نسخه چاپی

بدون روسیه توافق هسته‌ای با ایران وجود نداشت

وزیر امور خارجه آلمان با تاكید بر اینكه بدون روسیه امكان توافق هسته‌ای با ایران وجود نداشت بر لزوم همكاری با مسكو در حل بحران‌های بین‌المللی از جمله در سوریه تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز،"فرانک والتر اشتاین"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه "جنرال آنسایگر" از احزاب درگیر در سوریه درخواست کرد که به میز مذاکرات برگردند. بعد از پنج سال درگیری های داخلی باید برای همه طرف ها آشکار شود که هیچ جناحی نمی تواند این درگیری ها را به صورت نظامی و از طرف خود تصمیم گیری کند.

شرایط دنیا سخت تر شده است

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که هیچ تردیدی نیست که شرایط دنیا سخت تر شده است . همه جا در همسایگی ما بحران ها اختلافات و درگیری های جدید شکل گرفته است. ما در زمینه سیاست خارجی دیگر با تعداد انگشت شماری از کشورهای آشنا یا حداقل قابل پیش بینی روبرو نیستیم، بلکه با شمار زیادی از بازیگران جدید سرو کار داریم که به قواعد و شیوه های قدیمی پایبند نیستند. بنابراین ما باید اقدام کنیم.

اشتاین مایر در ادامه گفت: با این حال این مسئله مهم است که با وجود همه مشکلات و بادهای مخالف شدید با سرسختی و پشتکار در راستای راه حلی برای یک دنیای بهتر کار کنیم. این مسیری طاقت فرسا است چرا که هرگز یک راه حل سریع و ساده ای وجود ندارد.موفقیت های کوچک و بزرگی مانند توافق اتمی با ایران بار دیگر نشان می دهد که این تلاش ها به صرفه است.

وی در ادامه به نقش روسیه در بحران های بین المللی پرداخته و گفت: ما در سال های اخیر روسیه را در تمام نقش های مختلف دیده ایم، در مذاکرات هسته ای با ایران روسیه بر خلاف درگیری های اوکراین به صورت هماهنگ و سازنده رفتار کرد.

ما به روسیه نیاز داریم

اشتاین مایر همچنین به نقش متفاوت روسیه در سوریه و حمایت نظامی ازبشار اسد اشاره کرده و بر لزوم نشان دادن آمادگی گفتگو از طرف ناتو به منظور ایجاد مجدد اعتماد از دست رفته با روسیه تاکید کرده و همچنین گفت: واقعیت این است که بدون روسیه ما نه در مذاکرات درباره یک راه حل سیاسی برای سوریه و نه در اجرای توافق مینسک در اوکراین پیشرفتی نخواهیم داشت. بدون روسیه همچنین توافق هسته ای با ایران وجود نداشت. این نشان می دهد که اگر ما خواهان راه حل هستیم همچنین به روسیه نیاز داریم.

وی در ادامه آتش بس توافق شده در مونیخ که حدود یک هفته است ر سوریه برقرار است را یک فرصتی که همه مدتها انتظار آن را می کشیدند دانسته و بر لزوم شروع مجدد مذاکرات صلح بین دولت و مخالفان میانه رو برای دستیابی به یک راهکار سیاسی تاکید کرد.

اشتاین مایردر ادامه به مسئله پناهندگان پرداخته و گفت: اول اینکه ما اروپاییان باید در آینده انسان هایی که واقعا به حمایت نیاز دارند را بپذیریم. همچنین اکثریت آلمانی ها چنین دیدگاهی دارند. همزمان اما این مسئله واضح است که ما هجوم کنترل نشده به سوی خود در اروپا و آلمان را باید متوقف کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که در این راستا ما بر یک توافق با همه شرکای اروپایی تاکید داریم.

آتش بس اولین خبر مثبت پنج سال گذشته در سوریه است

وزیر امور خارجه آلمان در گفتگوی دیگری که با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" انجام داده است به عنوان اولین خبر مثبت در پنج سال گذشته از سوریه به این خبر اشاره کرد که آتش بس در بخش های وسیعی از سوریه بعد از حدود یک هفته همچنان ادامه دارد.

وی از شروع به کار مردم در سایه این آتش بس برای بازسازی ویرانی ها و بازگشت همراه با تردید زندگی غیر نظامی در بخش هایی از سوریه اشاره کرده و از دسترسی بهتر برای امدادرسانی سازمان های کمکی به بخش های مختلف سوریه خبر داد.

وی تصریح کرد که از این فرصت باید برای رساندن کمک های لازم به شهرهای محاصره شده استفاده شود. همه این ها نشان می دهد اگر جامعه بین المللی دست به دست هم دهند همچنین در یک چنین درگیری های سخت و پیچیده ای مانند سوریه دستیابی به نتیجه امکان پذیر است.

اشتاین مایر در عین حال این آتش بس را اولین گام دانست که باید ادامه یابد. هیچ آتش بسی در طولانی مدت و زمانی که رویکرد سیاسی پیشرفتی نداشته باشد پایدار نیست.

۱۳۹۴/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...