نسخه چاپی

مرگ 2300 خبرنگار در 25 سال گذشته

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در گزارش جدید خود اعلام كرد: در طول 25 سال گذشته دست‌كم 2297 خبرنگار و اهالی رسانه تنها به جرم اطلاع رسانی به جهان درباره درگیری‌ها و جنگها، انقلابها و جرایم و فساد كشته شده‌اند. این در حالی است كه قاتلان این خبرنگاران معاف از هرگونه مجازاتی به راه خود ادامه می‌دهند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در گزارش جدید خود اعلام کرد: در طول 25 سال گذشته دست‌کم 2297 خبرنگار و اهالی رسانه تنها به جرم اطلاع رسانی به جهان درباره درگیری‌ها و جنگها، انقلابها و جرایم و فساد کشته شده‌اند. این در حالی است که قاتلان این خبرنگاران معاف از هرگونه مجازاتی به راه خود ادامه می‌دهند.

آنتونی بلنگر، رییس فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران با اشاره به آمار بالای خبرنگاران کشته شده در طول 25 سال گذشته گفت: در طول ده سال اخیر اوضاع برای خبرنگاران بسیار خطرناک بوده است. در این میان سال 2006 بدترین سال بوده است، به گونه‌ای که تنها در طول این سال 155 خبرنگار جان خود را از دست دادند.

با وجود وعده‌های سازمان ملل برای حفاظت بیشتر از خبرنگاران، این فدراسیون اعلام کرد: بر اساس آمارها، از میان از هر ده نفر از عاملان کشته‌شدن خبرنگاران، تنها یک نفر مورد بازجویی قرار گرفته است. میزان محکومیت واقعی برای عاملان کشته شدن خبرنگاران بسیار پایین است.

بلنگر ادامه داد: این یک مساله دیپلماتیک است. باید روند معافیت از مجازات برای حفاظت از قاتلان خبرنگاران لغو شود.

این گزارش 79 صفحه‌ای در روزهای آینده به صورت عمومی منتشر می‌شود. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس توانست نسخه کپی شده آن را در نشستی در پارلمان انگلیس درباره "مرگ خبرنگاران غیرنظامی و حرفه‌ای در مناطق جنگی" به دست آورد. هم چنین این فدراسیون این گزارش را در نشست آتی یونسکو در پاریس در پنجشنبه آینده که موضوع آن در همین راستا است، ارائه می‌کند.

بلنگر افزود: ما این گزارش را به همگان ارائه خواهیم کرد تا آنها این حقیقت را دریابند که وقت آن رسیده است که در این باره اقدامی انجام شود.

این فدراسیون اعلام کرد که اطلاعات این گزارش برگرفته از داده‌های ارائه شده از سوی منابع وابسته به دولت و نیروهای پلیس در 140 کشور است. این فدراسیون از سال 1990 سالانه گزارش خود را در این باره منتشر می‌کند که این گزارش‌ها درباره روند مرگ خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در حوادث مختلف در سراسر جهان است.

به نوشته این خبرگزاری، امسال نیز همانند سالهای گذشته خبرنگاران مورد حملات گروههای مختلف قرار گرفته‌اند، در همین راستا چندی پیش که اتوبوس حامل خبرنگاران یک سازمان خبری مهم "گروه رسانه‌ای موبی" در افغانستان مورد حمله قرار گرفت و طالبان مسوولیت آن را بر عهده گرفت، هفت نفر کشته شدند.

هم چنین در طول 25 سال گذشته عراق در صدر کشورهای بسیار خطرناک برای خبرنگاران قرار گرفته است. در همین راستا 309 خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند که بیشتر این خبرنگاران پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکا و آغاز جنگ در این کشور در سال 2003 جان خود را از دست دادند.

۱۳۹۴/۱۱/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...