نسخه چاپی

وزیر دفاع لبنان خبر داد؛

اعلام آمادگی ایران برای تجهیز ارتش لبنان

وزیر دفاع لبنان از آمادگی ایران برای تأمین تمام نیازمندیهای ارتش لبنان به سلاح خبر داد.

به گزارش نما به نقل از برنا، سمیر مقبل معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان این خبر را در گفتگوی مطبوعاتی خود پس از دیدار با نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان اعلام کرد.

وزیر دفاع لبنان در پاسخ به سئوال یکی از روزنامه نگاران درباره اعلام آمادگی ایران برای تجهیز ارتش لبنان گفت که سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع ایران در تماس با وی، بر آمادگی ایران به منظور تأمین تمام نیازمندیهای ارتش لبنان به سلاح تأکید کرده است.

مقبل در ادامه گفت که پاسخش به سردار دهقان واضح و روشن بوده و به او گفته است به محض لغو کامل تحریم ایران، این پیشنهاد را برای گرفتن تصمیم مناسب در هیئت دولت مطرح خواهد کرد.

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نیازهای تسلیحاتی ارتش لبنان پس از آن صورت می گیرد که مقامات آل سعود دو کمک تسلیحاتی سه و یک میلیارد دلاری به ارتش لبنان را که دو سال پیش قول آن را داده بود، لغو کردند.

حکومت آل سعود این دو کمک را به دنبال تشدید بحران مالی و اقتصادی در عربستان لغو کرد. این بحران نتیجه جنگهایی است که آل سعود در یمن و عراق و سوریه به راه انداخته است. این بحران همچنین حاصل هزینه های گزافی است که عربستان صرف پرورش تروریست و راه اندازی گروههای تروریستی و صدور آن به کشورهای منطقه به منظور ایجاد هرج و مرج و فتنه و ویرانگری کرده است.

دریادار علی شمخانی نماینده رهبر انقلاب اسلامی ایران و دبیر کل شورای عالی امنیت ملی کشور نیز طی سفری رسمی به بیروت مراتب آمادگی ایران برای تجهیز ارتش لبنان به منظور تقویت توانمندیهای نظامی آن برای مقابله خطر تروریسم تکفیری و دفاع از کشور و ملت لبنان به مقامات لبنانی اعلام کرده بود.

پس از این اعلام، سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان برای پیگیری کمک تسلیحاتی ایران روانه تهران شده و دیدارهایی را با رهبران و مقامات ایران انجام داد. وی در این سفر با توانمندیهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و کمکهای نظامی که می تواند به ارتش لبنان بکند آشنا شد.

سمیر مقبل در بازگشت به لبنان به نقل از مقامات ایرانی اعلام کرد که کمکهای تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان رایگان بوده و بدون قید و شرط است.

گفتنی است ارتش لبنان به دلیل فشارهای آل سعود و رژیم صهیونیستی تا به امروز نتوانسته است در قبال پیشنهاد کمک تسلیحاتی بی قید و شرط ایران تصمیم گیری کند. این در حالی است که ارتش لبنان برای مقابله با گروههای تروریستی و تکفیری و عدم پایبندی عربستان به تعهداتش به شدت نیازمند سلاح است.

به گزارش برنا به نقل از العالم، حاکیست مقبل در این گفتگوی مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی درباره توقف اجرای قرارداد تسلیحاتی با فرانسه در قالب کمک سه میلیارد دلاری عربستان، فقط به ذکر این نکته بسنده کرد که آمریکاییها همچنان برای ما سلاح می فرستند. وی گفت که شش بالگردی که فرمانده ارتش لبنان در سفر به آمریکا از آن صحبت کرده بود، قرار است از اکنون تا شش یا هفت ماه دیگر تحویل ارتش شوند.

آمریکا با هشدار به مقامات عربستان، از آنها خواسته است به تعهدات خود در خصوص پرداخت هزینه این شش بالگرد پایبند باشند. عربستان در قالب کمک یک میلیاد دلاری به لبنان متعهد به پرداخت این هزینه شده بود.

۱۳۹۴/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...