نسخه چاپی

با كارآفرینی اجتماعی، هیچ كودك فقیری از سرطان نمی‌میرد

مؤسس و بنیان‌گذار موسسه محك با بیان اینكه با كارآفرینی اجتماعی، هیچ كودك فقیری از سرطان نمی‌میرد، گفت: بحث كارآفرینی اجتماعی را نباید به دید یك بنگاه و یا كار نگاه كرد بلكه باید در این بحث تعاملات خود با دولت و تعاملات خود با سرمایه‌گذار بتوان مشخص كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، روح‌الله حمیدی مطلق در نشست نوآوری کسب و کار اجتماعی در جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی در هتل عباسی اصفهان اظهار داشت: کسب و کار و راه اندازی یک بنگاه اقتصادی همواره داری تاثیرات متعدد از جمله تاثیرات اجتماعی است برای مثال محیط زیست و آلودگی یک تأثیر اجتماعی منفی برای یک کسب و کار به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: زمانی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار می‌افتید چه بخواهید و چه نخواهید تاثیراتی را بر روی اجتماع اطراف خود خواهید داشت، حال گاهی این تاثیرات منفی و گاهی این تاثیرات مثبت خواهند بود که اگر تأثیر مثبت باشد کسب و کار شدت می‌گیرد، اما اگر منفی باشد قطعاً با هزینه بیشتری آن را حتی از کشور خارج می‌کنند مثل کاری که امروز برخی کشورهای اروپایی در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام می‌دهند و کارخانه‌هایشان را در این کشورها بنا می‌کنند.

مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی مفهومی است که به کشورها، دولت‌ها و سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که هر بنگاه اقتصادی ناگزیر از تاثیرات اجتماعی است و باید همواره مشکلات اجتماعی دیده شوند.

حمیدی مطلق تصریح کرد: در این کشور خانواده‌های در معرض خطر، در معرض تهدید و اقشار خاص قرار دارند و دیگر ادبیات اینکه همه‌چیز متوجه دولت است و این دولت است که باید همه‌چیز را سر و سامان دهد تمام شده و پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه کارآفرینی اجتماعی یک نوع نگاه اقتصادی به مسائل اجتماعی است، گفت: مجموعه ساختمان‌های پزشکی آراوین در هندوستان مجموعه پزشکی است که برای درمان آب مروارید چشم افراد فقیر در هند بازگشایی شده و این مجموعه به قدری بزرگ است که امروز در آمریکا نیز شعبه دارد و تاکنون 30 میلیون هندی را از نابینایی حتمی نجات داده است.

مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: در واقع آراوین تجربه مک‌دونالد در خوراکی‌ها و تجربه فوردینگ در خودروسازی را با شکستن برخی تابوها در پیش گرفته است.

با کارآفرینی اجتماعی، هیچ کودک فقیری از سرطان نمی‌میرد

هم‌چنین سعیده قدس مؤسس و بنیان‌گذار موسسه محک در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که مدنیت در کشور در حال رشد است و این نشان از بهار در وضع اجتماعی کشور دارد. اینکه امروز کمتر می‌بینیم کسی در خیابان زباله بریزد و یا اینکه اگر کسی چنین کاری کرد با نگاه‌های خشمگین مواجه می‌شود نشان می‌دهد که مردم ایران وارد دوره جدید از مدنیت شده‌اند.

وی ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی یک مفهوم جدید در زندگی امروز ایرانیان است در واقع این کلمه عمیق و بنیادی هدف‌ها را دنبال می‌کند و خود مولد ده‌ها کار اقتصادی دیگر است.

مؤسس و بنیان‌گذار موسسه محک با اشاره به اینکه جرقه تأسیس محک به خاطر بیمار بودن فرزند خودم و مشکلاتی که برای درمان او داشتم خورد، ادامه داد: محک با جذب کمک‌های مردمی به اینجا رسیده است. چراکه حرکتی که آغاز شد شفاف و داری هدف و مسیری روشن بود و به همین دلیل مردم به آن اعتماد کردند و فعالیت آغاز شد.

قدس تصریح کرد: هر حرکت محک با اینکه یک سازمان مردم نهاد و بخش خصوصی است، اما زیر چتر دولت انجام گرفت و همین موجب پیشرفت بیشتر محک شد و ما نباید هنگام تشکیل یک سازمان مردم نهاد منتظر پول و یا درآمد از دولت باشیم ما باید خودمان ایده بدهیم و فقط از دولت بخواهیم که راه را هموار و مجوزهای متعدد را صادر کند.

وی با بیان اینکه امروز شعار محک این است که هیچ کودک فقیری به خاطر سرطان نمی‌میرد، گفت: امروز محک نه تنها کودکان ایران زمین بلکه کودکان عراقی و آذربایجانی مبتلا به سرطان را درمان می‌کند. امروز این موسسه کاری کرده است که وزیر بهداشت دستور داده که کودکان سرطانی در ایران به عنوان تنها کشور بیمه شوند.

مؤسس و بنیان‌گذار موسسه محک تصریح کرد: بحث کارآفرینی اجتماعی را نباید به دید یک بنگاه و یا کار نگاه کرد بلکه باید در این بحث تعاملات خود با دولت و تعاملات خود با سرمایه‌گذار بتوان مشخص کرد.

بومی‌سازی بانکداری با بانکداری اجتماعی

همچنین در این نشست محمدحسین حسین زاده مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: بنده تنها چیزی که بلد نیستم بانکداری است، وقتی در سال 75 شروع به ایجاد یک صندوق قرض‌الحسنه کردیم دیدیم نزدیک به 60 تا 70 نفر دور و اطراف ما هستند و قرض‌الحسنه بین این افراد در حال انجام است.

وی افزود: سپس در سال 1387 زمانی که یک بررسی اجمالی انجام دادیم متوجه شدیم که نزدیک به 500 هزار نفر در اطراف این قرض‌الحسنه جمع شده‌اند و اولین بانک قرض‌الحسنه کشور در این سال افتتاح شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت تصریح کرد: مردم از بانک سه چیز را طلب می‌کنند یک اینکه شرعی باشد دوم اینکه ارزان باشد و سوم اینکه آسان پرداخت کنند ما سعی کرده‌ایم این سه شرط را برای مشتریان خود فراهم کنیم.

حسین زاده تاکید کرد: ما سعی داریم که یک بومی‌سازی انجام بدهیم در واقع مدل‌های از افکار خودمان با فرهنگ خودمان در سیستم بانکداری پیاده کنیم. این اتفاق امروز افتاده است و اشتغال، رشد، همگرایی و همبستگی به همراه بعد فرهنگی در این بانک اثرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این بانک امروز سه میلیون عضو دارد که 94 درصد از آن‌ها زیر 10 میلیون تومان وام گرفته و در واقع یک میلیون و 497 هزار نفر بین هشت تا 30 میلیون وام دریافت کرده‌اند.

بهبود اقتصادی و اجتماعی

همچنین صبری نقاشیان مدیر شرکت تعاونی نوید نور در این همایش گفت: شرکت تعاونی نوید نور کارآفرینی اجتماعی را برای بیماران هموفیلی کلید زده است در واقع کارخانه جات نوید نور 100 درصد سهام خود را بین بیماران هموفیلی سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان تقسیم کرده‌اند و کارمندان این کارخانه نیز همگی از بیماران هموفیلی هستند.

مدیر این شرکت تعاونی ادامه داد: در طرح‌های جدید، طرح شناسایی ناقلین بیماری هموفیلی که هزینه‌ای بالغ‌بر دو تا پنج میلیون تومان است برای افراد کم بضاعت را انجام می‌دهد.

نقاشیان خاطرنشان کرد: می‌توان شرکتی تأسیس کرد که هم برای امور اجتماعی و هم برای امور اقتصادی مفید باشد.

۱۳۹۵/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...