نسخه چاپی

وزیر سعودی: روابط با ایران در زمان احمدی‌نژاد بهتر از روحانی بود

یك وزیر سعودی در سخنانی در یك مركز آمریكایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دست داشتن در انفجار اخیر عربستان متهم كرد.

به گزارش نما، «عادل الطریفی» وزیر فرهنگ عربستان سعودی در جلسه‌ای در مرکز «کارنگی» آمریکا، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به دخالت در انفجاری تروریستی متهم کرد و مدعی شد که کشورش ایران را دوست دارد اما مشکلش «رژیم ایران» است.

الطریفی گفت، عربستان «ایران و ایرانی‌ها دوست دارد و مشکلش با رژیمی است که ایران را بسته است و آن را به آنچه امروز است، تبدیل کرده است... درخواست عربستان از ایران ساده است و آن این که سفارتهای ما را آتش‌ نزنند».

بنا بر گزارش وبگاه خبری «سعودی.اینفو» او ادامه داد: نکته قابل توجه این است که رابطه ریاض با تهران در زمان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اصولگرای سابق که سه بار یا بیشتر به عربستان سفر کرد، خیلی بهتر بود. رابطه در دوره حسن روحانی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب -بر خلاف تلاش‌های مکرر عربستان برای ایجاد رابطه دوستی با او و دولتش از طریق دعوت به مشارکت در حج- پـسرفت کرده است.

این وزیر سعودی که مُفتی‌های این کشور، بر اساس درخواست‌های مذهبی، خواستار «جهاد در سوریه» شده‌ بودند و در کتاب‌های درسی این کشور مطالب ضد شیعی به وفور دیده می‌شود و از شیعیان به نام یک نوع مشرک نام برده شده، ادامه داد: ریاض بشدت با استفاده از ادبیات مذهبی و تحرک‌آمیز میان اهل سنت و شیعه در منطقه مخالف است... اختلافات مذهبی سعودی‌ها را آسیب می‌زند و به تنش میان مردم منجر می‌شود.

وزیر فرهنگ سعودی گفت که زمانیکه انفجارهایی مساجد شیعیان این کشور را هدف گرفت،‌ اهل سنت اولین کسانی بودند که علیه انفجارها تظاهرات کردند... عربستان روابطش با همسایگانش خوب است بخصوص کشورهایی که اکثریت آن شیعه هستند.

اشاره الطریفی به کشور عراق است که بعد از 25 سال تنش و قطع رابطه، سفارت خود را بتازگی در بغداد افتتاح کرد و از آن به نام «رابطه خوب» یاد می‌کند.

این وزیر سعودی در ادامه برای تخریب وجهه ایران به دلیل ایستادگی و مقابله با تروریسم در سوریه که مستشاران سپاه پاسداران را به مقابله با طرح‌های ترویستی مورد حمایت عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا، به سوریه اعزام کرده است، سپاه را به دخالت در انفجارهای تروریستی در عربستان متهم کرد.

الطریفی گفت که «مقامات سعودی پیامک‌هایی را از شهر نجف در جنوب عراق رصد کرده‌اند که به مجریان انفجارها در مسجد شیعیان در عربستان زده شده است.

بنا بر گزارش «سعودی.اینفو»، مقصود وزیر فرهنگ عربستان، «سپاه پاسداران ایران» است که به ادعای او در پشت این ماجرا بوده است.

الطریفی در ادامه با اشاره به یمن، استدلال جدیدی برای توجیه جنگ علیه مردم فقیر این کشور ذکر کرد؛ مردمی که از آغاز حملات، بیش از 8000 کشته داده‌اند و بیش از 15000 نفرشان مجروح، مصدوم و معلول شده‌اند.

الطریفی که کشورش از یک سال پیش کشور یمن را قربانی جنگی همه‌جانبه کرده و دلیلش را قدرت گرفتن انصارالله و کنار رفتن دولت «عبدربه منصور هادی» و تلاش برای بازگرداندن او به قدرت اعلام کرده بود، گفت: عربستان به این دلیل که حوثی‌ها کودتا کردند جنگ علیه یمن را شروع نکرده بلکه به این دلیل است که حرکت موشک‌های بالستیک در یمن را که به سمت عربستان نشانه رفته بود، رصد کرد و این، عربستان را مجبور به حمله کرد که عنوان نخست آن طوفان قاطع و دوم «بازگرداندن امید» به یمنی‌ها بود.

این ادعای او در حالی مطرح می‌شود که ارتش یمن، 40 روز پس از آغاز جنگ و حملات هوایی به نقاط مختلف یمن، و کشته شدن دهها یمنی، اولین پاسخ نظامی به عربستان را آغاز کرد.

۱۳۹۴/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...