نسخه چاپی

علی لاریجانی:

توافق ساخت نیروگاه هسته ای در ایران

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در یك كنفرانس خبری در مسكو گفت: ایران و روسیه اختلاف نظری در باره نیروگاه هسته ای بوشهر و فاز دوم آن ندارند و اكنون مطالعات لازم در باره مكان یابی و استانداردهای ساخت آن مورد نیاز است كه در باره آن مذاكره می شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، لاریجانی كه برای شركت در نشست سران مجالس آوراسیایی به مسكو سفر كرده است، امروز (سه شنبه) در كنفرانس خبری كه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسكو برگزار شد در پاسخ به پرسش یك خبرنگار در باره وضعیت توافق مشاركت روسیه در ساخت نیروگاه هسته ای تاكید كرد: توافق انجام شده بین تهران و مسكو برای ساخت نیروگاه هسته ای به قوت خود باقی است.
رییس مجلس همچنین اعلام كرد كه از هر گونه طرحی برای توسعه روابط تجاری ایران و روسیه حمایت می كنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی در باره برنامه ریزی سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران در سال 2016 اظهار كرد: رفت و آمدهای زیادی بین مسئولان دو كشور جریان دارد. در سال گذشته 10 وزیر در دیدارهای متقابل به ایران و روسیه سفر كرده اند و در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رایزنی های منظمی جریان دارد.
لاریجانی ادامه داد: ایران و روسیه همچنین در باره بحران های منطقه ای و مسائل امنیتی در سطوخ مختلف رایزنی های منظم انجام می دهند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در باره مذاكرات انجام گرفته در دوحه قطر برای تثبیت میزان تولید نفت با هدف جلوگیری از تداوم سقوط بهای جهانی آن و مواضع ایران، اظهار كرد: پیشنهادهای ارائه شده باید سنجیده باشد، كشورهای عضو اوپك هر كدام سهمیه تعیین شده ای دارند كه باید به آن پایبند باشند، می دانیم كه سقوط بهای نفت مربوط به دسیسه هایی بود كه طراحان پشت پرده آن را می شناسیم.
رییس مجلس در پاسخ به پرسش یك خبرنگار درباره دیدگاه ایران و روسیه در مورد بحران قره باغ اظهار كرد: نزاع بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان یكی از مسائل مورد توجه ما است، زیرا منطقه به اندازه كافی آشفتگی دارد و نباید اجازه دهیم جنگ دیگری رخ دهد.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با اسد اكتای اف همتای آذربایجانی خود در مسكو گفت: موضوع قره باغ بگونه مشروح در دیدار با رییس مجلس جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت و با دوستان روسیه نیز تفاهم داریم كه نباید در این منطقه تنش مسلحانه رخ دهد.
لاریجانی افزود: ایران و روسیه تلاش كردند تا جمهوری آذربایجان و ارمنستان اختلاف های خود را از راه های سیاسی حل كنند.
لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره تاثیرگذاری نشست سران پارلمان اورآسیایی بر معادلات منطقه ای گفت:مسائل منطقه پیچیدگی های گوناگونی دارد. اكنون بیش از گذشته به تفاهم نیاز است و این نشست ها می تواند ضمن افزایش همكاری های دو و چندجانبه، روابط بین كشورها را نیز بهبود بخشد.
لاریجانی كه بنا به دعوت رئیس دومای روسیه روز دوشنبه در راس یك هیات برای شركت در این نشست و مذاكره بین رییسان مجالس دو كشور به مسكو سفر كرده است، در حاشیه این نشست با رییسان مجالس روسیه، كره جنوبی، پاكستان، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان دیدار و در باره روابط دو جانبه و منطقه ای گفت و گو كرد.
اجلاس یك روزه سران مجالس اوراسیا با حضور كشورهای همچون ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاكستان، كره جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین و جمهوری چك دیروز (سه شنبه) برگزار شد.

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...