نسخه چاپی

هشدار هسته‌ای اوباما به هند و پاكستان

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از «روزنامه پاکستان»، رئیس جمهور آمریکا درسخنرانی خود در کنفرانس «امنیت هسته ای» گفت: ما در این نشست دو روزه به همراه سران کشورهای جهان به منظور یافتن راه حلی برای از بین بردن یک تهدید بزرگ گرد هم آمده ایم.



«باراک اوباما»در ادامه به تمام کشورها تاکید کرد تا به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای عمل کنند.



وی افزود: در سر فهرست کشورهایی که باید به این پیمان عمل کنند کشورهای آسیای جنوبی (هند و پاکستان) رتبه اول را دارند. ما خواهان این هستیم که وقتی این دو کشور دکترین هسته ای خود را تنظیم می کنند در مسیر اشتباهی حرکت نکنند.



اوباما در ادامه از تلاش و همچنین سرعت عمل بعضی از کشورها برای ساخت نیروگاه های کوچک هسته ای اظهار نگرانی کرد و گفت: ذخایر پلوتونیم کل دنیا در حال افزایش است اما این درحالی است که در برخی کشورها میزان تولید سلاح هسته ای روبه فزونی گذاشته است. اوباما به کشور خاصی اشاره نکرد اما رسانه های آمریکا از پاکستان به عنوان این کشور یاد کردند.



رسانه های آمریکا همچنین پیش از برگزاری این کنفرانس گفته بودند که سران واشنگتن اعلام کرده اند که پاکستان در حال ساخت نیروگاه های کوچک اتمی است.



رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش گفت: این نشست در تلاش است تا یک «ساختار اساسی جهانی» را برای جلوگیری از روند رو به رشد ساخت نیروگاه های هسته ای در کشورهای مختلف اتخاذ کند.



وی در ادامه تصریح کرد: یک بخش کامل این کنفرانس صرفا به این امر اختصاص داده می شود که چگونه داعش و دیگر گروه های تروریستی در بروکسل، ترکیه، و پاکستان و کل دنیا از حملات تروریستی باز داشته شوند.



وی همچنین هشدار داد که داعش و القاعده و سایر گروههای تروریستی در صورت دستیابی به سلاح اتمی از آنها استفاده خواهند کرد، اما خوشبختانه تاکنون با تلاش های ما این گروه ها از دستیابی به سلاح های اتمی باز مانده اند.



اوباما در ادامه گفت: ما می دانیم که القاعده در گذشته تلاش هایی برای دستیابی به سلاح اتمی داشته و داعش نیز در عراق از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است، بنابراین این گروه ها اگر در هر صورتی به سلاح هسته ای دست یابند بدون شک از آنان استفاده خواهند کرد.



رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: آمریکا در تلاش برای حفظ و ایمن سازی سلاح های هسته ای در تمام دنیا رتبه اول را داراست و ما به همراه سایر کشورها به قدری مواد اتمی حفظ و ایمن سازی کرده ایم که با استفاده از آنها می شد بیش از ۱۵۰ سلاح هسته ای تولید کرد.

۱۳۹۵/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...