نسخه چاپی

نخست وزیر جدید تركیه را بشناسید

«بینالی یلدریم» به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر تركیه انتخاب شد.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، «بینالی یلدریم» به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه انتخاب شد.

با انتخاب رهبر جدید حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، عملا از نخست وزیر جدید این کشور نیز رونمایی شد. «بینالی یلدریم» - وزیر حمل و نقل ترکیه امروز - یکشنبه - در کنگره ویژه حزب حاکم عدالت و توسعه به اتفاق آرا به عنوان رهبر جدید این حزب و در نتیجه به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه انتخاب شد.

یلدریم جانشین «احمد داووداغلو» می‌شود که پانزدهم اردیبهشت‌ماه گذشته در پی تشدید اختلافات با رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – از سمت خود استعفا داد.

به نوشته رویترز، یلدریم که همراه با اردوغان یکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه است، به عنوان تنها نامزد انتخابات رهبری این حزب توانست تمامی 1405 رای نمایندگان این حزب را در نشست فوق‌العاده آن کسب کند.

یلدریم متولد 20 دسامبر 1955 میلادی است. وی از سال 2002 تا 2013 و همچنین از سال 2015 تا 2016 به صورت پیوسته تصدی وزارت حمل و نقل ترکیه را بر عهده داشت و از سال 2014 تا 2015 نیز مشاور ارشد اردوغان بود.

این سیاستمدار 60 ساله برای اولین بار در انتخابات سراسری 2002 به عنوان نماینده حزب عدالت و توسعه وارد پارلمان ترکیه شد و همان سال از سوی «عبدالله گل» - نخست وزیر وقت ترکیه - به عنوان وزیر حمل و نقل این کشور انتخاب شد. تصدی او بر این پست در زمان نخست وزیری اردوغان نیز ادامه یافت و پس از پیروزی در انتخابات سراسری 2015 نیز مجددا از سوی داووداغلو عهده‌دار این وزارتخانه مهم شد.





یلدریم که فارغ التحصیل رشته مهندسی دریا از دانشگاه استانبول است، از افراد نزدیک و مورد اعتماد اردوغان محسوب می‌شود. وی زمانی که اردوغان شهردار استانبول بود نیز یکی از معاونین ارشد وی بود.





به نوشته فرانس 24، یلدریم به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار حزب حاکم عدالت و توسعه، برخلاف داووداغلو، از حامیان طرح اردوغان برای تغییر نظام حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاستی است.

بر همین اساس، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که وی زمینه لازم را برای تحقق رویای اردوغان برای گسترش دامنه اختیارات خود فراهم خواهد کرد؛ همچنانکه وی در اولین نطق خود پس از پیروزی

در انتخابات رهبری حزب عدالت و توسعه نیز تاکید کرد ترکیه به نظام ریاست جمهوری نیاز دارد و قانون اساسی جدید ترکیه باید نظام ریاست جمهوری را تضمین کند.

یلدریم در زمان تصدی وزارت حمل و نقل، پروژه‌های زیرساختی مهمی از جمله شبکه حمل و نقل ریلی تندرو و سومین فرودگاه بزرگ استانبول را در ترکیه به انجام رساند که اردوغان از آنها تحت عنوان سنگ بنای ترکیه جدید یاد کرد. با این حال، به نوشته تلگراف، وی یکی از چندین سیاستمدار شناخته‌شده‌ای بود که در جریان رسوایی مالی سال 2013 دولت ترکیه نامش بر سر زبانها افتاد.

۱۳۹۵/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...