نسخه چاپی

رویترز: ایران به قدرتی منطقه ای بدل می شود

لغو تحریم های ایران نشانه روابط جدید این كشور با آمریكا همزمان با تبدیل این كشور به قدرتی منطقه ای است؛ وضعیتی كه ممكن است به ضرر عربستان به عنوان هم پیمان نزدیك آمریكا تمام شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری رویترز کشورهای همپیمان و دشمن ایران باید در پی توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و لغو تحریم های اقتصادی این کشور در روز شنبه، به یک اندازه خود را با ایران به عنوان میانجی در مسائل خاورمیانه هماهنگ کنند.
آزادی ملوانان آمریکایی در هفته گذشته که اشتباهی وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند، عصر جدیدی در روابط تهران و واشنگتن پس از چند دهه دشمنی با غرب ایجاد کرد.
«فواز جرجس» کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن(ال اس ایی)، در این زمینه گفت: مساله ملوانان آمریکایی با رویکرد آشتی جویانه جدیدی رفع و در ظهور رابطه جدیدی بین واشنگتن و تهران خلاصه شد.
وی افزود: واشنگتن رسما متعهد به عربستان است اما جذابیت های ایران، در هر دو بُعد سیاسی و اقتصادی بالاست. ایران کشوری است که بالقوه یک ابر قدرت منطقه ای محسوب می شود و دارای بازارهای نوظهوری است که پتانسیل بالایی دارد.
این کارشناس اضافه کرد: روابط جدید ایران و آمریکا بر اساس درک جدیدی از نقش محوری ایران در منطقه است بنابراین از دیدگاه واشنگتن، ایران می تواند به کشوری بدل شود که می تواند نقش مثبتی در ایجاد ثبات درمنطقه و کمک به کاهش تنش ها داشته باشد.
رویترز با اشاره به اختلافات ایران و عربستان افزود: ریاض، ایران را عامل ناآرامی های بحرین و یمن قلمداد می کند و بر این باور است که تهران در ناآرامی های شرق عربستان نقش دارد. اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان به تنش در روابط تهران و ریاض دامن زد.
حمایت آمریکا و همپیمانانش از ایران احتمالا به نفع آنهاست. تهران نقش بسیار مهمی در جنگ با داعش در عراق و سوریه دارد. این امر در رابطه با پایان دادن به جنگ سوریه نیز صدق می کند.
ناظران تحولات سیاسی عربستان بر این باورند که با تقویت جایگاه ایران، ریاض ظاهرا در موضع تدافعی قرار گرفته و از زمان روی کار آمدن ملک سلمان پادشاه عربستان که قدرت گسترده ای را در اختیار «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور قرار داده است، رفتارهای غیرقابل پیش بینی در پیش گرفته است.
ایران درمقابل بر این باور است که قدرتش افزایش یافته و جهان به این کشور نیاز دارد. به نظر می رسد که تهران این موضوع را درک کرده که افزایش هنگفت تولید نفت 'شیل' در آمریکا این کشور را از وابستگی به نفت خام سعودی ها خارج کرده است.
«عادل الجیبر» وزیر خارجه عربستان ماه جاری در گفت و گو با رویترز مدعی شد ما اجازه نمی دهیم ایران باعث بی ثباتی در منطقه شود و به شهروندان ما یا کشورهای همپیمانان مان لطمه بزند و واکنش ما در واقع پاسخی به اقدامات تهاجمی تهران است.
«فرهنگ جهانپور» استاد علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد معتقد است که سعودی ها باید با ایجاد یک سازوکار امنیتی منطقه ای با ایران و سایر کشورهای خلیج فارس و قدرت های سنی دیگری همچون مصر و ترکیه موافقت کنند. سعودی ها باید همکاری کنند چرا که در صورت ادامه وضعیت خصومت آمیز کنونی، آنها بازنده خواهند بود و ما شاهد بروز جنگ در منطقه و خارج آن خواهیم بود.
«سرکیس نوام» مفسر سیاسی لبنانی نیز در این زمینه به رویترز گفت: ایران به قدرت منطقه بدل شده است اما برای این که به عنوان چنین قدرتی به رسمیت شناخته شود، باید نقش خود را تعیین کند.
فواز جرجس کارشناس مسائل خاورمیانه با تایید این اظهارات گفت: ایرانی ها واقعا مهارت، هوشمندی و توانایی چانه زنی خود را ثابت کرده اند. ایران جایگاه خود را به عنوان ایفاگر مهمی در منطقه به اثبات رسانده و دارای توانایی تبدیل شدن به قدرتی مهم در اقتصاد جهان است.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...