نسخه چاپی

ایرلاین‌های اروپا در سودای آسمان ایران

به گزارش نما - فرصت امروز نوشت:در شرایطی که کشور سال‌هایی طولانی از فناوری‌های نوین جهانی محروم بوده، بهترین راهبرد استفاده توان روز شرکت‌هایی است که این روزها در عرصه جهان نامشان مطرح است.

چند هفته پس از سفر مهم رئیس‌جمهور به دو کشور اروپایی که در عرصه ساخت و طراحی هواپیماهای مسافرتی سابقه‌ای طولانی دارند، حالا نوبت به حضور شرکت‌های مختلف اروپایی در تهران رسیده تا با نهایی کردن مذاکرات‌شان قراردادهای رسمی به امضا برسانند که سند بازگشت غول‌های اروپایی به آسمان ایران به حساب می‌آید.

دامنه مذاکرات با شرکت‌های اروپایی اما تنها به سازندگان هواپیما یا لیزینگ‌دهندگان پرنده‌های مسافرتی محدود نمی‌شود و اگر در طول هفته‌های گذشته توجهات معطوف به سفر مقامات شرکت ایرباس به ایران بود، حالا نوبت به ایرلاین‌های بزرگ بین‌المللی رسیده تا راه بازگشت خود به ایران را هموار کنند. در هفته‌های گذشته مقامات دو شرکت لوفت‌هانزا به‌عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین اروپا و بیریتش ایرویز ایرلاین ملی کشور انگلستان به ایران آمدند تا تفاهم‌نامه‌هایی جدید را با مقامات صنعت هواپیمایی ایران به امضا برسانند.

شرکت بیریتش ایرویز که از حدود 10 سال پیش پروازهای مستقیم خود را به ایران متوقف کرده بود بار دیگر از تیر ماه سال جاری برنامه پروازی جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد. براساس تفاهم صورت گرفته هر طرف اجازه خواهد داشت پروازهای خود را تا سقف 21 پرواز در هفته در مسیرهای مشخص بین دو كشور انجام دهد و همچنین مقررشده علاوه بر پروازهای مسافری پروازهای باری نیز بدون محدودیت ظرفیت پرواز برقرار شود.

سطح مذاکرات با شرکت لوفت‌هانزا اما بالاتر از پروازهای هفتگی خواهد بود. این شرکت آلمانی که در ماه‌های قبل برنامه افزایش پروازهای مستقیم خود به ایران را در دستور کار قرار داده بود این بار و در جریان تفاهمی جدید با ایران ایر، سطح همکاری خود با کشور را به عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما بسط خواهد داد.

هری هومیستر، مدیر گروه شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرده تجربیات لوفت‌هانزا در حوزه تعمیرات هواپیما در اختیار ایران قرار می‌گیرد. وی در این رابطه گفته که ما یكی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری در جهان هستیم. در گروه لوفت‌هانزا و خطوط هوایی این شرکت مشتریان مهمی داریم که در زمینه خدمات لیزینگ هم فعالیت دارند. ما علاقه‌مند هستیم فرصت‌های موجود را برای همکاری با ایران شناسایی کنیم.

بازار عظیم ایران در کنار ظرفیت گسترده مغفول‌مانده در طول این سال‌ها مسئولان لوفت هانزا را بر آن داشته تا در جدیدترین دور از مذاکرات خود با طرف ایرانی با دست پر به کشور بیایند و در کنار برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای پر تعداد، در عرصه تعمیر و نگهداری هواپیما نیز برای ایران هدف‌گذاری‌های بزرگی انجام دهند. قرار دادن نتایج این دور از مذاکرات در کنار برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در توافق نامه ایران ایر با ایرباس برای همکاری در راه‌اندازی مرکز آموزش و تعمیرات هواپیما در داخل کشور نشان از آن دارد که مسئولان هوایی ایران نیز در برنامه‌های‌شان برای بازگرداندن ایران به سطح اول هوایی منطقه در ابعادی مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اند و این امر جز با اتکا به توان متخصصان ایرانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ایرلاین‌های ایرانی در مسیر بازگشت به سطح اول جهان

یک کارشناس صنعت هوانوردی از اهمیت همکاری نزدیک ایران با ایرلاین‌های مطرح جهان سخن گفته و معتقد است در شرایطی که کشور سال‌هایی طولانی از فناوری‌های نوین جهانی محروم بوده، بهترین راهبرد استفاده توان روز شرکت‌هایی است که این روزها در عرصه جهان نامشان مطرح است.

علی رضا بحیرایی با بیان این مطلب تصریح کرد: ایران ایر در سال‌های ابتدایی تاسیس خود توانست با بهره گرفتن از هواپیماهای جت جدید و فناوری‌های پیشرفته آن دوران، خیلی زود به‌عنوان ایرلاینی برتر در عرصه منطقه شناخته شده و حتی نام خود را در میان شرکت‌های برتر جهان در این حوزه ثبت کند. اما با آغاز تحریم‌های همه جانبه‌ای که برای دورانی طولانی ادامه پیدا کرد، این روند کند شد و به دلیل نرسیدن قطعات جدید، بسیاری از هواپیماهای موجود نیز عملا بلا‌استفاده شدند.

وی از توان بالای مهندسان و متخصصان ایرانی برای روی پا نگه داشتن صنعت هوانوردی ایران در طول این سال‌ها سخن گفت و اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از دانش‌های مربوط به این حوزه را بومی کرده و در رابطه با آن به پیشرفت‌هایی جدی رسیده‌ایم اما این دانش نیاز به ترکیب شدن با دنیای جدید دارد و در این راه بهترین گزینه ایرلاین‌های مطرحی هستند که بازار خود را با این نیاز تطبیق داده و می‌توانند به ایران کمک‌های جدی کنند.

محمد بشارتی، کارشناس صنعت هوانوردی نیز معتقد است با توجه به ساختار‌های تعبیه شده در دل ایرلاین‌هایی مانند ایران ایر، بستر گسترش فناوری‌های روز در کشور وجود داشته و این امر باید با توجه به نیاز امروز ایران در نظر گرفته شود. وی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» عنوان کرد: محدودیت‌های اقتصادی سال‌های گذشته در ایران، باعث شده امروز جز چند مورد انگشت شمار، اوضاع مابقی ایرلاین‌ها چندان بر وفق مراد نباشد. از این رو این خطر وجود دارد که حتی پس از لغو تحریم‌ها نیز برخی از این شرکت‌های هواپیمایی توان استفاده از فضای به وجود آمده را نداشته باشند.

به اعتقاد بشارتی در چنین شرایطی حضور ایرلاین‌های خارجی چه در افزایش پروازها و چه در سرمایه‌گذاری آنها برای ورود هواپیماهای جدید و فناوری‌های روز به کشور یکی از بهترین گزینه‌های موجود خواهد بود. این کارشناس خاطرنشان کرد: مانند تجربه بسیاری از کشورهای خارجی که در شرایط سخت مالی از سرمایه‌گذاران بین‌المللی کمک گرفته و سپس با انتقال آن دارایی‌ها به کشور اوضاع خود را به سامان کرده‌اند، ایران نیز می‌تواند از ایرلاین‌های بزرگ اروپایی چنین برنامه‌ای را بخواهد.

هرچند تا نهایی شدن قراردادهای اخیر راهی حداقل چند هفته‌ای باقی مانده و باید دید راهبرد تاسیس و راه‌اندازی مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما یا آموزش نیروهای انسانی در کشور چگونه اجرایی خواهد شد اما صرف ورود دو غول هواپیمایی اروپا به ایران تنها چند هفته پس از نهایی شدن حضور ایرباس می‌تواند طلیعه آغاز دورانی باشد که نتیجه آن ارتقای قابل توجه جایگاه کشور در عرصه هوانوردی جهانی خواهد بود.



۱۳۹۵/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...