نسخه چاپی

فیدل كاسترو از مرگ سخن گفت

فیدل كاسترو، رهبر انقلابی كوبا در سخنرانی خداحافظی در كنگره حزب كمونیست این كشور كه حدود نیم قرن پیش توسط وی بنیان گذاشته شد، با تاكید بر این كه پایان عمر وی نزدیك است، از مقامات این حزب خواست تا ادامه‌دهنده مبارزه برای آرمانهای كمونیستی باشند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه‌شنبه بر اساس نتایج رای‌گیری در هفتمین کنگره حزب کمونیست کوبا مشخص شد که رائول کاسترو، رئیس جمهور این کشور و معاون وی همچنان به عنوان اولین و دومین مقامهای ارشد این حزب به کار خود ادامه خواهند داد.

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، در این سخنرانی که یکی از طولانی‌ترین سخنرانی‌های وی در انظار عمومی طی سالهای اخیر بود گفت: به زودی من 90 ساله خواهم شد. سرنوشت من هم مثل بقیه خواهد بود. زمان مرگ برای همه ما فرا خواهد رسید اما آرمانهای کمونیستی کوبا به جهان ثابت خواهند کرد که اگر با همیت و شایستگی پیگیری شوند می توانند منافع فرهنگی و مادی را که بشریت به آن نیاز دارد به ارمغان آورد؛ ما باید برای دستیابی به آنها بدون هیچ توقفی به مبارزه ادامه دهیم.

رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا و برادر فیدل کاسترو که 84 سال دارد نیز اظهار داشت که همچنان دبیر اول حزب کمونیست خواهد بود و خوزه رامون ماچادو ونتورا، 85 ساله نیز هم دست کم برای بخشی از یک دوره پنج ساله مقام دبیر دومی این حزب را عهده دار خواهد بود.

در حال حاضر رائول کاسترو هم رئیس جمهور و هم دبیر اول حزب کمونیست کوبا است. این تصمیم به این معنی است که او می تواند حتی بعد از روی کار آمدن یک رئیس جمهور جوان تر به جای وی در سال 2018 در سمتی در حزب کمونیست که به اندازه رئیس جمهور قدرت دارد باقی بماند.

رائول کاسترو اظهار کرد، وی و ماچادو ممکن است پیش از کنگره بعدی حزب کمونیست در سال 2021 کناره‌گیری کنند و تصریح کرد که نشست امسال کنگره حزب کمونیست کوبا آخرین نشستی است که تحت رهبری نسل انقلابی کوبا برگزار می‌شود.

ماچادو ونتورا، که در سال 1959 در کنار برادران کاسترو برای سرنگون کردن دیکتاتوری فولخنسیو باتیستا جنگید به عنوان عامل اجرای نظریه‌های حزب کمونیست و مخالف برخی از اصلاحات اقتصادی اخیر در کوبا شناخته شده است.

به رغم وارد شدن پنج مقام جوانتر حزب کمونیست شامل سه زن به دفتر سیاسی قدرتمند این حزب کوبایی انتظار می‌رفت که تغییرات گسترده تری در رده‌های بالای دولت تک حزبی کوبا رخ دهد.

ماه گذشته میلادی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تبدیل به اولین رهبر آمریکایی شد که در 90 سال گذشته به کوبا سفر کرده است، شد. اوباما در این سخرانی از کوبایی ها خواست تا تاریخ خصومتهای میان آمریکا و این کشور را فراموش کرده و به سمت دوران جدیدی از روابط دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور حرکت کنند.

دولت کوبا از زمان سفر اوباما به این کشور تا کنون واکنش واحدی به این سفر نشان نداده بود اما در جریان کنگره اخیر حزب کمونیست مقامهای عالی‌رتبه حزب کمونیست کوبا یکی بعد از دیگری هشدار دادند که آمریکا همچنان دشمن این کشور بوده و به دنبال تحت کنترل گرفتن کوبا است. آنها تاکید کردند که سفر اوباما نشان‌ دهنده یک حمله ایدئولوژیک علیه کوبا است.

کمی پس از پایان هفتمین کنگره حزب کمونیست کوبا تلویزیون این کشور تصاویر کم‌سابقه ای از فیدل کاسترو در کاخ کنوانسیون کوبا را در حالی که با صدایی قدرتمند سخنرانی می‌کرد نشان داد. در جریان این سخرانی حاضران با سر دادن شعار "فیدل" از وی استقبال کردند.

فیدل کاسترو در این سخنرانی خاطر نشان کرد: شاید این آخرین باری باشد که من در این محل سخنرانی می‌کنم. ما باید به برادرانمان در آمریکای لاتین و جهان بگوییم که مردم کوبا پیروز خواهند شد.

۱۳۹۵/۲/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...