نسخه چاپی

نامه كری به ظریف هیچ ضمانت اجرایی ندارد

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینكه نامه كری به ظریف در خصوص قانون محدودیت ورود به ایران هیچ ضمانت اجرایی ندارد، گفت: اگر من به جای مسئولان و دولتمردان بودم این اندازه نسبت به دشمن ساده‌اندیشی نمی‌كردم.

به گزارش نما، سردار محمدحسین نجات معاون فرهنگی سپاه در گفت‌وگو با فارس، قانون محدودیت ورود به ایران را که از سوی مجلس و کنگره آمریکا تصویب شده، تحریم جدیدی علیه کشورمان دانست و اظهار داشت: این قانون ورود تجار، شرکت‌های اقتصادی و گردشگران به ایران را محدود می‌کند.

وی ادامه داد: برخی افراد در هفته اخیر برای شرکت در جلسات مختلف به ایران دعوت شده بودند اما به خاطر اینکه پاسپورت‌شان زیر سؤال نرود به ایران نیامدند.

به گزارش فارس، در بند 203 از لایحه بودجه آمریکا تحت عنوان «محدودیت استفاده از برنامه لغو روادید برای خارجی‌هایی که به کشورهایی خاص سفر کرده‌اند»، 4 کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شده‌اند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، برای سفر به آمریکا نیازمند دریافت روادید مجدد هستند.

این یعنی شهروندان عموما اروپایی که پیش از این بدون روادید به سادگی به آمریکا سفر می‌کردند، حالا اگر برای گردش، تجارت یا هر دلیل دیگری به ایران بیایند، برای سفر به آمریکا گرفتار روند بررسی سوابق و فرآیند صدور روادید خواهند شد.

این مصوبه به امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز رسیده است.


سردار نجات همچنین با اشاره به نامه مشروط رهبر معظم انقلاب در تائید برجام تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمان خود به صراحت اعلام کردند که هر تحریم جدیدی که آمریکای‌ها علیه ما وضع کنند، نقض برجام است و این در متن برجام نیز آورده شده است.

معاون فرهنگی سپاه همچنین به واکنش تیم سیاست خارجی کشورمان اشاره کرد و افزود: آقایان عراقچی و تخت‌روانچی و تمامی کارشناسان پیش از این اعلام کرده بودند که آمریکا با این مصوبه برجام را نقض کرده است.

سردار نجات در ادامه به نامه جان کری (وزیر امور خارجه آمریکا) به ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تعهد ضمنی آمریکا بر اجرای برجام اشاره کرد و اظهار داشت: نامه آقای کری هیچ ضمانت اجرایی نداشته و با درج چنین نامه‌ای نقض برجام مرتفع نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان کشور ما باید مقداری به دشمن بدبین باشند چراکه آنها در جبهه مقابل هستند؛ حضرت آقا نیز می‌فرمایند مراقب دشمن باشید زیرا آنها می‌خواهند از هر فرصتی استفاده کنند تا خنجر بزنند.

معاون فرهنگی سپاه با طرح این پرسش که چرا این آقایان می‌خواهند این اندازه به دشمن اعتماد کنند، تاکید کرد: من اگر جای آنان بودم اینقدر نسبت به نامه‌ای که هیچ ضمانت اجرایی، حقوقی، قانونی ندارد، ساده‌اندیشی نمی‌کردم که بخواهند به آن پایبند باشند.

وی در پایان اظهار داشت: تنها در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان مرجع قانونی رسما حکمی را ابلاغ کند و اعلام کند که این مصوبه مورد قبول من نیست، برجام نقض نشده است.

۱۳۹۴/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...