نسخه چاپی

هشدار درباره عضویت كودكان در شبكه های اجتماعی

در یك كار مطالعاتی كه در انگلستان انجام شد نتایج قابل تامل و نگران كننده ای بدست آمده است. در این پژوهش 50% كودكان مورد مطالعه بیان كردند،كه موارد جنسی، خشونت و موارد مرتبط با بزرگسالان را در سایت های شبكه های اجتماعی مشاهده كرده اند. همچنین 78% از كودكان مورد مطالعه در این تحقیق بیان كردند كه آن ها قبل از رسیدن به سن 13 سال عضو شبكه های اجتماعی شده اند. این در حالی است كه عضویت در این سن با قوانین و ضوابط تعداد زیادی از این شبكه ها در تعارض است.

به گزارش نما نتایج مطالعات دیگری که در این راستا از جمله در کشور خودمان انجام شده است، نشان می دهد که کودکان و افراد کم سن و سال نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر از مطالب و محتواهای نامناسب و غیر اخلاقی بازدید کرده اند. هنگامی که خانواده ها قصد صحبت و گفتگو با فرزندان خود در این زمینه را دارند، فرزندان، والدین خود را به کم اطلاعی و پایین بودن سطح دانششان نسبت به فن آوری و تکنولوژی متهم می کنند و بیان می کنند که با حضور در شبکه های اجتماعی قصد گفتگو و تبادل نظر با همسالان خود را دارند.

بنابراین لازم است که والدین با بالابردن سطح آگاهی خود نسبت به فضای مجازی و فناوری های جدید و .... با اعتماد به نفس بیشتری با کودکان خود صحبت کرده و آن ها را از خطرات و آسیب های این فضا مطلع کنند.

این مسئله بسیار مهم و حیاتی است که والدین به طور فعال در زندگی دیجیتال فرزندان خود مشارکت داشته باشند و آن ها را در فضای گسترده مجازی به تنهایی رها نسازند، بلکه سعی داشته باشند با حضور در کنار آن ها فضایی مطمئن و ایمن برای آن ها ایجاد کنند. پدر و مادر باید مهارت لازم در ارتباط با فضای مجازی و دنیای فن آوری را ابتدا خود بیاموزند و سپس به کودکان آموزش دهند.

همچنین کارشناسان و پژوهشگران این عرصه در سرتاسر دنیا معتقدند در صورتی که مدیران و مسئولان شبکه های اجتماعی خود رگولاتوری و نظارت کافی بر روی عملکردشان را نداشته باشند نیاز به یک نظارت جدید و جدی تر خواهند داشت. همچنین نیاز است استانداردها و ضوابط و قوانین جدید و محکم تری برای آن ها تعریف شود.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...