نسخه چاپی

روحانی:كرواسی دروازه ای برای روابط ایران با اتحادیه اروپا است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: كشور كرواسی به دلیل مشتركات تاریخی و فرهنگی بین دوكشور وهمچنین جایگاه و موقعیت جغرافیایی كه می تواند دروازه ای برای روابط ما با كل اتحادیه اروپا باشد برای ما حائز اهمیت است.

به گزارش نما، حجت الاسلام والمسلمین روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با کولیندا گرابار کیتاروویچ رئیس جمهوری کرواسی افزود: کشور کرواسی به عنوان یک کشور دوست ایران در منطقه بالکان که از آغاز استقلال این کشور بلافاصله توسط جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شد، همواره یک روابط بسیار خوب و دوستانه ای بین دو کشور وجود داشته است.

روحانی اضافه کرد: روابط دو کشور در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم روابط مناسب و متناسب با ظرفیت های دو کشور نبوده است. در این سفر دو رییس جمهور و هیئت همراه تصمیم گرفتند روابط دو کشور را در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی و مسئله حمل و نقل توسعه دهند.

وی یادآور شد: از اینکه همراه رییس جمهوری محترم کرواسی هیئت مهم تجاری و اقتصادی به ایران سفر کرده اند به معنای اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در جلسات بحث خصوصی و عمومی بین دو طرف ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط و سرمایه گذاری و همچنین توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فنی ومهندسی در کشور کرواسی و ظرفیتهای ایران برای جذب سرمایه و تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفت.

روحانی اضافه کرد:علاوه بر مسائل اقتصادی، دو طرف علاقمندی خود را برای توسعه روابط فرهنگی، هنری، دانشگاهی و علم و فناوری اعلام کردند.
وی موضوع توریسم و گردشگری را از دیگر مواردی دانست که دو طرف بر آن تاکید کردند و گفت: جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه بالکان و کرواسی و جاذبه های فراوان گردشگری ایران می تواند دو طرف را تشویق کند تا راه را برای دیدار مردم با مردم و گردشگری فراهم کند.
رئیس جمهوری افزود: بررسی شرایط منطقه بالکان و لزوم ثبات و انسجام بیشتر در آن منطقه و مسایل مهم منطقه ما بویژه کشورهایی که با معضل تروریسم مواجه هستند، جزو موارد بحث دو طرف بود.

روحانی اظهار داشت: موضوع مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری دو کشور و همچنین ایران با اتحادیه اروپا و ضرورت این مساله با اراده جدی از سوی همه کشورهای جهان به عنوان یک معضل منطقه ای و جهانی مورد تاکید دو طرف بود.
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیس جمهور کرواسی نسبت به احترام مردم کرواسی به دین مبین اسلام و امسال به عنوان یکصدمین سالی که در آن منطقه، اسلام به عنوان دین رسمی مورد توجه بوده، مورد تاکید قرار دادند و همچنین لزوم همفکری و هماهنگی بین ادیان بزرگ و آسمانی و وحدت و انسجام همه ادیان در شرایطی که ما نیاز به وحدت و انسجام بیشتر داریم یکی دیگر از مورادی بود که در جلسه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی ادامه داد: از این که رئیس جمهور محترم کرواسی در این سفر دکتر حسنوویچ مفتی اعظم زاگرب را به عنوان عضو هیات همراه به تهران آوردند به معنای احترام دولت کرواسی به دین مبین اسلام و همچنین رابطه بین دنیای اسلام و مسلمانان کرواسی تلقی می کنیم.
وی گفت: یکبار دیگر از قبول دعوت ایران برای سفر به تهران از رئیس جمهور محترم کرواسی و هیات همراه تشکرمی کنم.

۱۳۹۵/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...