نسخه چاپی

سفیر ایران در كره: روابط ایران و كره شمالی جنبه نظامی ندارد

«حسن طاهریان» سفیر كشورمان در كره جنوبی اعلام كرد كه همكاری ایران و كره شمالی كاملا عادی است و به هیچ وجه جنبه نظامی ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این مطلب روز دوشنبه در ویژه نامه نشریه «هرالد» كره به مناسبت سفر «پارك گئون هی» رئیس جمهوری این كشور به ایران منتشر شده است.
این نشریه در گزارش خود آورده است: دیپلمات ارشد ایران خاطرنشان می سازد كه بر خلاف آنچه گزارش می شود، تهران و پیونگ یانگ به هیچ وجه با یكدیگر رابطه نظامی ندارند.
هرالد از قول وی آورده است كه ارزش تبادلات اقتصادی كره شمالی و ایران زیاد نیست اما تهران هرگز نمی تواند فراموش كند در دوران جنگ تحمیلی، كره شمالی از معدود كشورهایی بود كه در حمایت از ایران تردید نكرد و همواره پشتیبان تهران بود.
روزنامه ادامه می دهد: دیپلمات ایرانی در واقع همین پشتیبانی را اصلی ترین عامل ارتباطات دو كشور و استمرار این مناسبات تا به امروز دانسته است.
رسانه پرتیراژ كره جنوبی، همچنین از قول طاهریان آورده است: تمامی مطالبی كه در باره حمایت های كره شمالی از توسعه صنایع موشكی ایران می شود، كذب محض است و ایران البته به كره شمالی توصیه می كند از توافق هسته ای و برجام عبرت بگیرد و‌ آن را دستمایه قرار دهد.
نشریه كره ای می نویسد: اگر رئیس جمهور كره بتواند برنامه هسته ای موفق ایران و صلح آمیز بودن آن را برای كره شمالی یك الگوی مناسب تعریف كرده و پیونگ یانگ را قانع كند كه از مسیر ایران پیروزی نماید، اقدامی بزرگ صورت داده است.
هرالد می افزاید: به نظر می رسد كه در چنین شرایطی، مناسبت ترین اقدام برای كره و رئیس جمهور این كشور این باشد كه از ایران هم برای مهار فعالیت های هسته ای كره شمالی كمك بخواهد.
گزارش همچنین به سخنان امروز «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در دیدار با همتای كره ای اش اشاره كرده كه امنیت شبه جزیره كره و خاورمیانه برای هر دو كشور مهم ارزیابی شده است.
هرالد می نویسد: رئیس جمهوری ایران نیز در سخنان خود گفت كه كشورش با ساخت هر نوع سلاح كشتار جمعی مخالف بوده و خواهان برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره است.
«پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی سفر سه روزه خود به ایران را از روز گذشته با ورود به تهران آغاز كرده است.

۱۳۹۵/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...