نسخه چاپی

دستگیری باند قاچاق آثار باستانی در حمص

استاندار حمص سوریه با اعلام دستگیری اعضای یك باند قاچاق آثار باستانی سوریه گفت: با خنثی سازی كامل مین‌ها در شهر تاریخی تدمر كه اخیراً از وجود تروریست‌ها پاكسازی شده اهالی این شهر در حال بازگشت به خانه‌هایشان هستند.

به گزارش نما، «طلال برازی» استاندار حمص سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق از موفقیت مقامات محلی با همکاری اداره گمرک استان در دستگیری یک باند قاچاق آثار باستانی سوریه به لبنان خبر داد.

وی افزود: باند مذکور، قطعات آثار باستانی مناطقی از استان را با مخفی کردن زیر محموله سنگ‌های ساختمانی و با در اختیار داشتن اسنادی رسمی به لبنان قاچاق می‌کردند.

برازی با اشاره به اینکه بازجویی از همه افراد این باند قاچاق و همدستان آنها ادامه دارد، گفت: بر پایه اطلاعات اولیه، افرادی از اتباع غیر سوریه در این جرم دست دارند.

وی با اشاره به بهبود تدریجی اوضاع امنیتی در حمص و پیرامون آن اظهار داشت: عملیات خنثی یا منفجر سازی مین‌ها در شهر تاریخی تدمر به طور کامل انجام شده و تا شمال شرق تدمر و السخنه ادامه دارد.

برازی با بیان اینکه تاکنون 130 خانواده اهل تدمر به شهر خود بازگشته‌اند، گفت: استان حمص کار خدمات‌رسانی به شهروندان تدمر را در کم‌تر از یک ماه آینده، تکمیل می‌کند.

استاندار حمص در خصوص شهر «قریتین» نیز با اشاره به اینکه تاکنون 400 خانواده از اهالی این شهر به خانه‌های خود بازگشته‌اند، گفت: ظرف 45 روز آینده روند خدمات‌رسانی مجدد به مردم قریتین کامل می‌شود.

برازی با تاکید بر اینکه همه کمک‌های بشردوستانه مورد توافق و ثبت شده در برنامه سازمان ملل با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است، گفت: چهارشنبه گذشته کاروانی از کمک‌ها به شهرک تلبیسه رسیده که شامل 36 کامیون حامل مواد غذایی و وسایل بهداشتی و پزشکی بوده و تحت نظارت صلیب سرخ و هلال احمر سوریه بین ساکنان شهر توزیع شده است.

حمص یکی از شهرهای بسیار قدیمی منطقه شام است وساکنان این استان مختلط، و اکثرشان عرب اهل تسنن هستند، اما اقلیت‌های آشوری، کرد، سریانی، ارمنی و چچن نیز زندگی می‌کنند.

آثار باستانی گوناگونی در استان حمص وجود دارد، که مهم‌ترین ومشهورترین آنها عبارت‌اند از قلعه اسامه و قلعهٔ الحصن و شهر باستانی تدمر (مملکت تدمر) یا «پالمیرا» که در 160 کیلومتری حمص، و در 215 کیلومتری شمال شهر دمشق واقع شده‌ و اخیرا از چنگ داعش آزاد شده است.

۱۳۹۵/۲/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...