نسخه چاپی

موگرینی: اروپا خواستار تحریم جدید علیه ایران نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا پس از نشست وزرای خارجۀ كشورهای اروپایی گفت كشورهای عضو اتحادیه خواستار تحریم ایران به بهانۀ آزمایش‌های موشكی تهران نیستند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري دانشجو، فدریکا موگرینی شامگاه دوشنبه (24 اسفند) در بروکسل گفت وزرای خارجۀ اتحادیه موضوع آزمایش‌های اخیر موشکی ایران را مورد بررسی قرار دادند، اما صحبتی از تحریم نشد.

موگرینی گفت: «این (آزمایش‌های موشکی) موضوعی بود که نه تنها وزرا بلکه من نیز آن را مطرح کردم ... اما در مورد تحریم‌های اروپایی، این موضوع مطرح نشد و هیچ یک از کشورهای عضو نه خواستار آن شدند و نه پیشنهادی در این زمینه ارائه دادند.»

این در حالی است که وزیر امور خارجۀ فرانسه روز یکشنبه (23 اسفند) اعلام کرده بود احتمال دارد ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک با تحریم‌های اتحادیۀ اروپا روبرو شود.

ژان مارک آیرو در یک نشست خبری مشترک پس از دیدار با جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و دیگر همتایان اروپایی خود در پاریس، پایتخت فرانسه، گفت: «اگر ضروری باشد به تحریم رو می‌آوریم.»

کری نیز در این نشست خبری آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران را ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل دانست.



اما مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا که قرار است در تاریخ 28 فروردین در رأس یک هیأت از مقامات ارشد این اتحادیه به ایران سفر کند، گفت شورای امنیت باید تعیین کند که آیا آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد هستند یا خیر و اتحادیۀ اروپا نقشی در این زمینه ندارد.



شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه (24 اسفند) اعلام کرد این شورا به اطلاعات فنی بیشتری نیاز دارد تا مشخص کند آیا آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران ناقض قطعنامه‌‌ای هستند که پس از توافق هسته‌ای در تیرماه وضع شده است یا خیر.



سحرگاه روز چهارشنبه (19 اسفند) نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامۀ مرحلۀ نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های دور ‎برد نقطه‎زن قدر H وF را با موفقیت از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران در جنوب شرق ایران شلیک کردند.



بخشی از این رزمایش بامداد روز سه شنبه (18 اسفند) با شلیک موشک بالستیک قیام از یک سیلو به انجام رسید.



محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران صبح روز سه‌شنبه (25 اسفند) پس از دیدار با جولی بیشاپ، همتای استرالیایی خود در یک نشست خبری گفت: «ما از این موشک‌ها علیه هیچ کس استفاده نمی‌کنیم به جز در موارد دفاع از خود. برنامه‌های نظامی ایران قانونی (است) و خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام نیست.»



پیشتر حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران نیز در تاریخ 20 اسفند در واکنش به ادعای برخی منابع غربی در بارۀ آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران، گفت: «رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلاح‌های به کارگرفته شده در آن، نه تنها تعارضی با تعهدات ایران تحت برجام ندارد، بلکه حتی خلاف قطعنامۀ 2231 شورای امنیت نیز نیست.»



جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا کرده بود آزمایش‌های موشکی ایران به معنای نقض برجام نیست اما مدعی شد این آزمایش‌ها، نقض قطعنامۀ 2231 شورای امنیت هستند.



جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در یک نشست خبری توانایی‎های موشکی خارج از استانداردهای بین‌المللی ایران را موجب نگرانی امریکا دانست.

۱۳۹۴/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...