نسخه چاپی

موج اول آنفلوآنزا تا 3 هفته دیگر تمام است

معاون مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: موج اول آنفلوآنزا تا 3 هفته دیگر از كشور خارج می شود، در این موج حدود 1100 مورد بستری داشتیم و تعداد فوتی ها نیز به 60 نفر نرسید.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: موج اول آنفلوآنزا تا 3 هفته دیگر از کشور خارج می شود، در این موج حدود 1100 مورد بستری داشتیم و تعداد فوتی ها نیز به 60 نفر نرسید.

محمود نبوی افزود: ویروس آنفلوآنزا ویروسی است که با سرد شدن هوا فعال می شود، امسال که سرمای زمستانی زودتر شروع شد، شاهد شروع زودهنگام موج آنفلوآنزا از شرق کشور بودیم اما این موج در شرق کشور فروکش کرده و اکنون به مرکز و غرب کشور رسیده است.

وی ادامه داد: موج اول آنفلوآنزا در شهرهای کوچک بیش از یک هفته طول نمی کشد و در شهرهای بزرگ نیز پس از دو تا سه هفته فروکش می کند بنابراین انتظار داریم حداکثر تا سه یا چهار هفته آ ینده موج اول آنفلوآنزا در کشور فروکش کند.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: ویروس شایع در موج اول آنفلوآنزا نیز ویروس H1N1 فصلی است که نمونه آن را به آزمایشگاه مرکزی سازمان بهداشت جهانی در ژنو هم فرستادیم و تایید شد که ویروس جدیدی نیست نوعی از آنفلوآنزای فصلی است.

وی ادامه داد: با ورود ویروس آنفلوآنزا به طور طبیعی حدود یک درصد جمعیت دچار تب، ذات الریه (پنومونی) و بیماریهای تنفسی شدید می شوند که از این تعداد در برخی کشورها تا هفت درصد به علت شدت بیماری جان خود را از دست می دهند.

نبوی گفت: آمار کشور 80 میلیونی ایران نشان می دهد که تعداد مبتلایان به ذات الریه بسیار کمتر از یک درصد جمعیت است و میزان مرگ ناشی از این بیماری در موارد شدید نیز حداکثر حدود 4.5 درصد است که در حد طبیعی است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: میزان بروز و مرگ ناشی از بیماری آ نفلوآنزا در کشور بیش از سالهای گذشته نیست البته چون امسال سرمای زمستانی زودتر شروع شد، موج این بیماری را زودتر از سالهای گذشته شاهد بودیم.

وی افزود: ویروس آنفلوآنزا به گرما حساس است و با قرار گرفتن در برابر گرما از بین می رود، تابستان امسال نیز با ورود تعدادی از حجاج به کشور این ویروس به کشور وارد شد اما به علت گرم بودن هوا خیلی زود خنثی شد.

نبوی ادامه داد: سال گذشته نیز که سرمای هوا حدود بهمن شروع شد، موج آنفلوآنزا دیرتر شروع شد و خیلی زود هم به پایان رسید.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: احتمال ورود موج دوم بیماری آنفلوآنزا وجود دارد و ممکن است موج بعدی این بیماری با ویروس آنفلوآنزای B یا آنفلوآنزای H3N2 باشد و با احتمال بسیار کمتری ممکن است موج سوم آنفلوآنزا هم وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا و مرگ ناشی از آن در کشور گفت: آماری که من دارم نشان می دهد که تا هفته پیش حدود 1100 مورد بستری ناشی از آنفلوآنزا داشتیم. تعداد موارد مرگ نیز کمتر از 60 نفر است و ممکن است طی روزهای اخیر تعدادی به این آمار اضافه شده باشد که در حد سالهای گذشته و کاملا در حد طبیعی است.

نبوی با اشاره به موج خبر رسانی درباره بیماری آنفلوآنزا در کشور گفت: گر چه رسانه ها بیش از حد لازم به بیماری آنفلوآنزا پرداختند و اندکی در جامعه اضطراب ایجاد کردند اما این تهدید به فرصت تبدیل شد.

وی افزود: از نظر وزارت بهداشت، موج اول آنفلوآنزا تهدید نبود اما با اطلاع رسانی رسانه ها مردم بیشتر حساس شدند، از روبوسی و دست دادن پرهیز کردند و استفاده از دستمال هنگام عطسه کردن و شست و شوی مداوم دستها افزایش یافت و همین مساله به کاهش موارد این بیماری کمک کرد.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: مردم باید بدانند که ویروس آنفلوآنزا تا هشت ساعت روی سطوح زنده می ماند و قابلیت انتقال دارد بنابراین باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: واکسن آنفلوآنزا نیز فقط برای افراد دارای نقص ایمنی، سالمندان، بیماران خاص و زنان باردار ضروری است اما به علت اضطرابی که ایجاد شد، در برخی موارد شاهد این بودیم که افراد سالم نیز واکسن زدند و همین امر موجب شد که مقداری با کمبود واکسن برای افراد نیازمند مواجه شویم.

نبوی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه ضروری نیست و البته سازمان غذا و دارو تمهیدات لازم را برای تامین واکسن انجام داده، اکنون واکسن روسی آ نفلوآنزا در بازار هست و این واکسن نیز مورد تایید سازمان غذا و داروست.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی به مردم توصیه کرد: اگر افرادی دچار علایم آنفلوآنزا شدند، به پزشک مراجعه کنند و اگر بعد از سه هفته باز هم علایم بر طرف نشد، دوباره به پزشک مراجعه کنند.

۱۳۹۴/۹/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...