نسخه چاپی

دعوت روحانی به تركیه

سخنگوی وزارت امور خارجه از دعوت تركیه از رئیس‌جمهور كشورمان برای سفر به این كشور در فروردین ماه خبر داد و گفت:در چارچوب روابط دو كشور،سطح حضور ایران در این نشست بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار تعیین دفتر حافظ منافع ایران در عربستان و برعکس، اظهار داشت: موضوع تعیین سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان را به سوئیس و عربستان پیشنهاد دادیم که هر دو موافقت کردند و این کار انجام شده است، اما در رابطه با تعیین دفتر حافظ منافع برای بحرین و سودان در ایران تا این لحظه چنین بحثی مطرح نبوده است و اگر نیاز باشد این مسئله در ساز و کار اجرایی خود قرار می گیرد و انجام آن نیز در صورت وجود نیاز مشترک خواهد بود.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار تعیین گروه های تروریستی و احتمال نتیجه بخش بودن آن گفت: یکی از مسائل مهم در نشست های وین، شناسایی گروه های معارض و گروه های تروریستی در سوریه بوده است؛ چراکه تعیین این مسئله که کدام گروه ها معارضه سیاسی دارند و کدام گروه ها تروریستی هستند، در روند گفتگوها تاثیر اساسی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از ابتدا بر سر برخی گروه های تروریستی اجماع بوده و در اسناد شورای امنیت سازمان ملل نیز نسبت به آنها صراحت وجود دارد که گروهک داعش و جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه است، از جمله این گروه ها هستند، اما در رابطه با شمول عنوان تروریستی بر دیگر گروه هایی که اقدامات مستمر تروریستی در صحنه سوریه دارند، اختلاف نظر وجود دارد که حل این مسئله در مسیر رایزنی ها قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سرنوشت تعیین گروه های تروریستی منوط به توافق اجماعی نسبت به این گروه ها است که می تواند مسیر گفتگوها را به سمت نتیجه‌بخش بودن ببرد.

عربستان سعودی در حال نسل‌سوزی در یمن است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: پیچیده بودن بحران سوریه به نحوی است که هر گونه اقدام جدید که تغییردهنده این وضعیت باشد، می‌تواند تبعات غیرقابل کنترلی به دنبال داشته باشد.

جابری انصاری گفت: عربستان سعودی با سیاستی که در سال‌های اخیر اتخاذ کرده و به دنبال تشدید بحران‌ها بوده است، از سلاح‌هایی که در قالب قرارداد با کشورهای اروپایی خریده، برای تشدید بحران به ویژه در جنگ مستقیم با مردم یمن استفاده می‌کند؛ به گونه‌ای که یک نسل‌سوزی در یمن در حال جریان است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده گسترده از این سلاح‌ها در غرب آسیا و در شمال آفریقا توسط دیگر گروه‌های تروریستی، ضرورت و احساس مشترکی را برای جهان به ویژه کشورهای غربی ایجاد کرده است که منبع حمایت از تروریسم و بحران‌آفرینی باید مهار شود.

عربستان ادعاهایش را در عمل ثابت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات برخی مقامات عربستانی از جمله وزیر خارجه این کشور و تعیین شروطی برای ازسرگیری رابطه با ایران، تصریح کرد: طرفی که رابطه را قطع کرده و در یک دهه اخیر سیاست بحران‌آفرینی در منطقه را دنبال کرده، با کمال تأسف عربستان سعودی است؛ بنابراین «خوش بود گَر محک تجربه به میان».

جابری انصاری تاکید کرد: امیدواریم آنچه در زبان از سوی عربستان سعودی گفته می‌شود، در عمل نیز مشاهده شود، چرا که همسایگان نمی‌توانند ژئوپلیتیک و همسایگی را تغییر دهند و دلایل و ضرورت‌های بسیاری برای توسعه روابط وجود دارد و اگر بحران‌آفرینی در کوتاه مدت منافعی داشته باشد، در بلندمدت آثار معکوس خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری‌های صورت گرفته در موضوع ورود پناهجویان ایرانی به بلژیک، خاطرنشان کرد: از ابتدای مطرح شدن این مسئله، بخش مربوطه در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بلژیک و وزارت امور خارجه وارد پیگیری شده‌اند که نتیجه این اقدامات اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که اگر اتباع ایران بنا به هر دلیلی در مسیر پناهندگی قرار بگیرند، نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج تلاش می‌کنند تا در رایزنی با کشور متوقف‌الفیه، زمینه بازگشت اتباعی را که تمایل به بازگشت دارند و مشکلاتی برایشان ایجاد شده، فراهم کنند.

دولت‌ها و ملت‌های مسلمان بر روی مسئله فلسطین تمرکز کنند

جابری انصاری در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تحت‌الشعاع قرار گرفتن مسئله فلسطین در سایه تحولات منطقه و موضع جمهوری اسلامی در این رابطه، اظهار داشت: متاسفانه تعداد و عمق درگیری‌های منطقه به‌گونه‌ای است که فلسطین را تحت‌الشعاع قرار داده و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همواره در رایزنی‌های خود بر این مسئله تاکید کرده است که ضروری است دولت‌ها و ملت‌های مسلمان با تمرکز بر مسئله محوری امت اسلام یعنی اشغال فلسطین و تروریسم دولتی صهیونیست‌ها، اجازه اینکه این رژیم از وضعیت جاری منطقه منفعت می‌برد، فراهم نکنند.

وی تاکید کرد: امیدوارم با مفاهمه مشترک با ملت‌ها و دولت‌های منطقه، زمینه بازگشت مجدد و اهتمام به حل مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین فراهم شود.

اس ۳۰۰ درحال انتقال به ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خود با اشاره به سفر وزیر دفاع کشورمان به روسیه که امروز در چارچوب گسترش همکاری های دو کشور انجام گرفت، اعلام کرد: موضوع سامانه دفاع موشکی S.۳۰۰ مسیر اجرای خود را بر اساس توافقاتی که دو کشور ایران و روسیه در ماه های گذشته انجام دادند ، طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران است.

ایران از هر گونه توافق ملی در لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع ایران نسبت به آینده ریاست جمهوری لبنان، عنوان کرد: در رابطه با ریاست جمهوری لبنان، این مسئله موضوع داخلی آنهاست و ابتدا باید توافقی بین مسیحیان لبنانی و دیگر گروه‌های این کشور برای تسهیل انتخاب رئیس‌جمهور انجام شود.

جابری انصاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه توافق ملی در این زمینه حمایت می‌کند و آن را تسهیل نیز خواهد کرد.

تشکیل جلسه هیات نظارت بر برجام

باقی ماندن دهها شخص و شرکت ایرانی در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا و بررسی احتمالی آن در هیات نظارت بر برجام، موضوع دیگری بود که خبرنگاران از سخنگوی وزارت امور خارجه سؤال کردند؛ جابری انصاری در پاسخ به این سؤال گفت: هیات نظارت ملی بر برجام در تمام مراحل اجرای برجام، نشست‌های نوبه‌ای و منظم خواهد داشت و تمام تصمیمات مرتبط با برجام توسط این هیات اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: در رابطه با تحریم‌های جدید نیز جلسه این هیات تشکیل شده، اما ساز و کار اطلاع‌رسانی آن توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره حواشی مطرح شده در موضوع آزادی زندانیان آمریکایی و تبادل صورت گرفته میان ایران و آمریکا، گفت: گفتگوهای مربوط به مبادله زندانیان از جهات اجرایی توسط نهادی که تعیین شده، انجام می‌شد و نظارت بر این روند نیز بر عهده شورای عالی امنیت ملی بوده است و باید از آنها سؤال شود.

دعوت ترکیه از روحانی برای سفر به این کشور در فروردین ۹۵

جابری انصاری در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تلاش ایران و ترکیه برای کاهش تنش‌های ایجاد شده و تاثیر مداخله ترکیه در سوریه در روابط دوجانبه، گفت: اراده مشترکی از سوی ایران و ترکیه برای تمرکز بر منافع مشترک و مهار اختلافات در مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه وجود دارد و سفر اخیر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه نیز در همین رابطه بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس توافق‌های صورت گرفته در ۶ ماه نخست سال جدید میلادی، تبادل هیات‌های سیاسی و تجاری میان دو کشور در سطوح مختلف انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از دعوت ترکیه از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به این کشور و شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی در اواخر فروردین ماه خبر داد و با بیان اینکه این درخواست در دست بررسی است، اظهار داشت: در چارچوب روابط دو کشور و ضرورت‌هایی که وجود دارد، سطح حضور جمهوری اسلامی ایران در این نشست بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: تاکنون تاریخی برای این سفر و یا سفر مقامات کشور ترکیه به ایران و یا برخی مقامات ایران به ترکیه تعیین نشده و به محض تصمیم‌گیری، اعلام خواهد شد.

صدور ویزای ۳۰ روزه در فرودگاه‌های ایران برای اتباع دیگر کشورها، به استثنای ۹ کشور

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره خبر صدور ویزای ۳۰ روزه در فرودگاه‌های کشور برای اتباع ۱۸۰ کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل موضوع توریسم و جهانگردی، یک تصمیم ملی اتخاذ کرده که بر اساس آن به اتباع تمام کشورهای جهان به استثنای ۹ کشور از جمله آمریکا و انگلستان در مبادی ورودی فرودگاه‌ها ویزا می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این یک تصمیم ملی است و در جهت منافع ملی اتخاذ شده و امیدواریم زمینه توسعه گردشگری را فراهم کند.

جابری انصاری مجدداً تاکید کرد: ۹ کشور از جمله آمریکا و انگلستان از این روند مستثنی هستند و ساز و کار صدور روادید برای اتباع آنها در روال مرسوم انجام می‌شود.

سیاست ایران، گسترش روابط دوستانه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آینده روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، گفت: روابط ما با این کشورها مبتنی بر دوستی و تعامل نزدیک با دولت‌ها و ملت‌های حوزه خلیج‌فارس است و این از سیاست‌های ماست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه در دوران‌های اخیر روی داده است، تلاش برخی کشورهای این حوزه برای تحمیل سیاست‌های یکجانبه خود در مسیر گسترش روابط بوده است؛ البته اغلب کشورهای منطقه نیز به دلیل منافعی که در روابط با جمهوری اسلامی دارند، در مسیر پذیرش این تحمیل‌ها قرار نگرفته‌اند.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: زمینه‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌های مشترک میان ایران و کشورهای منطقه وجود دارد.

مسائل فنی و اجرایی رفع تحریم سوئیفت زمانبر است

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره تداوم تحریم سوئیفت با وجود گذشت یک ماه از اجرای برجام، اظهار داشت: مسئله سوئیفت در تمام تعهداتی که بر اساس برجام باید صورت بگیرد، آمده است، اما یکسری جنبه‌های سیاسی و اتخاذ تصمیم دارد و یکسری جنبه‌های اجرایی، فنی و تکنیکی که باید میان این دو تفکیک قائل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع رفع تحریم سوئیفت بر اساس توافق‌ها حل شده و بازگشت به مسیر قبل از تحریم‌های ظالمانه در حال انجام است، اما برخی کارهای اجرایی این مسئله زمانبر است و امیدواریم که این نیز به سرعت طی شود و شاهد عادی شدن این موضوع باشیم.

هیچ تردیدی در موضوع تبادل سوخت هسته‌ای با روسیه وجود ندارد

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که موضوع نامعلوم بودن سرنوشت اورانیوم منتقل شده ایران به روسیه را مطرح کرد، گفت: بر اساس برجام، جمهوری اسلامی ۱۰ تن اورانیوم غنی شده ۳.۵ درصد را باید به خارج از کشور منتقل می‌کرد که این کار انجام شده و به ازای آن، ۱۴۰ تن کیک زرد از روسیه گرفتیم.

وی تاکید کرد: این معامله‌ای است که آشکارا منابع کیک زرد ایران را با توجه به محدودیت‌هایی که با آن روبروست، توسعه می‌دهد؛ این کار و جدول زمانی آن با دقت انجام شده و هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.

سیاست ایران تعامل و اتحاد گروه‌های فلسطینی برای مبارزه علیه رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موضوع سفر اخیر برخی گروه‌های مبارز فلسطینی به تهران نیز خاطرنشان کرد: در چارچوب جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره هیات‌های سیاسی و مردمی از سراسر جهان به ایران سفر می‌کنند که در این قالب، هیات‌هایی نیز از جنبش‌های مقاومت فلسطینی در دهه فجر در کشور ما حضور یافته‌اند و دیدارها و گفتگوهایی در سطح مردمی و سیاسی انجام داده‌اند.

جابری انصاری افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسطین و قطع اشغالگری و میل فلسطینی‌ها به حقوق‌ خود، ثابت است و ادامه دارد و سیاست ما، تشویق گروه‌های فلسطینی به تعامل با یکدیگر و اتحاد با هم برای مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

عربستان ادعای توقیف کشتی ایرانی را اثبات کند

وی درباره ادعای عربستان سعودی در روز گذشته مبنی بر توقیف یک فروند کشتی ایرانی در حوالی یمن، اظهار داشت: در رابطه با ادعاهای عربستان و ائتلافی که سرزمین و مردم یمن را در آتش و خون قرار داده، چنین مسئله‌ای ثابت نشده و اثبات آن بر عهده طراحان این ادعاست.

دستیابی ایران به سهم خود در بازار نفت جهان «دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای کمک به بازپس‌گیری سهم ایران در بازار جهانی نفت نیز گفت: این امر به طور طبیعی باید اتفاق بیفتد، چرا که به دلیل تحریم‌های ظالمانه، سهم عادی و تاریخی ایران از بازار نفت که بر اساس ساز و کار اوپک تعیین می‌شد، بین کشورهای دیگر توزیع شده است.

وی تصریح کرد: روندهای اقتصادی زمانبر است اما هدف‌گیری جمهوری اسلامی این است که به سهم خود دست یابد و این موضوع دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: مجموعه تلاش‌های منسجمی میان وزارت امور خارجه و وزارت نفت برای زمینه‌سازی بازگشت این مسئله به وضعیت قبل از تحریم‌ها در دست انجام است و این زمینه را فراهم کرده است.

۱۳۹۴/۱۱/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...