نسخه چاپی

تهران در تدارك كنفرانس امنیت شهر هوشمند

به گزارش نما - ایران نوشت: تهران در تدارک کنفرانس اقتصاد شهر هوشمند با محوریت بحث امنیت و پدافند غیرعامل است.

مصطفی بهمن آبادی دبیر این کنفرانس در حاشیه کنفرانس اقتصاد شهر هوشمند که به همت دولت دانا مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اعلام این خبر به «ایران» گفت: از آنجا که دنیا به سمت هوشمند‌سازی پیش می‌رود بنابراین باید ضمن رفع موانع و چالش‌های شهر هوشمند و فرهنگسازی دولت الکترونیک، الفبا و مبانی آن را نیز بیان کنیم که یکی از مهم‌ترین مبانی شهر هوشمند بحث اقتصادی و امنیت و پدافند غیر عامل است.


مهم‌ترین چالش تصمیم‌گیری کند مدیران
«اهداف برگزاری سلسله کنفرانس شهر هوشمند، تبیین نقش شهر هوشمند در تحقق اقتصاد مقاومتی، کمک به نگرش استراتژیک و عزم جدی برای تحقق شهرهای هوشمند، شناسایی و تعامل اجزای اکوسیستم شهر هوشمند، تبیین نقش کلیدی شهر همراه در توسعه شهر، تبیین ضرورت همکاری و تعامل دولت و شهرداری‌ها در مدیریت شهر هوشمند، همگرایی دستگاه‌های اجرایی به منظور تحقق اهداف شهر هوشمند، شناسایی و توسعه سرویس‌ها و خدمات شهر هوشمند، آگاهی جامعه، استادان و مردم از آخرین دستاوردهای علمی و فنی جهان در موضوع شهر هوشمند و... است.»


مصطفی بهمن آبادی دبیر اجرایی کنفرانس شهر هوشمند با بیان این مطلب به «ایران» می‌گوید: باید بدانیم راه‌اندازی و استقرار شهر هوشمند چه هزینه و صرفه جویی‌ها و فواید اقتصادی برای کشور در پی دارد. باید به جامعه اطلاع‌رسانی کنیم که بهترین راه استقرار شهر هوشمند و چالش‌های پیش روی آن چیست.


بهمن آبادی با بیان اینکه هوشمند‌سازی شهر با چالش هایی مواجه است می‌گوید: اصلی ترین و مهم‌ترین چالشی که وجود دارد، تصمیم‌گیری مدیران برای هوشمند‌سازی است که بسیار به کندی و آهستگی پیش می‌رود به عبارتی از زمان تصمیم تا اجرا، زمان طولانی صرف می‌شود که با این روند کشور دیر به سمت هوشمند‌سازی پیش می‌رود، بنابراین باید سرعت بیشتری به هوشمندسازی داده شود.


وی می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات در راه‌اندازی شهر هوشمند، هماهنگ‌سازی بین دستگاه‌ها است. برخلاف دنیا در ایران مدیریت یکپارچه شهری اجرا نمی‌شود، بنابراین در اجرای هر طرح و کار جدید بین تمام دستگاه‌های شهر، هماهنگی لازم وجود ندارد. در صورتی که مدیریت یکپارچه شهری لازمه کار است تا دستگاه‌های شهر را با هم هماهنگ کرده و زیرساخت‌های مناسب را مدیریت کنند.


موازی کاری مانع راه‌اندازی شهر هوشمند
بهمن آبادی دبیر اجرایی کنفرانس شهر هوشمند به موازی کاری بین نهاد‌ها و سازمان‌ها نیز اشاره کرده و آن را یکی دیگر از معضلات و چالش‌های هوشمندسازی شهر دانسته و می‌گوید: وجود موازی‌کاری‌ها ما را از راه‌اندازی شهر هوشمند دور می‌کند و از سوی دیگر تمرکز در مراکز تصمیم‌گیری وجود ندارد چرا که خیلی از دستگاه‌ها خود را متولی هوشمندسازی شهر می‌دانند که موجب تأخیر در راه‌اندازی شهر هوشمند می‌شود.

بهمن آبادی در فواید اقتصادی شهر هوشمند نیز می‌گوید: با راه‌اندازی شهر هوشمند، بسیاری از مشکلات مانند ترافیک، مصرف بنزین، آلودگی هوا و... حذف می‌شود، چرا که 70 درصد سفرهای درون شهری، صرفاً برای گرفتن اطلاعات صورت می‌گیرد. بنابراین اگر شهر هوشمند را توسعه بدهیم و از سوی دیگر مردم را با این مقوله آشنا کنیم که با توسعه شهر هوشمند دیگر نیاز نیست افراد برای پیگیری بعضی از کارهای خود مراجعه حضوری داشته باشند بلکه می‌توانند این کار را براحتی از منزل خود انجام دهند ، ناخواسته نیاز شهر هوشمند برای بسیاری از مردم احساس می‌شود.


ضرورت راه‌اندازی سیستم یکپارچه در شهر هوشمند
« شهر هوشمند یک فرآیند و هوشمند‌سازی پیوستگی سازمان‌ها با هم است و صرفاً راه‌اندازی یک سایت، هوشمند‌سازی تلقی نمی‌شود.»


محمد مهدی قاضی‌زاده فرد یکی از غرفه داران و افراد شرکت کننده در حاشیه کنفرانس اقتصاد شهر هوشمند می‌گوید: هوشمند‌سازی این است که فردی که در خانه خود نشسته و از طریق اینترنت یا اینترانت (شبکه ملی اطلاعات) کارهای خود را انجام دهد. به عنوان نمونه، فردی می‌خواهد برای دریافت کنتور آب ساختمان خود اقدام کند، بنابراین از طریق شهر هوشمند باید بتواند تمام کارهای این درخواست و دریافت کنتور را با مراجعه به یک سایت انجام دهد، حتی اگر نیاز به دریافت استعلام‌ها از بخش‌ها و سازمان‌های دیگر مانند ثبت احوال برای احراز هویت، شهرداری برای پایان کار ساختمان عوارض شهرداری، دارایی برای پرداخت مالیات، اتصال به بانک برای پرداختی‌ها و... باشد. از سوی دیگر با انجام هر مرحله باید به مشترک و یا کاربر اطلاع‌رسانی شود که کارها در چه مرحله‌ای است.


سید محمد مهدی قاضی ‌زاده فرد به فواید هوشمند‌سازی و اجرای دولت الکترونیک اشاره کرده و می‌افزاید: شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد اداری، ارائه گزارش‌های دقیق و شفاف، رضایت بالای شهروندان از روند کار و... از مزایای شهر هوشمند و دولت الکترونیک است که در نهایت موجب پیشرفت کشور خواهد شد. مجید حصارکی مدیر توسعه بازار یک گروه مهندسی (شرکت آی کن) نیز به بحث اقتصادی راه‌اندازی شهر هوشمند و دولت الکترونیک اشاره کرده و به «ایران» می‌گوید: برای صرفه‌جویی در اقتصاد باید سیستم یکپارچه الکترونیک و شهر هوشمند را راه‌اندازی کنیم. چنین کاری در استان گلستان تجربه شد و با راه‌اندازی سیستم یکپارچه و ارائه 240 خدمت، 100 میلیون تومان در ماه فقط در مرکز شهر صرفه‌جویی شد.حصارکی با بیان اینکه با راه‌اندازی شهر هوشمند، هر شهروندی می‌تواند تمام کارهای خود را در یک سیستم یکپارچه براحتی از خانه انجام دهد به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر بیش از 35 میلیون نفر در کشور از تلفن همراه هوشمند و اینترنت همراه استفاده می‌کنند بنابراین خیلی راحت می‌توان با سیستم یکپارچه در شهر هوشمند از طریق تلفن همراه برای ارائه و دریافت خدمات شهری اقدام کرد.


صرفه‌جویی میلیونی با شهر هوشمند
«یکی از دلایلی که اجرا شدن شهر هوشمند با تأخیر روبه رو شده است این است که بسیاری از دستگاه‌ها بر این باورند که این طرح بسیار هزینه بر است.» مجید حصارکی مدیر توسعه بازار یک گروه مهندسی با ذکر این مطلب می‌گوید: وقتی در کشور ما بحث فناوری و الکترونیکی و هوشمند شدن شهری مطرح می‌شود، ابتدا همه نگاه‌ها به سوی هزینه‌ای است که این طرح برای اجرا نیاز دارد و در این میان کسی به این مسأله توجه نمی‌کند که با صرف این هزینه، قرار است در ماه به چه میزان صرفه‌جویی صورت بگیرد تا آنجا که به جرأت می‌توان گفت با راه‌اندازی شهر هوشمند می‌توان براحتی ماهانه چند صد میلیون تومان صرفه‌جویی را رقم زد. این فعال شهر هوشمند در ادامه می‌گوید: با هوشمندسازی شهر و دولت الکترونیک می‌توان به توسعه اقتصادی کمک کرد.


وقتی دولت سنگاپور به این نتیجه رسید که نمی‌تواند با سوخت فسیلی با دیگر کشورها مقابله کند و به این طریق عقب خواهد ماند از این رو سال1950 خدمات یکسویه، دوسویه، تراکنشی الکترونیکی و سپس در سال 2000 دولت الکترونیک را آغاز کرد. دولت سنگاپور در سال 2015 فقط از طریق دولت الکترونیک توانست 60 میلیارد دلار از صادرات کسب درآمد کند بنابراین راه‌اندازی شهر هوشمند و دولت الکترونیک به توسعه و پیشرفت کشور کمک می‌کند. حصارکی با اشاره به اینکه یک سالی یک محصول کشاورزی در کشور کمیاب و گران و سال دیگر بیش از اندازه تولید می‌شود، می‌افزاید: این تنها به این علت است که کشاورز به دلیل نبود مدیریت اطلاعات سیستم یکپارچه نمی‌داند چه محصولی کی و به چه میزان بکارد، یا از سوی دیگر در بحث هزینه‌ها برای کاشت محصولی هیچ گونه دقتی نمی‌شود که کدام مقرون به صرفه تر است، به عنوان نمونه در کشور هندوانه کاشته می‌شود و برای تولید آن میزان زیادی آب مصرف می‌شود در صورتی که هندوانه تولید شده به قیمت بسیار کمتر از آب مصرف شده فروخته می‌شود در صورتی که می‌توان با صادرات آب، درآمد بیشتری برای کشور به‌دست آورد.


وی می‌گوید: اگر اطلاع‌رسانی درستی با سیستم یکپارچه الکترونیکی در شهر هوشمند صورت بگیرد جلو این ضرر و زیان‌ها گرفته می‌شود کاری که کشور هند با چنین سیستم و اطلاع‌رسانی به موقع با پیجر به کشاورزان اعلام کرد که در هر زمین و منطقه چه محصولی کاشته شود که از این طریق نه تنها توانست نیاز داخلی را تأمین کند بلکه کار آنچنان توسعه پیدا کرد که بعد از اشباع بازار داخلی محصولات راهی بازار صادرات شدند از این رو امیدواریم با مطرح شدن سلسله بحث‌های مبانی شهر هوشمند و بیان چالش‌ها مدیران دستگاه‌های کشور، هوشمند‌سازی را در اولویت کار خود قرار داده و کشور را به سوی توسعه رهنمون کنند.


۱۳۹۴/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...