نسخه چاپی

اروپا مقصد 300 هزار بشكه نفت خام ایران

وزیر نفت گفت: فروش نفت خام ایران به اروپا تاكنون به بیش از 300 هزار بشكه رسیده است.

به گزارش نما به نقل از "جام نیـوز"، بیژن زنگنه با اشاره به این که قرارداد فروش 160 هزار بشکه نفت خام ایران به شرکت فرانسوی توتال 16 فوریه (سه شنبه، 27 بهمن) اجرایی می شود، افزود: بر اساس قرارداد امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و توتال، این شرکت فرانسوی روزانه 160 هزار بشکه نفت خام ایران را خریداری می کند.



وزیر نفت با اشاره به اجرایی شدن قرارداد توتال در اواخر بهمن و نهایی شدن قرارداد فروش نفت به انی ایتالیا در آینده ای نزدیک، گفت: فروش نفت خام ایران به اروپا تاکنون به بیش از 300 هزار بشکه رسیده است.



وی با تایید این موضوع که آیا افزون بر قرارداد فروش نفت شرکت ملی نفت ایران و توتال، در باره زمینه حضور این شرکت فرانسوی در طرحهای نفتی نیز توافقی حاصل شده است، گفت: توتال برای حضور در میدان نفتی آزادگان جنوبی و ایران ال ان جی اظهار علاقه کرده و قرار است ایران اطلاعات لازم را برای مطالعه در اختیار این شرکت فرانسوی قرار دهد، تا آنان پیشنهادهای خود را ارائه دهند؛ بدان معنا که ما در این باره توافق نکرده ایم که کار به آنها واگذار شود، بلکه توافق برای انجام مطالعه از سوی توتال انجام شده است.



انی قرارداد خرید نفت از ایران را در تهران نهایی می کند



وزیر نفت درباره این که آیا در سفر اخیر به ایتالیا با شرکت انی قراردادی امضا شده است، گفت: در سفر به رم با شرکت ایتالیایی انی قراردادی امضا نشد، اما مقامهای این شرکت قرار است بزودی به تهران بیایند تا یک قرارداد برای خرید نفت از ایران امضا کنند، ضمن این که این شرکت برای مشارکت در توسعه یکی از میدانهای ایران ابراز علاقه کرده است که در این باره نیز مانند توتال، تفاهم خواهیم کرد.



زنگنه مقدار درخواست انی برای خرید نفت خام از ایران را روزانه 100 هزار بشکه عنوان کرد و گفت: افزون بر این شرکت، پالایشگر ایتالیایی ساراس خواستار خرید روزانه 60 تا 70 هزار بشکه نفت خام از ایران است.



وی با اشاره به این که انی و ساراس هر دو پیش از تحریمها، از مشتریان اروپایی نفت خام ایران بودند، یادآور شد: تنها مقصد اروپایی نفت خام ایران در دوران تحریم، ترکیه بود که روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران می خرید که با قراردادهای کنونی به این میزان بیش از 300 هزار بشکه در روز اضافه خواهد شد.



بدهکاران مشکلی برای بازپرداخت بدهی ندارند



وزیرنفت درباره دریافت بدهی نفتی ایران با بیان این که هم اکنون فرآیند بازکردن حساب برای پرداخت مطالبات ایران در حال انجام است و آنها مشکلی برای پرداخت بدهی ندارند، تصریح کرد: همه شرکتهای معتبری که از آنها طلب داریم حتی شرکت اینوک امارات منتظر باز شدن فرآیند حسابهاست که چند روزی طول می کشد تا بدهی آنها پرداخت شود.



وی درباره پرداخت بدهی یونان نیز با اشاره به این که این کشور به دلیل ورشکستگی برای بازپرداخت بدهی، اندکی مشکل دارد، تصریح کرد: این کشور قرار است بر اساس یک برنامه زمانبندی بدهی خود را پرداخت کنند که هنوز تفاهم با آنها نهایی نشده است.



زنگنه با بیان این که شرکت هلنیک پترولیوم یونان بحثی درباره بازپرداخت بدهی ندارد، به سفر آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان به تهران در هفته جاری اشاره کرد و افزود: همزمان با این سفر بحثهای در این زمینه انجام خواهد شد، ضمن این که بازپرداخت این پول با بهره حقوقی اندکی به ایران پرداخت می شود.

۱۳۹۴/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...