نسخه چاپی

۸ هزار تن شیرخشك به كشور قاچاق شد

رئیس اتحادیه دامداران گفت: واردات شیرخشك از سال گذشته به كشور ممنوع شده اما ۸ هزار تن شیرخشك بدون پرداخت تعرفه بازرگانی وارد شده است و ضرر و زیان دامدارن ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم علیرضا عزیزاللهی از واردات هشت هزار تن شیرخشک به کشورخبرداد و گفت:‌ باوجود ممنوعیت واردات شیرخشک شاهد ورود غیررسمی این محصول به کشور هستیم.

این مقام مسئول گفت:‌ در پیگیریهایی که از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشتیم اعلام کردند چون مجوزهای واردات محصولات و کالا مهلت 2 ساله دارد بنابراین واردکنندگان سال 94 با وجود ممنوعیت، شیرخشک وارد کردند.

رئیس اتحادیه دامداران کشور افزود‌: بر اساس گزارش های موجود حدود 40 هزار تن شیرخشک معادل 500 هزارتن شیرخام تولید داخل در کشور وجود دارد که با واردات هشت هزار تنی شیرخشک بخش عمده ای از نیاز صنایع لبنی تامین خواهد شد.

عزیزاللهی گفت : صاحبان صنایع لبنی نیز با اتکا به این میزان واردات و ذخایر شیرخشک، دامداران را با نخریدن شیر برای خرید با قیمت پایین تحت فشار می گذارند.

وی افزود : هم اکنون دامداران شرایط بسیار سخت و دشواری دارند و عملا شیر با قیمت هر کیلو 1200 تومان و کمتر از آن به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت‌: از طرف دیگر به علت شرایط منطقه ای کشور ترکیه بازار سنتی خود یعنی روسیه را از دست داده است بنابراین نگرانیم که شیرخشک تولید شده در ترکیه با توجه به حمایت یارانه ای دولت این کشور از بازارهای کشور ما سردر بیاورد که خود تهدیدی است.

عزیزاللهی افزود: برای جلوگیری از ضرر و زیان به دامداران به دولت پیشنهاد دادیم برای صادرات حدود یک میلیون تن شیر خام مازاد تولید که حدود 80 تا90 هزار تن شیرخشک می شود مشوق های صادراتی بدهد تا امکان صادرات و رقابت این محصول در کشورهای همسایه و منطقه فراهم شود.

وی گفت : پیگیری هایی شده است و امیدواریم دولت مشوق های صادراتی بدهد تا امکان صادرات و رقابت این محصول در کشورهای همسایه و منطقه فراهم شود.

وی گفت :‌ پیگیری هایی شده است و امیدواریم دولت با اختصاص مشوق های صادراتی به تولیدکنندگان و دامداران کمک کند.

رئیس اتحادیه دامداران کشور درباره آخرین قیمت خرید شیرخام در کارخانجات صنایع لبنی افزود: با وجود برگزاری جلسات متعدد با کارخانجات صنایع لبنی قیمت خرید شیرخام روی پاشنه هر کیلو 1200 تومان باقی مانده است .

عزیزاللهی گفت: تیرماه سال 93 بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار شد هر کیلو شیرخام با قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری شود اما صنایع لبنی از اجرای مصوبه به بهانه کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و افزایش قیمت نهایی محصول خودداری کردند .

وی افزود: برای جلوگیری از روند ضرر و زیان به دامداران درنتیجه برای تعامل بیشتر با صنایع لبنی با آنان وارد مذاکره شدیم و پیشنهاد دادیم افزایش قیمت شیر خام با قیمت هر کیلو 1350 تومان در دو مرحله انجام شود .

در مرحله اول کارخانجات با این قیمت موافقت کردند و سازمان حمایت نیز پذیرفت در صورت افزایش قیمت خرید شیر خام قیمت نهایی محصولات نیز 6 درصد افزایش یابد .

رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت‌: علیرغم اینکه بسیاری از کارخانجات قیمت محصول نهایی خود را 6 درصد افزایش دادند اما افزایش قیمت خرید شیرخام از دامدادر تحقق پیدا نکرد و مراجعات و پیگیری های مکرر به جایی نرسید و قیمت خرید شیرخام حداکثر تا قیمت هرکیلو 1200 تومان باقی ماند .

۱۳۹۵/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...