نسخه چاپی

روایت جان كری از پول های آزاد شده ایران

وزیر خارجه آمریكا در نشست سالیانه جی‌استریت، یكی از لابی‌های یهودی واشنگتن، با اشاره به اینكه دارایی‌های مسدود شده ایران ۵۵ میلیارد دلار بود، گفت از زمان اجرای برجام در ژانویه تهران تنها ۳ میلیارد دلار دریافت كرده است.

به گزارش نما به نقل از اتاق خبر 24 جان کری در ادامه گفت: «آیا مباحث درباره اینکه ایران قرار است چه میزان پول بگیرد را به خاطر دارید؟ برخی اوقات از بعضی کاندیداهای ریاست‌جمهوری رقم نادرست 155 میلیارد دلار را می‌شنوید. ما هیچگاه معتقد نبودیم که چنین مبلغی باشند. برخی دیگر فکر می‌کردند که این رقم 100 میلیارد دلار است. برآوردهای ما پس از بررسی دقیق به اقتصاد [ایران] و آنچه اتفاق می‌افتاد، نشان می‌داد که این رقم 55 میلیارد دلار است.»

وی در ادامه به حامیان لابی جی‌استریت که پس از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای برای عبور آن از کنگره به لابی‌گری پرداختند گفت که ایران در حدود سه میلیارد دلار از این مبلغ را دریافت کرده است.

کری بار دیگر بر موضع خودش تأکید کرد که «برنامه جامع اقدام مشترک» بهترین راه برای «دور نگه داشتن ایران از بمب هسته‌ای است.»

وزیر خارجه آمریکا محدودیت‌های اعمالی بر توان غنی‌سازی ایران و نیز توانایی آمریکا در ردیابی هر گونه غنی‌سازی را یادآور شد. وی همچنین گفت که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از 12 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم کاهش یافته است، «[ایران] پیش از توافق دو ماه با گریز هسته‌ای بالقوه فاصله داشت» و اکنون «یک سال فاصله داشته و مانیز این قابلیت را داریم که متوجه شویم چه کاری انجام می‌دهند.»

کری در ادامه تأکید کرد: «علی‌رغم بدترین پیش‌بینی‌ها بدبینان ما اکنون در جایگاهی هستیم که برخی معتقد بودند غیرقابل تصور است.»

۱۳۹۵/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...