل، استات اویل نروژ، بریتیش پترولیوم، توتال، ساینوپک، رپسول، انل انرژی، شلومبرگر، انی، لوک اویل، روسنفت، دوو، ایمپکس و تک‌نیپ حضور داشتند.

قرار‌دادهای جدید نفت و گاز با شرکت‌های خارجی ۱۵ تا ۲۰ ساله خواهد بود و قابلیت تمدید تا ۲۵ سال را دارد. پیشتر قراردادهای نفتی ایران دوره کوتاه‌تری داشتند و خطرات تجاری و فنی بالاتری را برای سرمایه‌گذاران خارجی به همراه می‌آوردند. تازه‌ترین سیستم قرار‌دادهای نفت و گاز جایگزین مدل قبلی بیع متقابل خواهد شد که در آن پیمانکاران خارجی نمی‌توانستند ذخایر نفتی را ثبت کنند و مجبور بودند میدان نفتی را به ایران بازگردانند. جدا از این، سیستم جدید قرار‌دادهای ایران برخلاف مدل قبلی درآمد بیشتری برای شرکت‌هایی خواهد داشت که بیشتر از مقدار برنامه‌ریزی شده اولیه در ایران نفت تولید کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در جریان این کنفرانس گفت: ما برای ادامه دادن به عنوان یک تامین‌کننده بزرگ نفت جهان امیدواریم از همکاری با شرکت‌های نفتی معتبر بین‌المللی تحت یک شرایط برد – برد بهره ببریم.

دولت ایران قصد دارد ۳۰ میلیارد دلار(۱۵۰ میلیارد دلار ظرف پنج سال) سرمایه‌گذاری خارجی را از طریق این قرا‌ردادهای جدید جذب کند. سیستم جدید این قرار‌دادها انعطاف‌پذیری بیشتری را در قبال پیمانکاران خارجی در برابر نوسانات احتمالی بازار و دیگر ریسک‌های مرتبط خواهد داشت. تحت این سیستم جدید پیمانکاران خارجی باید یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت ایرانی برای انجام فعالیت‌های خود تاسیس کنند و درآمد آنها براساس میزان ریسک پروژه خواهد بود.

همچنین گمان می‌رود این قراردادها شامل ریسک‌های خاصی همچون ریسک تجاری نوسان قیمت نفت و افزایش شفافیت در عملیات‌ها نیز باشد. اما کاملا مشخص است که ایران همچنان مقدار منصفانه‌ای کنترل روی پیمانکاران خارجی خواهد داشت چرا که این پیمانکاران در واقع مالک هیچ میدانی نخواهند بود. در کنفرانس دو روزه تهران که ۲۸ نوامبر برگزار شد هیچ شرکت نفتی آمریکایی حضور نداشت.

در تحول دیگری که می‌تواند روی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران تاثیر بگذارد پیمانکاران نفتی داخلی در ایران به دنبال تضمین کار از سوی شرکت‌های خارجی پس از شروع فعالیت‌ها در ایران هستند. حسن کاظمی از جامعه سازندگان تجهیزات صنایع نفتی ایران می‌گوید: ما نگران حضور شرکت‌های خارجی در اینجا هستیم. ما نگران این هستیم که آنها کار خود را چطور انجام خواهند داد. دولت ایران در حال سازماندهی سمیناری در روزهای ۲۲ و ۲۳ فوریه در تهران است که در آن مقررات جدید تولید نفت و گاز طبیعی بررسی خواهد شد.

اویل پرایس در پایان نتیجه می‌گیرد، ایران به جای درخواست تضمین از سوی پیمانکاران خارجی در واقع باید بازگشت تضمین‌شده سرمایه را به پیمانکاران خارجی ضمانت بدهد. برای کشوری که در سایه تحریم‌های غرب بوده معرفی یک سیستم جدید قرار‌دادهای نفتی و لغو سیستم دو دهه‌ای قرار‌دادهای بیع متقابل یک گام مهم به سمت بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران و از همه مهم‌تر بهبود شرایط کسب‌وکار در این کشور به حساب می‌آید.

۱۳۹۴/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...