نسخه چاپی

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استكهلم اعلام كرد؛

عربستان در بودجه نظامی از روسیه پیشی گرفت

در سال ۲۰۱۵ نزدیك به ۱۷۰۰ میلیارد دلار برای اهداف نظامی در جهان هزینه شده است. عربستان سعودی نیز هزینه نظامی هنگفتی داشته تا جایی كه روسیه را پشت سر گذاشته است.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، جنگ و درگیری در شرق اروپا، خاورمیانه و تهدید گروه‌های تروریستی بهانه ای شد که هزینه‌های نظامی در جهان پس از چندین سال کاهش، دوباره افزایش یابد.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه (۵ آوریل/ ۱۷ فرودین) منتشر شد اعلام کرد که هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۵ یک درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است.

گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم می‌گوید در سال ۲۰۱۵ یک هزار و ۶۷۶ میلیارد صرف هزینه‌های نظامی در سراسر جهان شده است.

بنابر این گزارش، درگیری میان روسیه و اوکراین در شرق اروپا نه تنها هزینه‌های نظامی در این دو کشور را بالا برده، بلکه موجب افزایش بودجه نظامی کشورهای دیگر این منطقه مانند لهستان و سه جمهوری لیتوانی، استونی و لتونی در کرانه دریای بالتیک نیز شده است.

به گزارش دویچه وله، در غرب اروپا و آمریکای شمالی هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۵ کاهش یافتند. در ایالات متحده آمریکا سال گذشته دولت اوباما ۵۹۶ میلیارد دلار برای اهداف نظامی هزینه کرده است. این میزان ۴/ ۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۴ است. با این حال آمریکا هم‌چنان بالاترین بودجه نظامی در جهان را دارد و یک سوم هزینه‌های نظامی کل جهان مربوط به این کشور است.

عربستان سعودی در سال گذشته دو برابر آلمان هزینه نظامی داشته و پس از چین در جایگاه سوم قرار گرفته است. بودجه نظامی این کشور بالغ بر ۸۷ میلیارد دلار بوده، در حالی که بودجه نظامی روسیه ۴/ ۶۶ میلیارد دلار و بریتانیا ۵/ ۵۵ میلیارد دلار بوده است.

چین از نظر هزینه‌های نظامی در جایگاه دوم در جهان قرار داشته و سال گذشته ۱۸۹ میلیارد دلار صرف این کار کرده است. این بودجه ۴/ ۷ درصد بیشتر از هزینه‌های سال ۲۰۱۴ بوده است.

کاهش قیمت نفت تاثیری مستقیم بر هزینه‌های نظامی برخی کشورهای تولیدکننده نفت داشت. ونزوئلا و آنگولا بیشترین کاهش بودجه نظامی را در سال ۲۰۱۵ تجربه کردند. روسیه با وجود کاهش شدید درآمدهای نفتی، ۵/ ۷ درصد افزایش بودجه نظامی داشت. با این‌حال این میزان افزایش، کمتر از پیش‌بینی و برنامه‌ریزی قبلی دولت روسیه بوده است.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم پیش‌بینی کرده است که بودجه نظامی کشورهای اروپای غربی در آینده افزایش یابد. کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا از هم‌اکنون این افزایش را اعلام کرده‌اند. افزایش بودجه نظامی از سوی این کشورها، واکنشی به تقاضاهای فزاینده این کشورها برای حضور نظامی در خارج از مرزهای خود برای مقابله با تهدیدهای گروه‌هایی مانند داعش است.

۱۳۹۵/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...