نسخه چاپی

كره چقدر در ایران سرمایه گذاری می كند؟

كره جنوبی پنج میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه‌های زیر بنایی، عمرانی و تولیدی در ایران توسط بانك‌ها و موسسات مالی و شركت‌های كره‌ای تخصیص می دهد.

به گزارش نما به نقل از اعتماد تا چند سال پيش كه خيلي هم دور نيست چشم‌بادامي‌هاي شرق آسيا به جز آنهايي كه در ژاپن ساكن بودند جزو جهان‌سومي‌هايي محسوب مي‌شدند كه بنا بود مانند ايران برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را دنبال كنند. آنها مدت زيادي براي رسيدن به اهداف‌شان صرف نكردند و در برنامه ميان‌مدتي توانستند به قدرت‌هاي اقتصادي نه‌تنها در آسيا بلكه در جهان تبديل شوند. اگر بگذريم از محصولات و كالاهاي چيني كه همه دنيا را پر كرده، امروز كالاهاي الكترونيكي كره‌اي نقش جدي در زندگي امروز ما بازي مي‌كند.

با اين فرق بزرگ كه كالاهاي چيني طرفداراني در قشرهاي متوسط و پايين جامعه دارد ولي كالاهاي كره‌اي مخاطباني در تمام طبقات اجتماعي را به صف كرده است. نه‌تنها در بازار لوازم خانگي بلكه در بازار تلفن همراه مي‌توان ردپاي عميق اين كشور را ديد. حال به پاس همه خريدهايي كه از كره داشته‌ايم و ارتباط مستمري كه حتي در دوران تحريم هم قطع نشده بود قرار بر تامين مالي پنج ميليارد يورويي به عنوان يكي از پروژه‌هاي همكاري ايران و كره شده است.

اقتصاد كره جنوبي، چهارمين اقتصاد بزرگ آسيا و سيزدهمين در دنياست. اين كشور طي چهار دهه اخير دومين رشد اقتصادي سريع را در بين كشورهاي جهان دارا بوده است كه مجموعه تلاش‌هاي اين كشور در جهت ارتقاي اقتصاد خود موجب شد كه توليد ناخالص اين كشور در سال ٢٠١٣ با رشدي در حدود ٦/٣ درصد نسبت به سال قبل از آن به ١١٩٨ ميليارد دلار برسد و به تناسب آن سرانه اين شاخص هم بيشتر شود.
«كي شور» پروژه‌هاي زيربنايي را تامين اعتبار مي‌كند
حال بناست اين اقتصاد بزرگ پنج ميليارد دلار براي تامين مالي پروژه‌هاي زير بنايي، عمراني و توليدي در ايران توسط بانك‌ها و موسسات مالي و شركت‌هاي كره‌اي تخصيص دهد.
علي طيب‌نيا، وزير اقتصادي و دارايي در ديداري كه با وزير تجارت، صنعت و انرژي كره جنوبي داشت هدف از امضاي اين يادداشت تفاهم را ايجاد چارچوبي براي تعميق همكاري ميان ايران و كره جنوبي در حوزه اقتصادي از طريق تامين مالي پروژه‌هاي زيربنايي، عمراني و توليدي توسط بانكي‌ها و موسسات مالي و شركت‌هاي كره‌اي عنوان كرد. او اشاره كرد: شركت بيمه تجاري كره جنوبي «كي شور» (K-Sure)، منابع مالي تا سقف پنج ميليارد يورو براي تامين مالي پروژه‌ها در ايران را فراهم خواهد كرد. وزير اقتصاد كشورمان در ادامه اين ديدار خاطرنشان كرد: ما علاقه‌منديم روابط‌مان را در دوران پساتحريم با كشورهاي شرق آسيا توسعه دهيم و در اين ميان، كره جنوبي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. او در عين حال متذكر شد: ما آمادگي كامل براي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي كره‌اي در حوزه‌هاي صنعت، خودروسازي، صنايع وابسته به نفت و گاز و گردشگري در ايران را داريم و معتقديم توسعه روابط اقتصادي مي‌تواند زمينه‌ساز ايجاد روابط مستحكم سياسي دو كشور نيز باشد.
حضور كره جنوبي در ايران با هياتي ٣٠٠ نفره
در ادامه اين ديدار، جو هيونگ وان، وزير تجارت، صنعت و انرژي كره جنوبي نيز ضمن ابراز خرسندي از ديدار با وزير اقتصاد كشورمان، خواستار همكاري‌هاي مالي، اقتصادي و تامين مالي دو كشور شد. قائم‌مقام فدراسيون سرمايه‌گذاري كره گفت: كره جنوبي آماده شناسايي بسترهاي اقتصادي و گسترش تعاملات تجاري با استان البرز است. چاين بيان كرد: در صورتي كه دو كشور ايران و كره از نيازهاي همديگر آشنايي كامل داشته باشند مي‌توانند با بهره‌گيري از اطلاعات كامل با يكديگر همكاري كنند و هيچ مشكل ديگري نمي‌تواند مانع تبادل تجاري بازرگاني دوطرف باشد. اين هيات ٣٠٠ نفره تجاري و بازرگاني كره به سرپرستي وزير انرژي كره و چند استاندار و عالي‌ترين مديران سازمان‌ها و شركت‌هاي اين كشور با هدف گسترش تعاملات تجاري وارد ايران شده‌اند. ‎


همكاري نفتي ايران و كره استارت خورد
كشور كره جنوبي به دليل محدوديت منابع، ٩٧ درصد از نفت خام مورد نياز خود را وارد مي‌كند و در سال ٢٠١٣ با مصرف دو ميليون و ٣٢٤ هزار بشكه نفت در روز به عنوان دهمين كشور مصرف‌كننده نفت در دنيا شناخته شده است. همچنين اين كشور دومين واردكننده بزرگ گاز طبيعي، چهارمين واردكننده زغال سنگ و پنجمين واردكننده نفت و ميعانات نفتي در همين سال بوده است. به اين ترتيب با همكاري‌هاي نفتي مي‌توان از اين بازار انرژي سهم مناسبي را از آن خود كنيم.

افزايش صادرات نفت ايران پس از اجراي برجام يكي از تعهدهاي وزارت نفت بوده كه عملي شده است، صادرات نفت ايران قرار است در كمتر از يك‌سال آينده روزانه بيش از يك ميليون بشكه افزايش يابد. وزير نفت در ديدار با جو هيونگ هوان گفت: صادرات نفت خام و ميعانات گازي ايران در بهمن ماه به يك ميليون و ٧٥٠ هزار بشكه در روز رسيد. بيژن زنگنه درباره اينكه صادرات نفت خام ايران در ماه فوريه و پس از آغاز رسمي اجراي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) به چه رقمي رسيده است؟ اظهار كرد: صادرات نفت خام و ميعانات گازي ايران در بهمن ماه به يك ميليون و ٧٥٠ هزار بشكه در روز رسيد. او افزود: صادرات نفت و ميعانات گازي ايران در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ٤٠٠ هزار بشكه در روز افزايش يافته است.
كره‌جنوبي خواستار افزايش خريد نفت ايران شد
وزير نيروي ايران از خواست كره‌ جنوبي براي افزايش خريد نفت ايران خبر داد و گفت: توافقنامه‌اي امروز بين وزارت نيرو و وزارت صنعت و تجارت كره جنوبي به امضا رسيد تا شركت‌هاي كره‌اي همراه با تامين مالي در پروژه‌هاي آب و برق ايران مشاركت داشته باشند. حميد چيت‌چيان اظهار داشت: شركت‌هاي ايراني و كره‌اي سابقه طولاني در همكاري‌هاي مشترك دارند و اكنون ظرفيت‌هاي متعددي براي توسعه همكاري‌هاي دو كشور به خصوص در بخش آب و انرژي وجود دارد. او افزود: در جلسه‌اي كه با حضور وزير تجارت و صنعت كره‌جنوبي برگزار شد زمينه‌هاي همكاري دو كشور در بحث احداث نيروگاه‌ها، هوشمندسازي شبكه برق، احداث و توسعه تاسيسات انتقال و توزيع برق، توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير، احداث نيروگاه‌هاي برقابي، احداث تاسيسات و شبكه‌هاي آب و فاضلاب و همچنين تصفيه‌خانه‌هاي آب و فاضلاب مورد بررسي قرار گرفت و مسوولان حاضر از كشور كره اعلام كردند كه شركت‌هاي كره‌اي مي‌توانند در اين بخش‌ها پروژه‌هاي مشخصي را در ايران اقدام به سرمايه‌گذاري و اجرا كنند. او توضيح داد: نكته مهمي كه ما به وزير كره‌جنوبي يادآوري كرديم بحث تامين مالي اين پروژه‌ها بود و در توافقنامه كتبي كه در اين نشست به امضاي دوطرف رسيد، قرار شد شركت‌هاي كره‌اي با تامين مالي و انجام سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي ايران مشاركت كنند.

وزير نيرو خاطرنشان كرد: همچنين زمينه فعاليت‌هاي شركت‌هاي خصوصي ايران در كره جنوبي مطرح شد و اعلام كردند در صورتي كه شركت‌هاي خصوصي در ايران خواهان سرمايه‌گذاري در كره ‌جنوبي باشند بستر طرح موضوع و مذاكره در اين زمينه وجود دارد. وي افزود: ارديبهشت‌ماه سال آينده قرار است رييس‌جمهور كره جنوبي سفري به ايران داشته باشد و ادامه مذاكرات در زمينه توسعه همكاري‌هاي دو كشور در خلال سفر رييس‌جمهور اين كشور به تهران انجام گيرد. چيت‌چيان تصريح كرد: مهم‌ترين مورد پيگيري و خواست وزير تجارت و صنعت كره‌جنوبي در سفر به تهران بحث افزايش خريد نفت از ايران بود كه در اين خصوص مذاكراتي انجام گرفت.
مذاكرات خودرويي با كره جنوبي
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با هيات بزرگي از كره جنوبي در حوزه همكاري‌هاي خودرويي مذاكره خواهيم داشت. محمدرضا نعمت‌زاده اظهار كرد: در ضمن اين مذاكره ملاقاتي با وزير كره جنوبي خواهيم داشت. او با بيان اينكه علاوه بر آن با هيات ژاپني نيز در حوزه همكاري‌هاي خودرويي مذاكراتي خواهيم داشت، خاطرنشان كرد: صنعت خودروي ايران در سال‌هاي اخير به دليل تحريم مشكلات زيادي داشت و بخش‌هايي از جمله سرمايه‌گذاري كمتر مورد توجه قرار گرفت.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با اين حال هم‌اكنون شرايط عوض شده و يكي از اولويت‌هاي ما در صنعت خودرو سرمايه‌گذاري به ويژه استفاده از سرمايه‌هاي خارجي است. نعمت‌زاده افزود: امروزه بنا داريم كيفيت و تنوع خودروهاي توليدي را افزايش دهيم و اقدامات مختلفي نيز براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي در اين حوزه در حال انجام است. او با بيان اينكه به دولت تعهد ارزي داده‌ايم تا بخش عمده‌اي از ارز مورد نياز كشور را توسط بخش صنعت تامين كنيم، اظهار كرد: راهكار اين كار نيز افزايش صادرات است كه برنامه‌هايي در اين حوزه در دست اجراست. اگر صادرات رونق پيدا كند ارزآوري نيز افزايش خواهد يافت.
همكاري ايران و كره در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل
حضور كره ديگر تنها به بازار لوازم خانگي، خودرو و تلفن همراه محدود نمي‌شود. كره‌اي‌ها قرار است در بخش حمل‌و نقل هم مشاركت‌هاي پروژه‌اي داشته باشند. اين حضور مي‌تواند به منزله رقابت با چيني‌ها قلمداد شود. در رابطه با همكاري‌هاي زيربنايي با كره جنوبي وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه فرصت‌هاي بسياري براي همكاري‌هاي مشترك دو كشور وجود دارد و امروز مي‌توانيم روابط ميان دو كشور را گسترش دهيم، گفت: كره جنوبي قطعا مطالعاتي را در زمينه بازار ايران داشته‌‌ و در حال حاضر پروژه‌هاي بسياري وجود دارد كه لازم است كره براي توسعه آنها شتاب بيشتري داشته باشد تا بتواند در رقابت با رقباي خارجي خود در اين بازار حضور پيدا كند.

عباس آخوندي در ديدار با «جو هيونگ هوان» وزير تجارت، صنعت و انرژي كره جنوبي با اشاره به سفر سال گذشته خود به كره جنوبي و مذاكره با شركت‌هاي وابسته به وزارت زمين و حمل و نقل كره جنوبي، افزود: مساله اصلي كه به آن اشاره شد، روابط بلندمدت ميان دو كشور بود، مسلما ما در بخش‌هاي مختلف به دنبال شركايي هستيم و انتخاب شريك با خريد و اخذ خدمت از يك شركت كاملا متفاوت است و يكي از مولفه‌هايي كه به دنبال آن هستيم انتقال دانش و چگونگي انتقال آن به ايران است. آخوندي درباره مشاركت دو كشور در صنايع مختلف يكديگر گفت: من به حوزه حمل و نقل كشور كه شامل راه‌آهن، دريايي، هوايي و جاده‌اي مي‌شود همانند امور عمومي مثل ساخت بيمارستان‌ها، استاديوم و غيره نگاه مي‌كنم؛ بنابراين، اين حوزه شامل گستره عظيمي از صنعت است كه مي‌توان درباره آن همكاري كرد. پروژه‌هاي صنعتي بسياري در زيرشاخه‌هاي چهار مورد حمل و نقلي ايران تعريف مي‌شود كه آماده‌ايم در نوسازي ناوگان كه شامل ناوگان هواپيمايي، واگن‌سازي، كاميوني و اتوبوسي است همكاري‌هاي زيادي با كره جنوبي داشته باشيم. ‎

۱۳۹۴/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...