نسخه چاپی

در گفت وگو با نیویوركر:

ظریف: مسائل منطقه اولویت اول ماست

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با نشریه آمریكایی «نیویوركر» تأكید كرد: مسائل منطقه اولویت اول ما به شمار می رود و ما پیشنهادهایی به طور علنی و خصوصی برای تعامل و گفت وگو مطرح كرده ایم.

به گزارش نما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با نشریه آمریکایی «نیویورکر» تأکید کرد: مسائل منطقه اولویت اول ما به شمار می رود و ما پیشنهادهایی به طور علنی و خصوصی برای تعامل و گفت وگو مطرح کرده ایم.به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه نیویورکر، ظریف با بیان این مطلب در عین حال افزود: متأسفانه این پیشنهادها بخصوص از طرف عربستان سعودی گوش شنوایی پیدا نکردند.

خویشتنداری حدی دارد
ظریف ادامه داد: ما خویشتنداری را از مدت ها پیش آغاز کردیم؛ زمانی که کشورهای خلیج فارس از صدام حسین به مدت هشت سال حمایت کردند و صدام بعداً علیه آنها اقدام کرد. در دو سال و نیم گذشته زمانی که ما درگیر مذاکرات هسته ای بودیم، عربستان هر کاری می توانست برای مخدوش کردن مذاکرات انجام داد و ما خویشتنداری کردیم اما حدی هم وجود دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که مشکلات موجود در ارتباط با توافق هسته ای چیست؟ گفت: مهمترین مشکل این است که آمریکا پس از اینکه به مدت هشت سال با وضع جریمه های سنگین، همه را ترسانده و از ایران فراری داده، اکنون خود را کنار کشیده است.
وی تأکید کرد: باید شاهد این باشیم که بانک های اروپایی بدون هراس از تلافی آمریکا، با ایران کار کنند. ما تعهدات خود را به طور کامل انجام دادیم و مستحق سود بردن کامل از مزایای برجام هستیم. آمریکا باید این پیام را ارسال کند که کار کردن با ایران هیچ هزینه ای برای آنها ندارد بدون اما و اگر . رعایت نظام ها و معاهدات بین المللی به دلیل مزایایی است که به همراه دارند و اگر مزایایی نداشته باشند دوام آنها به خطر می افتد.
ظریف در پاسخ به این پرسش که «آیا برجام با خطر فروپاشی رو به رو است» گفت: نخیر؛ برجام برقرار است اما اگر یکی از طرف ها از توافقنامه تبعیت نکند، در این صورت توافق شروع به متزلزل شدن خواهد کرد.
ظریف در ادامه این گفت وگو در خصوص موضع رئیس جمهوری آینده آمریکا درباره فرایندی که در دوره اوباما شروع شد ، گفت: علاقه دارم که این فرایند در دولت اوباما به نتیجه برسد و اعتقاد دارم در این صورت، رؤسای جمهوری آینده ایران و آمریکا محافظت و ادامه آن را به نفع خود می دانند زیرا اعتقاد داریم که این توافق خوبی است و در صورت اجرای کامل، همه شاهد سرایت تأثیرات سودمند جانبی آن به بخش های دیگر خواهند بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا گمان می کند رئیس جمهوری بعدی آمریکا به اندازه رئیس جمهوری کنونی دوستانه و علاقه مند به گفت وگو خواهد بود؟ گفت: به هر حال افراد بسیاری در ایران، (عملکرد) این دولت را خیلی دوستانه نمی دانند.
ظریف ادامه داد: ما امیدوار بودیم که تعامل بیشتر با آمریکا در این موضوع (هسته ای) بی اعتمادی را کاهش دهد و گمان نمی کنم که خیلی دیر شده باشد؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای سال گذشته گفتند ، اگر تجربه مذاکرات هسته ای نشان دهد که آمریکا رویکرد خود را در قبال ایران تغییر می دهد، در این صورت شانس تغییر وجود دارد.

اول برادری را ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن
خبرنگار نیویورکر در ادامه سوال کرد: یک مقام ارشد آمریکایی گفته که دولت آمریکا امیدوار بود توافق هسته ای راه را برای حل و فصل سایر مشکلات گذشته باز کند. این نگرانی وجود دارد که ایران تمایلی به حل برخی از آن مسائل دیگر ندارد.
ظریف پاسخ داد: در فارسی مثلی داریم که می گوید «اول برادری خود را ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن» ؛ آمریکا باید اول نشان دهد که توافق هسته ای (برجام) را اجرا می کند. هیچکس سوال نمی کند که آیا ایران برجام را اجرا می کند یا نه و تقریباً تمام مقامهای ایران اعتقاد دارند که آمریکا این توافق را اجرا نکرده است. بنابراین شما اول باید برادری - یا خواهری - خود را ثابت کنید و سپس از ارث و میراث صحبت کنید. سود اجرای موفق توافق هسته ای زمانی میسر می شود که این توافق بطور موفق اجرا شود.

** نظام قضایی آمریکا در قبال ایران اعتبار خود را از دست داده است
ظریف در بخش دیگری از این گفت وگو درباره حکم پرداخت غرامت بانک مرکزی ایران به قربانیان حملاتی در گذشته بخصوص بمب گذاری سال 1983 در بیروت ، گفت: دادگاههای آمریکا، ایران را درباره حملات 11 سپتامبر نیز مقصر می دانند! من برای عدالت آمریکایی احترامی قائل نیستم. چگونه می توانید توضیح دهید که ایران برای خسارت وارد شده به قربانیان 11 سپتامبر پاسخگو باشد اما مسئولان اصلی آن تبرئه شوند؟ زمانی که یک دادگاه آمریکا، ایران را در ارتباط با حملات 11 سپتامبر محکوم می کند، اعتبار نظام قضایی آمریکا در مورد ایران به پایان می رسد.
وی با بیان اینکه آمریکا جرایم زیادی علیه مردم ایران، ویتنام، عراق و افغانستان مرتکب شده است، افزود: آیا قبول می کنید که این کشورها قانونی تصویب کنند و بابت خسارت های موازی ناشی از بمب گذاری های آمریکا یا هر فرد شکنجه شده توسط ساواک که آمریکا آن را ایجاد کرده بود، این افراد مدعی خسارت شوند و اموالی را توقیف کنند؟
ظریف افزود: چرا ما باید حکم دیوان عالی آمریکا را قبول کنیم؟ این دیوان عالی آمریکا است نه دیوان عالی جهان. ما و پول ما زیر نفوذ و اختیار این دادگاه نیستیم. این یک دزدی بزرگ است و باور کنید که این پول را پس می گیریم.

آزمایش موشکی حق ماست
دکتر ظریف در ادامه در ارتباط با آزمایش های موشکی گفت: این مشکل آمریکا است که گمان می کند می تواند رفتار همه را کنترل کند. آزمایش های موشکی حق ما است و تصریح کرده ایم که این موشکها تنها برای مقاصد دفاعی استفاده می شوند. این موشکهای طوری طراحی نشده اند که قادر به حمل سلاح هسته ای باشند. شما شلیک موشک به ایران در جریان جنگ ایران-عراق را به خاطر دارید. به یاد دارید که ما هیچ چیزی برای دفاع از خودمان نداشتیم. نباید بگذاریم آن شرایط تکرار شود. در اینجا شما بدهکار ما هستید. هواپیماهای آمریکایی اطلاعاتی به صدام حسین می دادند تا غیرنظامی های ما را با سلاح شیمیایی هدف قرار دهد. ما در زمینه دفاعی هیچ چیزی به هیچ کسی بدهکار نیستیم.

** آینده اسد در دست مردم سوریه است
دکتر ظریف در بخش پایانی گفت وگو با نیویورکر در خصوص مسائل سوریه تأکید کرد: به اعتقاد ما آینده بشار اسد در دستان مردم سوریه است و به اعتقاد من او خوشحال می شود که آینده اش را به دست مردم سوریه بسپارد.
وی افزود: برخی (مذاکره کنندگان معارضان) در ژنو می گویند اگر اسد فردا نرود ما جنگ را آغاز می کنیم. همه می دانستند که اسد نخواهد رفت؛ همه می دانستند که این فرایند 18 ماه طول می کشد و در پایان 18 ماه مردم سوریه تصمیم می گیرند چگونه انتخابات برگزار کنند.

۱۳۹۵/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...