نسخه چاپی

روش محقق ایرانی برای درمان ارزان‌تر سرطان

به گزارش نما - ایرنا نوشت: مجید ورکیانی به همراه یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا با استفاده از یک تراشه زیستی موفق به توسعه روشی ارزان قیمت برای درمان سرطان شد که در آن سلول های سرطانی شناسایی شده و از خون حذف می شوند.

به گزارش ساینس، در این روش که مشابه دیالیز است، خون بوسیله یک تراشه زیستی (biochip) فیلتر می شود و سلول های سرطانی حذف می شوند.

محققان این روش را دیالیز سرطان نامیده اند. این روش ارزان ترین و راحت ترین روش درمان سرطان است. در حال حاضر برای تشخیص تومور از اسکن و نمونه برداری استفاده می شود که سبب می شود بیمار درد فراوانی را متحمل شود؛ ولی در این تکنیک جدید بیمار به هیچ عنوان آسیب نمی بیند.
در این روش که عملکردی مشابه دستگاه دیالیز دارد، سلول های سرطانی که بزرگتر و انعطاف پذیر تر از سلول های عادی هستند، توسط یک تراشه زیستی مجزا می شوند. جداسازی سلول های سرطانی در تراشه با استفاده از یک نیروی هیدرودینامیکی صورت می گیرد.
محققان در ابتدا بر این باور بودند که این روش فقط قادر به تشخیص سلول های سرطان است، تا اینکه در زمان توضیح عملکرد آن در یکی از بیمارستان های سنگاپور، متوجه شدند علاوه بر شناسایی، قادر به پاکسازی خون و جلوگیری از متاستاز سرطان است.
درکتر ورکیانی امیدوار است که با کمک های مالی و پشتیبانی مناسب بتوان این روش را در بیمارستان های استرالیا ظرف مدت دو تا سه سال آینده مورد استفاده قرار داد.

۱۳۹۴/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...