نسخه چاپی

قطعنامه گرد و غباری سازمان ملل

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایران با محوریت موضوع مقابله با گرد و غبار در كمیته دوم هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با پیگیری و تلاش های جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایران با محوریت موضوع مقابله با گرد و غبار در کمیته دوم هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با پیگیری و تلاش های جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

مجید شفیع پور دستیار ویژه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همکاری های بین المللی و رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها با بیان این مطلب، افزود: این مصوبه نتیجه تلاش های ایران در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار از سالها پیش تاکنون است.

وی ادامه داد: ابتکار عمل ایران در میزبانی نشست منطقه ای وزرای محیط زیست در تهران در 29 سپتامبر 2010، همچنین برگزاری جلسات متعدد با مشارکت فعال همه کشورها و تاکید بر ارتباط و همکاری کشورها در سطوح منطقه ای و بین المللی برای کنترل و کاهش اثرات منفی گرد و غبار و در مناطق آسیب پذیر از جمله عوامل موثر و مهم در تصویب این قطعنامه بود.

شفیع پور ضمن یادآوری دیدارها و مکاتبه های متعدد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل همزمان با برگزاری مجمع محیط زیست سازمان ملل در خرداد ماه 1393 و آخیم اشتاینر مدیر اجرایی UNEP (برنامه محیط زیست ملل متحد) همزمان با برگزاری اجلاس وزیران آسیا و اقیانوسیه -بانکوک در خرداد ماه 1394 مبنی بر مطالبه ایجاد ساز و کار منطقه ای و بین المللی در ارتباط با پدیده گرد و غبار، گفت: این اقدامات منجر به جلب توجه جهانی به این موضوع و مصوبه کمیته دوم هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شد.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: پپیشنهاد ایران با توجه به برنامه منطقه ای مبارزه با پدیده گرد و غبار در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و با موضوع ' قطعنامه مقابله با پدیده گرد و غبار' همزمان با برگزاری نشست وزیران در حاشیه بیست و هفتمین نشست شورای حکام در خصوص پدیده گرد و غبار به تاریخ 21 فوریه 2013 در نایروبی ارائه شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همکاری های بین المللی ادامه داد: در این پیش نویس به قطعنامه های مصوب در سپتامبر سال 2015، تحت عنوان ' دگرگونی دنیای ما و دستور کار سال2030 برای توسعه پایدار'، قطعنامه مصوب در دسامبر 2014 در اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی در کشورهایی که با تجربه جدی خشکسالی درگیرند و همچنین قطعنامه مصوب درجولای 2012 در کنفرانس سازمان ملل متحد تحت عنوان ' آینده ای که ما می خواهیم' اشاره شده است.

شفیع پور چالش گرد و غبار و شیوه ناپایدار مدیریت زمین برای توسعه پایدار کشورهای متاثر از آنرا از جمله مفاد طرح شده در این قطعنامه عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته، گرد و غبار آسیب های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی بر ساکنان مناطق خشک، مرطوب و نیمه خشک به خصوص در آفریقا و آسیا تحمیل کرده است و از این رو انجام اقدامات سریع جهت رسیدگی به این چالش از جمله موارد مورد تاکید در این قطعنامه است.

وی با اذعان به نقش مهم سازمان ملل در هماهنگی و دعوت از نهادهای مرتبط همچون صندوق و برنامه های توسعه سازمان ملل متحد، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، سازمان جهانی هواشناسی، سازمان بهداشت جهانی، دبیرخانه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان در کشورهایی که معضل جدی خشکسالی یا بیابان زایی دارند به ویژه در آفریقا، کمک به افزایش ظرفیت سازی، اجرای پروژه های منطقه ای و زیر منطقه ای، تبادل اطلاعات و افزایش همکاری های فنی در کشورهای آسیب دیده و کشورهای منشاء گفت: به منظور بهبود اجرای شیوه های مدیریت پایدار زمین و توسعه سیستم های هشدار دهنده به عنوان ابزاری برای مبارزه با توفان گرد و غبار مطابق با برنامه های استراتژیک و ترویج همکاری های بین المللی برای مبارزه با این پدیده ضرورت داشت سازمان ملل و نقش و جایگاه آن از جمله مفاد مهم مطروحه در این قطعنامه باشند.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست تشویق سازمان های منطقه ای، زیر منطقه ای و بین منطقه ای برای تبادل بهترین شیوه ها، تجربه ها و تخصص فنی در مبارزه با گرد و غبار، مانند اجرای بهبود یافته راه های مدیریت پایدار زمین و ترویج همکاری های منطقه ای در این مورد را از دیگر مفاد مطرح شده در این قطعنامه دانست.

دستیار ویژه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همکاری های بین المللی اشاره ای هم به دعوت از همه اعضای متاثر از این پدیده، سازمان های مربوط به سیستم توسعه سازمان ملل متحد، سازمان های منطقه ای و دیگر ذینفعان به تلاش برای رسیدن به اهداف قطعنامه به عنوان یکی دیگر از مفاد آن داشت.

شفیع پور گفت: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه این پیش نویس زودتر از موعد و در کمیته دوم هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، مقرر شد این قطعنامه در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی که در مهر ماه 1395 برگزار خواهد شد نیز به صورت تشریفاتی به تصویب برسد.

۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...