نسخه چاپی

حواشی پنجمین حراج بزرگ تهران

عکس خبري -حواشي پنجمين حراج بزرگ تهران

پنجمین حراج تهران با فروش ۷۹ اثر در مجموع به قیمت ۲۵میلیارد و ۳۶۲میلیون تومان ركورد زد كه ۶ تابلو بالای یك میلیارد تومان چكش خورد.

به گزارش نما به نقل از فارس، پنجمین دوره برگزاری حراج تهران شب گذشته با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، محمد بهشتی، علی دایی، عاطفه رضوی، الناز شاکردوست در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. این حراج با فروش 79 اثر در مجموع به قیمت 25 میلیارد و 362 میلیون تومان رکورد زد. در این حراج 6 اثر بالای یک میلیارد تومان چکش خورد که چهار اثر آن به هنرمندانی تعلق دارد که در قید حیات هستند.



حسین پاکدل که اجرای این حراج را بر عهده داشت، در ابتدای این رویداد گفت: این حراج در هفته‌ای برگزار می‌شود که 2 جایزه از 7 جایزه اصلی فستیوال کن به اصغر فرهادی و شهاب حسینی رسید که برایم خوشحال‌کننده است.

وی ادامه داد: امیدوارم با چنین اتفاقاتی بتوانیم سهم خود را از گردش مالی فرهنگ و هنر دنیا بگیریم. ما اکنون سهم اندکی را داریم و با توجه به برگزاری 4 دوره از حراج تهران پیش‌بینی می‌شود در 10 سال آینده حرکت شتابنده هنر کشور به سرعت نور جلو برود.

مجری «حراج تهران» گفت: سال گذشته رضا کیانیان اعلام کرد که دیگر مجری این مراسم نخواهد بود و از این دوره من این مراسم را اجرا می‌کنم.



طبق قانون این حراجی افزایش قیمت تا سقف 20 میلیون تومان هر بار 1 میلیون، بین 20 تا 50 میلیون هر بار 2 میلیون، میان 50 تا 100 میلیون هر بار 5 میلیون تومان، میان 100 تا 200 میلیون تومان هر بار 10 میلیون، میان 200 تا 400 میلیون تومان هر بار 20 میلیون و از 400 میلیون تومان به بالا هر بار 50 میلیون تومان بود.

در این حراج بیشترین قیمت‌ها به ترتیب مربوط به اثر سهراب سپهری با 3 میلیارد تومان، اثر دیگری از سهراب سپهری با یک میلیارد و 550 میلیون تومان، منوچهر یکتایی با نقاشی از یک گلدان به مبلغ یک میلیارد و 470 میلیون تومان، تابلوی «تعالی» استاد فرشچیان با یک میلیارد و 250 میلیون تومان، تابلوی «ص+ ه+ص» حسین زنده‌رودی و تابلوی آبی رنگ «رقص آبی» محمد احصایی با یک میلیارد تومان بود که توسط «حسین پاکدل چکش خورد.



تنها اثر فروخته نشده در پنجمین دوره حراج تهران، «مرغ سعادت» بیژن رأفتی بود که 40 تا 60 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود؛ حسین پاکدل کف فروش این اثر را 30 میلیون تومان مطرح کرد و در همان قیمت ماند.

حراج تهران پنجم، حائز رکورد فروش هشت اثر بالای 500 میلیون تومان هم بود‌. اثر «خانواده سبز» منیر شاهرودی فرمانفرماییاناشی پشت شیشه را تلفیق نموده 900 میلیون تومان چکش خورد. نقاشی «طبیعت بیجان» بهمن محصص که در سال 1347 خلق شده 850 میلیون تومان و نیز اثری از منصور قندریز از بنیانگذاران سبک سقاخانه که در سال 1343 خلق شده 850 میلیون تومان به فروش رسیدند.

تابلوی «من و پرواز» اثر جلیل ضیاپور از پیشگامان مدرنسیت ایرانی 720 میلیون تومان، اثر بدون عنوانی از منوچهر یکتایی 700 میلیون تومان، اثر بدون عنوانی از حسین زنده رودی 650 میلیون تومان، نقاشی از حسین کاظمی 550 میلیون تومان و نقاشی دو قطعه‌ای از آیدین آغداشلو از مجموعه خاطرات انهدام، سال صفر سال یک، 500 میلیون تومان چکش خورد.



سه اثر از سه استاد برجسته به طور جداگانه به رکورد 450 میلیون تومان دست یافتند؛ نقاشی شکار حیوانات علی اکبر صادقی، نقاشی انتزاعی از فریده لاشایی و نیز کاری از مسعود عربشاهی هر سه روی عدد 450 چکش خوردند، مجسمه‌ای از پرویز تناولی از سری دیوار 400 میلیون تومان، و اثری از مهدی ویشکایی که پرتره یک زن است 360 میلیون تومان به فروش رسیدند.

در ادامه اثری از پرویز کلانتری که یک هفته است دنیای فانی را وداع گفته آماده فروش شد. حسین پاکدل در هنگام حراج اثر پرویز کلانتری گفت: هنرمندان جاودانه‌اند چرا که وقتی اثری خلق می‌کنند به جاودانگی می‌پیوندند. از حضار خواست به یاد او از جای برخیزند؛ حراج نقاشی کویری کاهگلی کلانتری از قیمت 150 میلیون تومان آغاز شد و بالاخره 320 میلیون تومان فروخته شد.

اثری از ابوالقاسم سعیدی 300 میلیون تومان، سه اثر از پرویز تناولی، مسعود عربشاهی و ناصر عصار هر یک 280 میلیون تومان، دو اثر از بهجت صدر هر یک 260 میلیون تومان فروخته شدند.



تنها اثر از کمال الملک در این حراج با عنوان «تک چهره فخر الملک اردلان» به قیمت 200 تا 300 میلیون تومان به حراج گذاشته شد. این اثر از 160 میلیون تومان شروع شد تا اینکه به قیمت 260 میلیون چکش خورد.

سه اثر از جلیل رسولی، پروانه اعتمادی و حسین کاظمی هر یک 240 میلیون تومان، سه اثر از جعفر پتگر، کوروش شیشه گران و نصرالله افجه ای هر یک 220 میلیون تومان، آثاری از ژازه تباتبایی، ناصر عصار، سیراک ملکونیان هر یک 200 میلیون تومان، اثر از غلامحسین نامی و ژازه تباتبایی هر یک 190 میلیون تومان، دو اثر از محسن وزیری‌مقدم و محمد احصایی هر یک 180 میلیون تومان، نقاشی خط رضا مافی 160 میلیون تومان، دو اثر از لیلی متین‌دفتری و مهدی ویشکایی هر یک 140 میلیون تومان، اثری از حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی 130 میلیون تومان، آثاری از سونیا بالاسانیان، هوشنگ پزشک نیا، صداقت جباری، منیر شاهرودی فرمانفرماییان و هانیبال الخاص هر یک 120 میلیون تومان، دو اثر بهمن دادخواه و عیسی بهادری 110 میلیون تومان و دو اثر از ایران درودی و هوشنگ پزشک نیا هر یک 100 میلیون تومان چکش خوردند.

بیست و پنج اثر هم در پنجمین حراج تهران زیر یکصد میلیون تومان به فروش رسیدند؛ سه اثر از ناصر اویسی، کیخسرو خروش و علی محمد حیدریان هر یک 95 میلیون تومان، نقاشی سیراک ملکونیان 90 میلیون تومان، سه اثر از عبدالرضا دریابیگی، علی اکبر مزین الدوله و حسین ارژنگی هر یک 85 میلیون تومان، دو اثر از حسین قوللر آقاسی، و حسین محجوبی هر یک 75 میلیون تومان، نقاشی از احمد اسفندیاری 70 میلیون تومان، دو اثر از محمود جوادی پور و جواد حمیدی هر یک 65 میلیون تومان چکش خورد.

همچنین آثار منوچهر نیازی، ابوالحسن صدیقی، علی اصغر پتگر و هادی هزاوه‌ای هر یک 60 میلیون تومان، اثر از محمد مدبر و محسن سهیلی هر یک 55 میلیون تومان، تابلوهایی از منصوره حسینی و میشا شهبازیان هر یک 50 میلیون تومان، نقاشی علی رخساز 44 میلیون تومان، نقاشی دیگری از احمد اسفندیاری 42 میلیون تومان، نقاشی از جلال شباهنگی 34 میلیون تومان، اثری از محمد ابراهیم جعفری 32 میلیون تومان فروش رفت.

اثر حسین ارژنگی هم تک‌چهره از «دوستعلی خان معیرالممالک» از نوادگان ناصرالدین شاه است که این تابلو از حراج 40 میلیون شروع شد و بالاخره 85 میلیون تومان چکش خورد.

این رویداد هنری حاشیه‌هایی هم داشت که در ادامه می‌آید.

در محل برگزاری حراج، تابلوهای نصرالله افجه‌ای، حسین‌زنده‌رودی، سهراب سپهری، ژازه تباتبایی، مسعود عرب‌شاهی، علی‌اکبر صادقی، ناصر اویسی، محمد احصایی، حسین کاظمی و کوروش شیشه‌گران که به حراج گذاشته شده بود را روی دیوار نصب کرده بودند.



وقتی که حراج آثار نیمه خود را گذرانده بود، وزیر ارشاد و معاون هنری وزارت ارشاد وارد محل برگزاری این مراسم شدند، در این حین حسین پاکدل به جای اعلام نام «محسن وزیری مقدم» به اشتباه نام «بهجت صدر» را گفت؛ همهمه‌ای در سالن برپا شد و حسین پاکدل گفت، وزیر ارشاد را دیدم و هول شدم.

در این مراسم، اثری از «عیسی بهادری» با عنوان «شبستان مدرسه چهار باغ اصفهان» که از 40 میلیون تا 60 میلیون قیمت‌گذاری شده بود، به قیمت 90 میلیون تومان چکش خورد و بلافاصله بعد از چکش خوردن رقم 95 میلیون تومان از سوی خریدار دیگری مطرح شد؛ حراج این تابلو ادامه یافت و با اعتراض خریدار مواجه شد؛ حسین پاکدل در این باره گفت: چون بلافاصله بعد از چکش خوردن خریدار دیگری قیمت داد، می‌توان این حراج را ادامه داد؛ این اثر به قیمت 110 میلیون تومان چکش خورد.

وقتی که حسین پاکدل می‌خواست، تابلویی از «میشا شهبازیان» با عنوان «مدرسه چهارباغ اصفهان» را حراج بگذارد،گفت: اولین بار که این تابلو را دیدم گفتم الله اکبر چه زیباست..

این تابلو به از 25 تا 35 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که به قیمت 50 میلیون فروش رفت.

این رویداد هنری در حالی پایان یافت که سمیع‌آذر و دیگر متولیان از نتیجه آن خوشحال بودند.

۱۳۹۵/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...