نسخه چاپی

توافق نگران كننده تركیه با اتحادیه اروپا بر سر پناهجویان

در چارچوب توافق تركیه با اتحادیه اروپا، تعداد بسیاری از مهاجران با خطر اخراج از تركیه مواجه اند.

به گزارش نما، با نزدیک شدن زمان اجرای توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد بازگرداندن پناهجویان از جزایر یونان، نگرانی ها در این مورد افزایش یافته است.



بیم آن می رود که ترکیه نتواند از عهده اجرای این توافق که قرار است از روز دوشنبه ۴ آوریل (۱۶ فروردین) اجرا شود، برآید.



گروه‌های حقوق بشری و آژانس پناهندگان سازمان ملل نسبت به وضعیت رفاهی پناهجویان و همچنین وادار کردن برخی از آنها به بازگشت به سوریه ابراز نگرانی کرده اند.



به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی که در یکی از محل های ثبت نام پناهجویان در ترکیه حضور داشته، شواهد حاکی از آمادگی کم این کشور برای اجرایی شدن این توافق هست.



رهبران اتحادیه اروپا و ترکیه اخیرا در مورد بحران پناهجویان به یک توافق دست یافتند. هدف از این توافق جلوگیری از ورود گسترده پناهجویان به کشورهای اروپایی است.



به گفته منابع اروپایی، بنابر این توافق، پناهجویانی که خود را به یونان می‌رسانند در صورتی که تقاضای پناهندگی آنها رد شود به ترکیه بازگردانده می‌شوند.


در مقابل هر فرد سوری که از یونان به ترکیه بازگردانده می شود، یک پناهجوی سوری ساکن اردوگاه‌های ترکیه به کشورهای اروپایی فرستاده می شود. البته براساس این توافق اولویت به پناهجویانی داده می شود که سعی نکرده اند به طور غیرقانونی وارد خاک کشورهای اروپایی شوند.



آلمان روز گذشته اعلام کرد که اولین گروه از این پناهجویان را می پذیرد.



یک مقام وابسته به اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده که چند صد پناهجو از روز دوشنبه از یونان به ترکیه برگردانده شوند.



مقامات یونان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند که بازگرداندن پناهجویان روز دوشنبه از جزیره لسبوس در خاک این کشور آغاز می شود.



به گفته مقام‌های یونان، بازگرداندن پناهجویان، شامل افرادی می شود که تقاضای پناهندگی شان پذیرفته نشده است که از این گروه می‌توان به پناهجویان پاکستانی اشاره کرد.

۱۳۹۵/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...