نسخه چاپی

افسردگی عامل افزایش خطر ابتلا به دیابت

طبق یافته های یك تحقیق جدید، افسردگی همراه با چاقی، فشار خون بالا و سطح كلسترول ناسالم با افزایش قابل توجه ریسك ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

به گزارش نما به نقل از پارس نیوز، یافته های محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان داده است افرادی که از افسردگی رنج می برند و دارای فاکتورهای پرخطر متابولکی نظیر چاقی، فشار خون بالا و میزان کلسترول ناسالم هستند بیش از شش برابر سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

به گفته محققان، افرادی که صرفاً مبتلا به افسردگی هستند به شکل قابل توجهی در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار ندارند. اما افرادی که افسرده نیستند و فقط دارای فاکتورهای پرخطر متابولیکی نظیر چاقی، فشار خون بالا و میزان کلسترول ناسالم هستند، در حدود چهار برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

نوربرت اشمیتز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اسناد و شواهد نشان می دهد افسردگی به خودی خود ریسک ابتلا به دیابت نوع۲ و بیماری های قلبی-عروقی را به همراه ندارد، بلکه همراه با فاکتورهای پرخطر رفتاری و متابولیکی موجب افزایش این ریسک می شود.»

در این مطالعه، محققان ۲۵۲۵ شرکت کننده در رده سنی بین ۴۰ تا ۶۹ سال را به مدت چهار و نیم سال مورد بررسی قرار دادند. آنها این افراد را به چهار گروه تقسیم کردند: افرادی که هم مبتلا به افسردگی بودند و هم دارای سه فاکتور یا تعداد بیشتر عوامل پرخطر متابولیکی بودند؛ دو گروه که فقط دارای یکی از مشخصات گروه اول بودند؛ و گروه مرجع که هیچ یک از شرایط فوق را نداشتند.

مطالعه نشان داد افسردگی، علائم متابولیکی و ریسک ابتلا به دیابت در برخی حالات بر روی هم تاثیر متقابل دارند و در برخی مواقع، افسردگی و فاکتورهای پرخطر متابولیکی موجب تشدید یکدیگر می شوند.

۱۳۹۵/۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...