نسخه چاپی

ثبت ملی 46 ردپای عظیم‌ الجثه در ایران

٤٦ ردپای حیوانات عظیم‌الجثه در منطقه‌ای واقع در ۴۳كیلومتری بیرجند متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی با شماره ۳۱۱ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: ٤٦ ردپای حیوانات عظیم‌الجثه در منطقه‌ای واقع در ۴۳کیلومتری بیرجند متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی با شماره ۳۱۱ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.

فرهاد نظری- مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی اظهار داشت: ردپای حیوانات عظیم‌الجثه در درون طبقات سنگی ارتفاعات منطقه یادشده به صورت حفره‌های بیضی شکل قابل مشاهده است که این ردپاها تداعی‌کننده عبور این جانوران روی لایه‌های نازکی از رسوبات آن دوران است.

او افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته واضح‌ترین ردپاها روی لایه سوم شناسایی شده است. با توجه به این‌که از نمایان‌شدن لایه موسوم زمان زیادی نمی‌گذرد، از این‌رو جای پاها کاملا سالم و بدون فرسایش حفظ شده است.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی کشور، این آثار نخستین‌بار در‌سال ١٣٧٦ در بررسی‌های باستان‌شناسی و سپس در‌سال ١٣٧٧ توسط اساتید زمین‌شناسی از دانشگاه‌های بیرجند و مشهد، سازمان زمین‌شناسی کشور و دانشمندان آمریکایی و کانادایی مورد بررسی قرار گرفت. براساس مطالعات جامع صورت گرفته در‌سال ٢٠٠٠ میلادی این ردپاها را به پری سوداکتیل‌ها که از پستانداران بزرگ دوره آئوسن (٣٠ تا ٥٠ میلیون‌سال قبل) بوده، نسبت داده‌اند.

بنا به گزارش پرونده ثبت تعداد ردپاهای شناسایی شده ٤٦ عدد است که رد پای شماره ٣٥ در ابعاد ٣٠ در ٤٠سانتیمتر بزرگ‌ترین و شماره ٢٤ با طول ٦ در ٢٥سانتیمتر کوچک‌ترین ردپا در ناحیه مورد مطالعه بوده است. با توجه به شواهد و ارتباط نزدیک ردپاهای موجود از منطقه با ردپای پستانداران مشابه در اواخر دوره پالئوسن تا اواخر آئوسن در نقاط مختلف دنیا می‌توان این آثار را به راسته علفخواران منقرض شده به نام‌های پانتودونت‌ها و دتیوسراتاها نسبت داد.

۱۳۹۵/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...