نسخه چاپی

آینده ای برای بازار جهانی قارچ

به گزارش نما - فرصت امروز نوشت:یکی از محصولات غذایی که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن شده، قارچ است که در سطح جهانی محبوبیت چشمگیری یافته است.

آگاهی‌های مردم جهان نسبت به مزایای بهداشتی و سلامتی این محصول و گرایش به سمت مصرف غذاهای ارگانیک از جمله دلایل اصلی رشد این تجارت است که تقریبا در تمام بازارهای جهانی به چشم می‌خورد. در این گزارش به روند رشد این تجارت طی سال‌های اخیر و جایگاه آن در سال‌های آینده می‌پردازیم و همین‌طور انواع مختلف قارچ و میزان مصرف آن را در مناطق مختلف جهان معرفی می‌کنیم.

جایگاه کنونی قارچ در بازار

با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای قارچ و بالاتر رفتن میزان مصرف آن، قیمت جهانی هر کیلوگرم قارچ نیز بالاتر رفته و در حال حاضر از کیلویی 1.75دلار به 4دلار رسیده است که افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. دو نوع اصلی قارچ دکمه‌ای و قارچ صدفی در بازار وجود دارد که در بسته‌بندی‌های متفاوت و به‌صورت سرد، منجمد، کنسرو شده، پخته‌ شده و خام به بازار روانه می‌شوند.

رشد آگاهی‌های مردم در مورد مسائل بهداشت تغذیه و پی‌بردن به اهمیت محصولات ارگانیک از سویی، و رشد سوپرمارکت‌ها و رعایت اصول بهداشتی در فروش محصولات بسته‌بندی‌شده از سویی دیگر، گرایش و تقاضای جهانی را نسبت به مصرف قارچ بالاتر برده و در حال حاضر تجارت پویایی را برای این صنعت رقم زده است که در سال‌های آینده نیز به همین منوال ادامه خواهد داشت.

البته یکی از موانع مهم در رشد بازار قارچ، کوتاه بودن عمر این محصول است که باید توسط گردانندگان این صنعت به خوبی مورد توجه قرار گرفته و با شناختن میزان مصرف و تقاضای هر بخش، به ارائه آن بپردازند.

بازار جهانی مصرف قارچ

طبق آمارهای موجود بیشترین رشد این بازار طی سال‌های اخیر در اروپا بوده و انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز به همین منوال باشد، ضمن اینکه کشورهای آسیایی نیز در بازار مصرف این محصول جایگاه ویژه‌ای دارند و تجارت قارچ در این مناطق رشد زیادی داشته است، در این میان کشورهایی مانند هند، ژاپن و چین بیشترین میزان مصرف را داشته‌اند.

از جمله دلایل اصلی بالا بودن میزان مصرف در این کشورها نیز می‌توان به جمعیت بالای آنها اشاره کرد. در حال حاضر سهم آسیا در مصرف این محصول قابل توجه است و آمریکای شمالی و اروپا نیز در میزان مصرف بعد از این مناطق قرار دارند. مصرف قارچ در اروپا به اندازه‌ای است که اروپا را رهبر بازار جهانی قارچ به‌شمار آورده‌اند.

چشم‌انداز جهانی بازار قارچ تا سال 2019

قارچ ماده غذایی گوشتی محسوب می‌شود که در ردیف سبزیجات قرار می‌گیرد و با توجه به ارزش دارویی آن یکی از صنایع چشمگیر در سال‌های اخیر بوده است. این محصول به‌عنوان یک ماده غذایی فاقد کلسترول که محتوای سدیم آن نیز بسیار کم است، در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در سطح جهان پیدا کرده و کاربرد غذایی بالایی یافته است.

طبق آمارهای گرفته شده در سال 2013، این بازار به ارزش 29میلیون دلار تخمین زده شده بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2019 با نرخ رشد سالانه 9.5درصد به ارزشی بیش از 50میلیون دلار برسد. این افزایش طی یک دوره شش ساله نشان‌دهنده بالا رفتن تقاضای جهانی برای این محصول و رشد این صنعت در سطح جهان است که به میزان قابل‌توجهی جایگاه جهانی آن را دستخوش تغییر کرده و منجر به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این صنعت می‌شود.

انواع قارچ در بازار جهانی

تعداد قارچ‌های خوراکی و دارویی موجود در جهان بیش از 2300 گونه است که در این میان چند گونه در بازار جهانی این محصول نقش مهمی ایفا می‌کنند. قارچ دکمه‌ای، قارچ صدفی و قارچ شیتاکه از جمله پرمصرف‌ترین قارچ‌ها در جهان هستند، به‌طوری‌که 76درصد از سهم این بازار را در سال 2013 به خود اختصاص داده بودند که در این میان قارچ دکمه‌ای با داشتن 36.1درصد سهم، محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین قارچ محسوب می‌شود و بیشترین میزان مصرف را نیز در اروپا دارد.

اما در کشورهای آسیای بعد از قارچ دکمه‌ای، بیشترین میزان مصرف از آنِ قارچ شیتاکه است که در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی نیز محبوبیت زیادی دارد. تا همین اواخر، تولید قارچ بیشتر در حیطه قارچ‌های دکمه‌ای قرار داشت اما در حال حاضر انواع دیگری مانند قارچ صدفی و قارچ موسوم به شیتاکه که خصوصا در ژاپن مصرف زیادی دارد نیز به بازار وارد شدند.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...