نسخه چاپی

رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور عنوان كرد

هشدار به برگشت زیرمیزی‌ها

رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور با تقاضا از شورای عالی امنیت ملی برای تضمین امنیت پزشكان در مناطق محروم و مرزی از اینكه بسیاری از بودجه‌های سلامت روی كاغذ عملیاتی نشده است، گلایه كرد و نسبت به ترویج دوباره زیرمیزی هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علیرضا زالی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اعتبارات حوزه سلامت برای سال آینده اظهار داشت: نگاهی به تحقق بودجه‌های سلامت در سال 94 و حجم بالای مطالبات موجی از نگرانی را در بین جامعه پزشکی ایجاد کرده است که برای رفع این معضل چاره ای جز افزایش اعتبارات نداریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر و نوظهور و همچنین حرکت جامعه به سوی جمعیت سالمندی افزود: تمامی این موارد هر ساله زمینه گران تر شدن سلامت را فراهم می‌کند و باید از ساز و کارهایی استفاده شود که بودجه مترتبه بر اساس شرایط خاصی شکل گیرد.

زالی با بیان اینکه برای سال آتی دو نگرانی وجود دارد، گفت: باید کسری اعتبارات در سال 95 به صفر برسد و دیگر آنکه تخصیص‌ها تحقق پیدا کند.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در سال 94؛ تخصیص‌ها حداقل بوده که برای سال آتی باید بودجه به گونه‌ای طراحی شود که نقدینگی نگران کننده کسری‌ها را پوشش دهد.

زالی با اشاره به اینکه مجلس و دولت در خصوص رشد اعتبارات سلامت همگام و همکلام هستند، عنوان کرد: رشد اعتبارات سنواتی سلامت باید از معدل امسال بالاتر باشد. بنابراین رشد اعتباری حمایتی از بیمه‌های پایه نیز باید مفصل باشد و منابع جدید مانند مالیات بر سیگار خلق شود.

وی با تاکید بر اینکه دو دهه است که رشد حداقلی اعتبارات را شاهد هستیم، اضافه کرد: در واقع میزان رشد پایین تر از شاخص تورمی بوده و در فضای فعلی باقی مانده باید کمک کرد تا اعتبارات عمومی سلامت افزایش یابد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص طرح تحول اذعان داشت: از طریق مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به عنوان یک ناظر بی‌طرف به نقد و تحلیل طرح تحول سلامت می‌پردازیم و در حال حاضر مشغول جمع کردن گزارشات میدانی در این خصوص هستیم تا بتوانیم نکات مثبت و منفی را با نگاهی منصفانه و تحلیل کارشناسانه از طرح تحول ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 94 برای وزارت بهداشت در حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود که تا اکنون حدود 300 میلیارد تومان آن محقق شده است، عنوان کرد: خیلی از بودجه‌هایی که روی کاغذ مطرح شده هنوز عملیاتی نشده است از این رو کار میدانی را برای بررسی و ریشه یابی انجام می‌دهیم.

زالی با بیان اینکه تحلیل‌ها باید بر سه محور استوار باشد بیان داشت: برای طرح تحول سلامت و تحقق مداخلات, بودجه پایدار تامین شود؛ صیانت از منافع بخش خصوصی در حوزه سلامت انجام شده و حرمت جامعه پزشکی به عنوان بازیگران عرصه سلامت حفظ شود.

رئیس کل سازمان پزشکی کشور با بیان اینکه در سبد عمومی بودجه کشور، سهم قابل توجهی باید برای سلامت در نظر گرفته شود، گفت: متاسفانه ایران در میان کشورهای اطراف چون آسیای جنوب شرقی سهم کمتری را از این مهم داراست و باید تجدید نظر صورت پذیرد.

زالی عنوان کرد: بارها در طرح تحول نظام سلامت اعلام کردیم که به عنوان ناظر بی‌طرف آمادگی نقد و تحلیل آن را داریم و با کمک هیات رئیسه مجمع سازمان نظام پزشکی به عنوان رکن مستقل تاثیرگذار، در حال انجام مطالعات میدانی در خصوص نقاط مثبت، منفی و غیره طرح تحول با نگاه کارشناسی و منصفانه هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با گلایه از اینکه بسیاری از بودجه‌های روی کاغذ عملیاتی نشد، بیان داشت: در طرح تحول همیشه دچار نگرانی‌هایی از جمله تحقق بودجه مستقل و با ثبات برای طرح، حفظ حرمت جامعه پزشکی به عنوان بازیگران اصلی حوزه سلامت و صیانت از منافع بخش خصوصی به خصوص در بخش سرپایی و عدم آسیب به بخش خصوصی هستیم.

وی با ابراز تاسف از عقب افتادگی کارانه‌ها و مالیات‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، عنوان کرد: متاسفانه علی رغم افزایش حجم مطالبات پزشکی و افزایش کار پزشکان و پرستاران این عقب افتادگی‌ها هنوز جبران نشده است.

به گفته زالی برخی از نهادهای بیمه ای عملاً در اجرای کتاب جدید تعرفه ای همکاری لازم را نداشته و حتی تلاش به تغییر برخی از قسمت‌ها داشتند و همین مسائل عملا موجب ایجاد کسورات در اسناد بیمارستانی شد.

وی با تاکید بر اینکه کارشکنی‌های پیچیده ای در مقابل اجرای کتاب تعرفه‌ها صورت پذیرفت، افزود: برخی از تحرکات، به بخشی از اصول این کتاب خدشه وارد کرد، در این زمینه با وزارت بهداشت و اعضای شورای عالی بیمه برای صیانت از حقوق جامعه پزشکی نشست‌هایی را برگزار و آنها را مجاب کردیم اما باز هم در برخی جاها این مهم اجرا نشد این در حالی است که باید پرداخت‌ها به هنگام باشد تا بتوانیم جامعه پزشکی را تمشیت کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به جلوگیری از رشد تعرفه‌ها در سال‌های گذشته ، اظهار داشت: سالیان سال است که این تصور وجود دارد که با انجماد تعرفه‌ها به مردم خدمت می‌کنیم در حالیکه با توجه به اینکه مولفه‌های اقتصادی قابل تعریف هستند، این کار تحمیلی به مردم و جامعه پزشکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از سال گذشته شیب مناسبی را در این خصوص آغاز کردیم و طبق پیش بینی‌ها با گذشت 5 سال، قیمت‌های حوزه سلامت واقعی خواهد شد مگر آن‌که در جریان این فرآیند اختلال ایجاد شود که در این صورت قیمت گذاری در سال‌های بعد با پیچیدگی بیشتر و حتی ترویج دوباره زیرمیزی روبرو خواهد شد.

وی اضافه کرد: وظیفه سازمان‌های بیمه گر باید تلاش در جهت جذب بیمارستان‌های خصوصی باشد در غیر این صورت این مهم سرکوب تعرفه ای محسوب می‌شود.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور؛ وزیر رفاه در تلاش برای رفع نقص بودجه است و در این زمینه مجلس، اعضای کابینه، وزارت رفاه و غیره باید یاری دهنده باشند در غیر این صورت عدم وجود بیمه ای قوی در کشور، خسران مردم را در پی خواهد داشت.

زالی با تاکید بر اینکه باید پکیج بودجه ای جداگانه در قانون ششم توسعه در نظر گرفته شود، گفت: برای جلوگیری از بروز چنین وقایعی، بیمه‌ها باید در حدی از کفایت هزینه‌های بیماران را پوشش دهند تا مراجعان نگران تامین هزینه درمان خود نباشند، اختیارات مالی به مسئولان در شیفت شب چون سوپروایزر تفویض شود تا با قضاوت خود کار بیماران را انجام دهند و بعدا مورد مواخذه و کسر از حقوق قرار نگیرند و در بودجه سال آینده پکیج اعتباری مجزا برای پوشش مصدومان حوادث در نظر گرفته شود.

وی در خصوص ارسال نامه ای از سازمان نظام پزشکی به شورای عالی امنیت عنوان کرد: از آن زمان که این نامه نوشته شده تاکنون هیچ پروتکل عملیاتی که شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به نامه ما داده باشد، نداشته‌ایم؛ اما مجدداً قرار است نامه‌ای به شورای عالی امنیت بنویسیم و در آن مدل‌های مدنظر خود برای تامین امنیت پزشکان را شرح دهیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره اینکه مطالبات این نامه، اظهار کرد: خواسته ما حفظ امنیت و تامین امنیت پزشکان در سراسر کشور به ویژه مناطق مرزی و کمتر برخوردار است؛ چرا که در این مناطق حفظ امنیت پزشکان بسیار استراتژیک است و باید کارکنان ما در محلی امن فعالیت کنند و این فضا نباید خدشه‌دار شود.

وی با بیان اینکه البته کشور ما کشور امنی است و این به این معنا نیست که وضعیت ناامنی در کشور وجود داشته باشد، گفت: موارد متعددی به گوش ما می‌رسد که پزشکان و همکاران ما در شرایط ناامنی هستند. چندی پیش خانمی مجرد در تماس با بنده مشکلاتی را مطرح کرد که ما نیز برای جابجایی این فرد با دانشگاه علوم پزشکی رایزنی کردیم. متاسفانه حوادثی در سوسنگرد، چابهار و ... رخ داده که تنها بخشی از این حوادث رسانه‌ای می‌شود و بخش قابل توجهی از آن رسانه‌ای نمی شود.

زالی با تاکید بر اینکه امنیت جامعه پزشکی مطالبه ماست، گفت: امسال این آمادگی را داریم تا پس از ارسال نامه به شورای عالی امنیت ملی، در جلسه‌ای پروتکل‌های امنیتی خود را نیز تشریح کنیم.

وی درباره فعالیت پزشکان در انتخابات مجلس، اظهار کرد: ما به دنبال این نیستیم که فقط پزشکان وارد مجلس شوند بلکه ما یک مانیفست و برنامه‌ای داریم که اگر هر یک از پزشکان یا نامزدهای انتخابات به آن پایبند باشند، مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اعلام اینکه در سه ماه اخیر کمتر از 30 درصد از تعارضات به جامعه پزشکی رسانه ای شده است، عنوان کرد: رسانه‌ها باید برای تعامل و تلطیف میان جامعه عمومی و گروه‌های مرجع کمک کنند و نباید برخی از هیجانات به جایگاه این جامعه آسیب بزند.

به گفته وی حدود 95 میلیون مداخله تشخیصی، درمانی و بستری در یک سال اخیر در تهران صورت گرفته و 6 هزار و 400 نوع خدمت در حوزه سلامت به مردم ارائه شده است و منطقی است که در چنین فضای بزرگی، خطایی هم بروز کند هر چند که در صورت محرز شدن خطا باید به صورت منطقی به آن رسیدگی شود تا حق مردم تضییع نشود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به این سئوال که آیا بناست از لیستی در انتخابات مجلس حمایت کنید یا خیر؟ گفت: ما از هیچ لیستی در انتخابات حمایت نخواهیم کرد و شان سازمان و مردم نیز این نیست. ما امسال بنا داریم تا جامعه پزشکی حضور پرشوری در انتخابات داشته باشد و به نظام پزشکی استان‌ها این اختیار را داده‌ایم تا افرادی که با مانیفست تدوین شده در سازمان نزدیکی دارند را برای حمایت انتخاب کنند اما لیستی به آنها نخواهیم داد.

وی درباره اینکه آیا از پزشکان رد صلاحیت شده از هیات‌های اجرایی باخبر هستید یا خیر؟ گفت: آمار این افراد به دست ما رسیده اما منتظر تایید صلاحیت نهایی نمایندگان هستیم.

زالی افزود: اگر در سطح کشور یک پزشکی مورد تایید سازمان نظام پزشکی و محبوب مردم باشد، از حمایت‌های ما نیز بهره‌مند خواهد شد، اما این حمایت همان‌طور که گفتم به معنای ارائه لیست یا پشتیبانی ویژه از یک نامزد نخواهد بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه در هر جامعه ای گروه‌های مرجعی تعریف شده اند که اصالت و صیانت از این گروه‌ها ترویج یک فرهنگ عمومی را به دنبال خواهد داشت: گفت: مطالعات اخیر حاکی از آن است که پزشکان کماکان جزو گروه‌های زبده مرجع محسوب می‌شوند و نگاه مردم به جامعه پزشکی توام با احترام است که این مهم وظیفه سنگینی است که باید با خود پالایشی و خود مراقبتی با وجود ظرفیت‌های موجود در جامعه پزشکی از آن حفاظت کرد.

۱۳۹۴/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...