نسخه چاپی

۱۰ مورد درباره توان نظامی ایران

وبگاه انگلیسی فعال در امور نظامی در گزارشی ضمن اشاره به توانایی‌های دفاعی، تهاجمی نیروهای مسلح ایران به طور ضمنی به برخی كشورهای منطقه هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، وبگاه «بریتیش فورسز نیوز» در گزارشی تحت عنوان «ده موردی که باید درباره توان نظامی ایران دانسته شود» نوشت: ایران در سال 2015 به توافق برجسته‌ای با قدرت‌های غربی رسید و به یکی از پرتنش‌ترین بن‌بست‌های دیپلماتیک خاتمه داد. اما روابط دیپلماتیک این کشور با عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای خود بابت اعدام یک روحانی برجسته شیعه رو به وخامت گذاشته است .

این وبگاه انگلیسی در ادامه با طرح سئوالی پیرامون احتمال بالقوه درگیری نظامی ایران و عربستان سعودی و بیان نگاه به ایران به عنوان «یکی از بزرگترین بازیگران عرصه خاورمیانه» نکات برجسته نظامی ایران را چنین برشمرد: نیروهای نظامی فعال ایران 523 هزار نفر هستند که این رقم شامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز می‌شود. همچنین بودجه دفاعی ایران در سال 2013 برابر با 23.9 میلیارد دلار بود.

از دیدگاه این وبگاه انگلیسی عربستان سعودی البته از این حیث برتری 5 به 1 بر ایران دارد و هزینه بیشتری در بودجه نظامی خود می‌کند.

از دیگر نکات برجسته موجود در توان نظامی ایران وجود زیر دریایی کلاس غدیر و موشک‌های سجیل است به طوری‌که در ادامه این گزارش آمده است: زیر دریایی کلاس غدیر تهدید مهم علیه تنگه هرمز که 20درصد سوخت جهان از این نقطه به بازارهای جهانی انتقال می‌یابد،است. ایران همچنین ذخایری عظیم از موشک‌های بالستیک «سجیل» با برد بین 2000 تا 2500 کیلومتر دارد.

بریتیش فورسز نیوز با اشاره به توانمندی نیروی سپاه قدس ایران نوشت: نیروی قدس سپاه ایران، نیروی مخصوص برون مرزی قادر به انجام عملیات بسیار مهم برون مرزی، عملیات اطلاعاتی و موارد دیگر است.

وبگاه انگلیسی در جایی دیگر البته مدعی شد که آمریکا می‌تواند در یک درگیری تمام توان نظامی ایران را در چند هفته نابود کند و نوشت: اگر واشنگتن از حمایت همسایه‌های ایران برخوردار بود، در چند روز تلفات سنگین بر ایران تحمیل می‌کرد. ایران البته توانست در چند سال گذاشته پهپاد آمریکایی شرکت لاکهید مارتین به نام «آر کیو 170» را در نبرد سایبری به تصرف خود درآورد.

این وبگاه فعال در امور نظامی در خاتمه به نگرش مقام‌های عالی ایران در مورد سلاح هسته‌ای پرداخته و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای» فرمانده کل قوای ایران اعلام کرده که در اختیار داشتن جنگ افزار هسته‌ای گناه کبیره است . رییس جمهور ایران نیز گفته است که هرگز کشورش در پی ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی نیز به تازگی در مطلبی آشکارا نوشت: ماجرای جزیره فارسی نشان داد اگر سپاه ایران بخواهد خطوط قرمز را در برابر واشنگتن به پیش ببرد و اقدام‌های تحریک کننده علیه آمریکا را انجام دهد بدون این‌که عواقبی را از جانب واشنگتن ببیند، آن‌‌ها را ادامه می‌دهد. چنین حرکتی هم برای ایران و هم آمریکا خطرناک است و به یاد می‌آورد که خلیج فارس هنوز منطقه‌ای خطرناک است و تنها نیاز به یک جرقه دارد.

«معصومه ابتکار» معاون اول رییس جمهور ایران نیز دوشنبه هفته جاری در گفت‌وگو با نشریه «گاردین» ضمن اشاره صریح به توانایی ایران در دفاع از خود در برابر هر تهدید، در زمینه روابط تهران، ریاض گفت: «فکر می‌کنم ایران نشان داده که نیات خوبی به همه همسایگان دارد و در پی پیشبرد صلح و امنیت است. البته تلاش‌هایی برای ایجاد حس ایران هراسی مشاهده می‌شود. ولی دلیلی برای ترس از ایران که کشوری مستقل در منطقه است، وجود ندارد.ایران به طور کامل آماده دفاع از خود است در عین حال آماده همکاری کامل با همسایگان جهت صلح و رفاه و بهبود روابط است.»

۱۳۹۴/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...