نسخه چاپی

معاون وزیر جهادكشاورزی تاكید كرد

توسعه فناوری های پیشرفته ایران در پساتحریم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی گفت: رفع تحریم ها و اجرای برجام در گسترش تعاملات بین المللی بخش تحقیقات كشاورزی و انتقال فناوری و مواد اولیه مورد نیاز تحقیقات پیشرفته، منشا اثر بسیار خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «اسکندر زند» افزود: در زمان تحریم، ارتباطات بین المللی ما در بخش تحقیقات کشاورزی به صفر رسیده بود و این در حالیست که تحقیقات بدون تعاملات با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورها، توسعه پیدا نمی کند.
شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در دوران تحریم، ما در پرداخت حق عضویت به موسسه های بین الملل تحقیقات کشاورزی مشکل داشتیم و حتی نمی توانستیم وسایل و کالاهای مورد نیاز آزمایشگاه های پیشرفته خود را که مرکز تحقیقات بین المللی برنج خریداری کرده بود، به ایران منتقل کنیم.
زند به قطع روابط محققان بخش تحقیقات کشاورزی موسسه های بین المللی با ایران اشاره کرد و گفت: ما در زمینه استفاده از ارقام گندم زمستانه و سویا مشکل داشتیم و مایل بودیم از تجربه های محققان کشورهای پیشرو استفاده کنیم در حالی که آنها اجازه دیدار و تعامل با بخش تحقیقات کشاورزی ایران را نداشتند.
وی لغو تحریم ها را گامی مهم در گسترش ارتباطات علمی، رفت و آمد محققان، حضور در کنگره ها و همایش های بین المللی دانست و ابراز امیدواری کرد بخش تحقیقات کشاورزی بتواند در رقابت های بین المللی، خود را محک بزند و فناوری های پیشرفته مورد نیاز به بخش تحقیقات کشاورزی کشور منتقل شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، توسعه تعاملات و روابط با 15 موسسه تحقیقات بین المللی در بخش کشاورزی را از اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد و گفت: پس از موسسه های تحقیقاتی، با دانشگاه ها و کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا که در بخش تحقیقات کشاورزی نسبت به ایران مزیت نسبی دارند، ارتباط علمی را با توجه به فعالیت هایشان توسعه می دهیم و امیدواریم بتوانیم از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنیم.
زند با بیان اینکه موسسه های تحقیقات کشاورزی در دوران تحریم نیز وظایف خود را بخوبی انجام داده اند، گفت: در دوران تحریم، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و موسسه های تحقیقاتی تولید بذر و نهال توانستند از همه ظرفیت های خود استفاده کنند و از این دوران سخت سرافراز بیرون آیند.
به گزارش ایرنا، تاکنون 611 رقم جدید زارعی و باغی دارای شناسنامه به بخش کشاورزی معرفی شده که 400 مورد (معادل 65 درصد) مربوط به سازمان تحقیقات و موسسه های وابسته و 10 مورد متعلق به دانشگاه هاست.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...