نسخه چاپی

گاردین: درس‌هایی كه باید از انتخابات ایران یاد گرفت

یك روزنامه انگلیسی در گزارشی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران، از «درس‌هایی» كه باید از این انتخابات آموخت،‌ سخن گفت.

به گزارش نما به نقل از فارس، در ادامه تحلیل‌های غربی‌ها درباره انتخابات هفتم اسفند، یک روزنامه انگلیسی در مطلبی از درس‌هایی که باید از این انتخابات آموخت، نوشت.

روزنامه «گاردین» در مطلبی به «درس‌های انتخابات 2016 ایران»، به بررسی انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پرداخت.

در این مطلب درباره درس اول ادعا شده است که «اختلاف و دوگانگی اولیه،‌ اکنون بین حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای است».

گاردین همچنین با تقسیم کردن گروه‌های سیاسی در ایران از منظر موافقان و مخالفان برجام مدعی شد: ‌«اجرای این توافق(برجام) هم از منظر محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و هم برداشتن تحریمهای سازمان ملل،‌ اتحادیه اروپا و بخش اعظم تحریمهای آمریکا تا 9 سال آینده به طور خواهد انجامید بنا بر این این موضوع به شکل دادن و ترسیم سیاست ایران ادامه خواهد داد».

از نظر این رسانه انگلیسی «درس دوم» انتخابات امسال در ایران این است: «سیاست در ایران را دیگر نمی‌توان به "اصلاح طلبان" در برابر "تندروها" تقلیل داد.

به گفته گاردین، ‌انتخابات ایران نشان داد که تقسیم‌بندیهای پیشین تحلیلگران و کارشناسان درباره سیاست در ایران دیگر جواب نمی‌دهد.

این روزنامه غربی در بخش دیگری از گزارش خود درباره انتخابات، از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران یاد کرده و نوشته است :‌«حسن روحانی یک سیاستمدار توانمند است اگرچه او اصلاح طلب نیست».

گاردین همچنین درس دیگر درباره یک درس دیگر درباره انتخابات ایران اینطور نوشته است :‌«تغییر به تدریج و به صورت قطره‌ای در حال چکیدن است».

این روزنامه افزود: «ایران کشوری بزرگ است و در مجموع از عراق، ترکیه و سوریه بزرگتر است و در هر انتخاباتی مجموعه پیچیده‌ای از مولفه‌های منطقه‌ای، قبیله‌ای و محلی در آن اثرگذار است. رای‌دهندگان دلایلی بسیاری برای رای دادن دارند اما بزرگترین موضوع در بسیاری از کشورها، اقتصاد است».

۱۳۹۴/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...