نسخه چاپی

نامه سرگشاده«آیت‌الله مكارم» به شیخ‌الازهر

آیت‌الله مكارم‌شیرازی در نامه‌ای سرگشاده به شیخ الازهر و علمای آن مركز دینی در مورد اقدامات اخیر بر ضدّ مذهب شیعه گفت: امیدوارم با صلابت جلو انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام، وهابیون، تكفیری‌ها و وسوسه‌های خناسان تفرقه‌افكن بگیرید.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،‌ متن نامه این مرجع تقلید به شیخ أحمد الطیب به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم جناب شیخ دکتر أحمد الطیب

سلام علیکم

ایام میلاد مبارک خاتم النبیین (صلی الله علیه وآله) را به شما و همه علمای الازهر الشریف تبریک عرض می‌کنم، حقیقت این است مواضع منطقی و وحدت‌گرایانه الازهر در طول تاریخ و دیدگاه‌های اعتدالی جنابعالی در گذشته نقطه روشنی است که امت مسلمان در گرماگرم جنجال‌های جریان‌های تکفیر و تندرو به آن امیدوار هستند، اما اقدامات تفرقه‌افکنانه اخیر که به نام الازهر انجام گرفته، مانند: اشکال‌گیری در رسانه‌ها بر عقاید مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و نسبت غیر واقعی یک سری دیدگاه‌های غلط به شیعه به سبب بعضی از شبکه‌های مزدور و وابسته به بیگانگان که ما جدا از آنها بیزاریم، برگزاری مسابقات مقاله و کتاب و نمایشنامه نویسی برضدّ مذهب شیعه و تحقیر و ناچیز شمردن جمعیت پیروان مکتب اهل بیت در مصر با تعبیرات بسیار زننده و پیشگیری از حضور حتی یک نماینده از هموطنان مصری در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراط‌گری که نتیجه آن جنگ مذهبی و از دست دادن آن افتخار تاریخی است را به صدا درآورد.

آیا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بین مذاهب اسلامی گفتمان عالمانه بین پیشوایان مذاهب است یا ردیه‌نویسی و جنگ تبلیغاتی و مسابقه بر ضدّ یکدیگر؟

آیا برای شناخت عقاید یک مذهب باید معارف را از پیشوایان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت یا از چهره‌های منفور و شبکه‌های وابسته به دشمنان و جستجوی نقاط ضعف از لابلای کتاب‌های مورد نقد پیشوایان؟

آیا در شرایطی که با گذشت 35 سال از تأسیس جمهوری اسلامی ایران، تاکنون هیچ مرجع تقلیدی در صدا و سیما به نقد عقاید و فقه اهل سنت نپرداخته و هیچ مسابقه مقاله‌نویسی بر ضدّ اهل سنت توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به این دو برنامه‌های تفرقه‌انگیز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامی و تقریب مذاهب است؟ در ایران و افغانستان شیعه و سنی در کنار هم حتی در انتخابات و حکومت همکاری می‌کنند و مشکلی ندارند.

اگر خدای نکرده این هجمه تبلیغاتی خشم عده‌ای از متعصبان اهل سنت را برانگیزد و خون شیعیان هموطن شما را بریزند و عکس‌العمل مشابه صورت بگیرد، مسئولان الازهر در پیشگاه الهی مسئول این خون‌های به ناحق ریخته مسلمانان نخواهند بود؟

اینجانب با نگاه خوش‌بینانه‌ای که همیشه به شما داشته و دارم، امیدوارم با صلابت جلو این انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابیون و تکفیری‌ها و وسوسه‌های خناسان تفرقه‌افکنی که ممکن است در اطراف شما وسوسه کرده و از مسیر اعتدال منحرف کنند بگیرید و چونان شیخ محمود شلتوت و دیگر مشایخ و مفاخر تاریخ الازهر در تاریخ خطه اعتدال و تقریب الازهر همچنان بدرخشید و این است امید درباره شما.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

۱۳۹۴/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...