نسخه چاپی

اولین سفیر زن ایران وارد مالزی شد

عکس خبري -اولين سفير زن ايران وارد مالزي شد

'مرضیه افخم' نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی روز چهارشنبه وارد كوالالامپور پایتخت مالزی محل ماموریت خود شد تا براساس برنامه وزیر امور خارجه 'روابط بین دو كشور را هرچه گسترده تر و جدی تر و مستحكم تر' كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: 'مرضیه افخم' نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی روز چهارشنبه وارد کوالالامپور پایتخت مالزی محل ماموریت خود شد تا براساس برنامه وزیر امور خارجه 'روابط بین دو کشور را هرچه گسترده تر و جدی تر و مستحکم تر' کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری نیز انتصاب افخم به عنوان نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی برای تصدی سفارت در کشور مالزی را نمادی از توانمندی بانوان دانسته بود.

وی روز چهارشنبه وارد کوالالامپور شد و مورد استقبال قرار گرفت تا به گفته دکتر 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه، نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران در 'کشور بسیار مهم، دوست و برادر مالزی روبط بین دو کشور را هرچه گسترده تر، جدی تر و مستحکم تر' کند.


سفیر جدید ایران در مالزی، آشنایی و ارتباط بین رسانه های ایران و مالزی را یکی از حوزه های بالقوه همکاری دو کشور می داند.

'محمدجلال فیروزنیا' سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مالزی حدود 13 ماه پیش در پایان ماموریت خود به کشور بازگشت و 'مجید صفار' به عنوان کاردار موقت، مدیریت سفارت کشورمان و مناسبات دو کشور را برعهده داشت.

افخم پیش از انتخاب به عنوان سفیر ایران در مالزی، سخنگوی وزارت امور خارجه بود و پیش از آن نیز ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه را بر عهده داشت.

وزیر امور خارجه تاکید دارد: بسیار مهم بود تجربه نخستین بانوی ایرانی، تجربه ای موفق باشد و مطمئن هستم از این تجربه در سفارت مالزی هم استفاده خواهند کرد.

'پرویز اسماعیلی' معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری نیز انتخاب افخم برای سفارت مالزی را انتخابی راهبردی و در مسیر ارتقای روابط دو کشور دانست و گفت: با توجه به جایگاهی که خانم افخم در دستگاه دیپلماسی ایران دارد و استقبالی که کشورهای مختلف و مالزی از این انتخاب کرده اند، انتظار می رود روابط دو کشور به سطح مطلوب بازگردد.

مناسبات تجاری میان ایران و مالزی طی سال های اخیر و در دوران تحریم های ناعادلانه غرب کاهش یافت و ارزش مبادلات دو کشور در سال 2014 به حدود 740 میلیون دلار رسید که بیش از 30 درصد به نسبت سال 2013 کاهش داشت.

این در حالی است که ایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال 2014 بوده و با 72 هزار و 264 گردشگر حدود 159 میلیون و 476 هزار و 324 دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.

هم اکنون حدود پنجهزار جوان ایرانی نیز در دانشگاه های مالزی تحصیل می کنند.

۱۳۹۴/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...