نسخه چاپی

از سرگیری همكاری بانك‌های سوییس و ایران

كاردار كشورمان در سوییس با اشاره به علاقه تجار و سرمایه گذاران سوییسی برای تعامل با ایران تصریح می كند كه با برداشته شدن تحریم ها عملا مانعی بر سر همكاری های اقتصادی، مالی و بانكی بین تهران و برن وجود ندارد و بسیاری از بانكهای سوییس همكاریهای خود را با بانكهای ایرانی از سر گرفته اند.

به گزارش نما؛ مهدی عابدی کاردار سفارت کشورمان در برن در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سفر " یوهان اشنایدر آمان" به ایران روابط تهران برن را بررسی و کرد و خبر از مذاکره و سرمایه گذاری طرفهای ایرانی و سوییسی بر روی پروژه های بسیار اقتصادی داد که بزودی شاهد آغاز و اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

عابدی همچنین قدمت روابط ایران و سوییس را مربوط به قرن هفدهم دانست و گفت: روابط دوکشور به آن زمان باز می گردد که برای نخستین بار ساعت سازان سوییسی وارد بنادر جنوبی ایران شدند و برای اولین بار عهده نامه مودت و تجاری بین ایران و سوییس در سال 1252 شمسی امضا شد.

وی تاکید کرد: روابط دو کشور در طول این سالها چه در قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی ایران همواره رابطه ای متین، متوازن و بدور از تنش‌های سیاسی در بازه های مختلف بوده است.

کاردار کشورمان در برن همچنین با اشاره به سیاست بی طرفی سوییس در مسائل دیپلماتیک، افزود: عدم عضویت در پیمان‌ها و ائتلافهای نظامی؛ علاقه این کشور به ارائه خدمات خوب دیپلماتیک و انجام مساعی جمیله در حل اختلافات بین المللی و منطقه ای از خصوصیات بارز سوییس است که به این کشور در تحولات بین المللی جایگاه ویژه ای می بخشد. در همین چارچوب سوییس طی سالهای گذشته میزبانی چندین دور از گفتگوهای هسته ای میان کشورمان با کشورهای پنج بعلاوه یک را بر عهده داشت.

عابدی همچنین درمورد روابط دوجانبه ایران و سوییس در پسابرجام نیز این طور توضیح داد : روابط دو کشور از جنبه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی نیز دارای اهمیت ویژه ای است. دو کشور دارای ظرفیتهای گسترده ای برای همکاری در زمینه های مالی، بانکی ، تجاری، صنعتی و فناوری هستند.

وی تاکید کرد: قبل از تحریمها حدود 300 شرکت سویسسی در بخشهای مختلف در ایران فعالیت داشتند و حجم مبادلات تجاری به 3 تا 4 میلیارد یورو در سال می رسید، اما در دوران تحریمها این رقم به حدود یک میلیارد یورو رسید. انتظار می رود در دوران پسا برجام نه تنها وضعیت مبادلات و تعاملات اقتصادی و مالی به وضعیت قبل از تحریم ها بازگردد بلکه ظرفیتهای جدیدی نیز به همکاریهای دو کشور افزوده شود.

کاردار کشورمان در برن با اشاره به استقبال چشمگیر صاحبان تجارت و اقتصاد سوییس از همایش مربوط به سرمایه گذاری در ایران،گفت: قبل از اجرایی شدن برجام، بخش های خصوصی سوییس و ایران با همکاری یکدیگر همایشهایی بزرگی در معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران در دوران پسا تحریم در شهرهای مختلف همانند زوریخ و ژنو برگزار کردند که با استقبال چشمگیر صاحبان تجارت و اقتصاد در سوییس مواجه شد. شورای فدرال سوییس از جمله اولین کشورهایی بود که بلافاصله پس اعلام روز اجرای برجام با صدور بیانیه ای تحریمهای بین المللی و اتحادیه اروپایی علیه کشورمان را لغو کرد.

عابدی در بخش دیگری از این گفت و گو سفر رییس جمهور سوییس به ایران را حاکی از تلاش دولت این کشور برای گسترش همکاری با تهران دانست و تاکید کرد: سفر آقای "یوهان اشنایدار امان" رئیس جمهور سوییس به تهران که مسئولیت وزارت اقتصاد، آموزش و تحقیقات را نیز برعهده دارند همراه با یک هیات بزرگ اقتصادی و علمی به تهران حاکی از اهتمام دولت سوییس و بخش های خصوصی در این کشور به توسعه همکاریها براساس منافع مشترک متقابل در فضای جدید در دوران پسا برجام است.

وی ادامه داد: این سفر یک فرصت مهم و تاریخی در مناسبات دوجانبه است تا طی آن مقامات عالی دو کشور علاوه بر رایزنی پیرامون موضوعات مورد علاقه مشترک در عرصه های بین المللی و منطقه ای، چشم انداز و افق های روابط دوجانبه در سالهای آینده را نیز مورد گفتگو و تفاهم قرار دهند.

کاردار ایران در برن در رابطه با سطح هیئت همراه رییس جمهور سوییس در سفر به تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر هیات رسمی، یک هیات بلندپایه از سرمایه گذاران، تجار و صاحبان صنایع عمده سوییس و همچنین هیاتی علمی از مقامات دانشگاههای معتبر این کشور آقای "اشنایدر امان" را در این سفر همراهی خواهند کرد. 14 خبرنگار از رسانه های مختلف سوییس نیز به این سفر پوشش خبری خواهند داد.

وی مهمترین مواردی که قرار است در سفر "اشنایدر امان" به تهران با مسئولان کشورمان مطرح شود را این طور توضیح داد: در این سفر نقشه راه روابط دو کشور در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، حمل و نقل ، کشاورزی محیط زیست، علوم و فناوری مورد توافق قرار خواهد گرفت.

عابدی در رابطه با اینکه آیا باوجود برداشته شدن تحریم ها بازهم مشکلی بر سرراه تعاملات اقتصادی ایران و سوییس خواهد بود یا خیر این طور توضیح داد: با برداشته شدن تحریم ها عملا مانعی بر سر همکاری های اقتصادی، مالی و بانکی وجود ندارد و بسیاری از بانکهای سوییس همکاریهای خود را با بانک‌های ایرانی از سر گرفته اند. همچنین پروژه های زیاد اقتصادی و سرمایه گذاری در حال حاضر میان طرفهای ایرانی و سوییسی در دست مذاکره است که بزودی شاهد آغاز و اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

کاردار کشورمان در خصوص تاریخچه گفتگوهای مشترک حقوق بشری میان تهران برن و روند این گفت و گو ها خاطرنشان کرد: گفتگوهای مشترک حقوق بشری میان دو کشور برای اولین بار در سال 1382 در تهران برگزار شد و سپس پنج دور ادامه یافت که آخرین دور آن در دی ماه 1389 بود و احتمالا این گفتگوها درکنار گفتگو پیرامون زمینه موجود برای همکاریهای قضایی میان دو کشور از بهار آینده از سرگرفته خواهد شد.

رویکرد سوییس درقبال تحولات منطقه مطلب دیگری بود که عابدی در بخش دیگری از این گفت و گو به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: سوییس بر اساس سنت بی طرفی سیاسی و در همراهی با تلاشهای سازمان ملل متحد سعی در کمک به حل بحران های بین المللی و منطقه ای از طریق فراهم ساختن زمینه های گفتگو بین طرفهای مختلف در ژنو دارد که از جمله می توان به گفتگوهای انجام شده در خصوص یافتن راه حلی برای درگیریها در سوریه و یمن در ماههای اخیر اشاره کرد.

وی در پایان تاکید کرد: به منظور فراهم ساختن امکان ارسال کمکهای انسان دوستانه به مردم سوریه، یک کمیته سه جانبه میان ایران، سوییس و سوریه در سال 1392 شکل گرفت که پس از برگزاری چند دور گفتگو در تهران، برن و دمشق، در حال حاضر امکان ارسال کمکهای انسان دوستانه به مردم سوریه فراهم شده است.

۱۳۹۴/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...