نسخه چاپی

كری: برنامه هسته‌ای ایران به صورت بنیادین تغییر كرده

وزیر خارجه آمریكا با اشاره به انجام تعهدات ایران مطابق برجام گفت كه اكنون تغییرات اساسی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا بعد از شروع رسمی اجرای برجام در بیانیه ای که در حضور خبرنگاران در وین قرائت شد گفت: ما امروز یک بار دیگر یادآوری کردیم که دیپلماسی چه اهمیتی دارد. بعد از سالهای مذاکره هم در راستای مذاکرات هسته‌ای و هم در راستای نگاه به مشکلات دیپلماتیک بلند مدت، در نهایت 4 شهروند آمریکایی که به طور ناعادلانه در ایران زندانی شده بودن به آغوش خانواده خود بازگشتند.

وی افزود: این دو مسیر مذاکره(مذاکرات هسته‌ای و تبادل زندانیان) به هم ارتباطی نداشتند و تردیدی نیست که بعد از اینکه دو طرف در مذاکرات هسته ای به یکدیگر نزدیکتر شدند سرعت تلاشهای انساندوستانه برای آزادی این زندانیان افزایش یافت.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد؛ امروز بعد از 2.5 سال مذاکره، آژانس راستی آزمایی کرد که ایران در چارچوب برنامه جامع مشترک ایران به تعهدات خود عمل کرده است. نمایندگان آژانس فردا به ایران خواهند رفت. ایران قدمهای بزرگی برداشته است که بسیاری تردید داشتند این گامها حتی عملی شود.

کری گفت: خروج اورانیوم از ایران، کاهش درصد غنی سازی، برچیدن دو سوم سانتریفیوژها و خارج کردن قلب رآکتور اراک اقدامات مهم ایران در راستای اجرای تعهداتش در برجام بود. همچنین امکان تولید پلوتونیوم در ایران از بین رفته است.

وی تاکید کرد که هر انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران را به سرعت متوجه شده و عکس العمل لازم را نشان خواهیم داد.

وی تاکید کرد که ابعاد واقعی این موفقیت سالهای آینده مشخص خواهد شد.

کری در ادامه گفت: ما تحریمها را بلافاصله برخواهیم داشت. از امروز 16 ژانویه 2016 به روز اجرای برجام رسیدیم. امروز به لحظه‌ای رسیدیم که تعهدات ایران از روی کاغذ خارج و به مرحله اجرا درآمده است. امروز با اظمینان می‌توانیم بگوییم که همه راههای ایران برای رفتن در مسیر ساخت سلاح و مواد شکافت پذیر بسته شده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد؛ قدمهایی که ایران برای محدود شدن برنامه هسته‌ای خود برداشته است برنامه هسته‌ای این کشور را به طور اساسی تغییر داده است.

کری گفت: راستی آزمایی مثل گذشته ستون فقرات این توافق است و خوشحال هستیم که ایران به تعهداتش عمل کرده و تاکنون همه گامهایی که باید براساس توافق برمی‌داشت را برداشته است و ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

وی در پایان از دولت اتریش، دولت سوئیس و همچنین دولت عمان به خاطر تلاشهایشان برای حصول توافق تشکر و قدردانی کرد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...