نسخه چاپی

تهران نیازمند منابع آبی جدید است

رییس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای استفاده از پساب فاضلاب ها، بازچرخانی آب های سطحی و بهبود قنوات و چاه ها نیازمند یك مدیریت واحد در مجموعه شهرداری هستیم.

به گزارش نما به نقل از برنا، اقبال شاکری با بیان این مطلب گفت: موضوع مهمی که در شهر مطرح است، مدیریت یکپارچه استفاده از منابع آبی برای مصارفی از قبیل آبیاری فضای سبز است.

وی ادامه داد: این منابع در گذشته متکی بر چاه هایی بوده که حفر می‌شده و مقداری از آب‌های سطحی و روان آب‌ها در آنجا ذخیره می‌شدند.

شاکری افزود: پر واضح است استفاده از منابع آبی چاه ها باید تابع قوانین و ضوابط خاصی باشد که استفاده بیش از حد از آنها موجب کاهش آب های سطحی و متعاقب آن فرو نشست زمین می شود مضاف بر اینکه این منابع کفاف نیاز های آبی شهر را هم نمی‌دهد از این‌رو نیازمند منابع آبی جدیدی برای شهر هستیم.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این منابع جدید می‌تواند با بازچرخانی آب های سطحی و نیز پساب های فاضلاب تامین شود.

اقبال شاکری یاد آور شد: در گذشته تصمیم اشتباهی گرفته شده بود که فاضلاب ها همه از طریق شبکه های اصلی فاضلاب به تصفیه خانه های اصلی در جنوب شهر منتقل می شدند و از آنجا یا به افراد حقیقی و حقوقی دارای حق آب واگذار و یا فروخته می شد و یا اینکه اگر می خواستند از آن برای مصارف شهر استفاده کنند دوباره پمپاژ می شد که اتلاف انرژی و هزینه زیادی را شامل می شد.

شاکری اضافه کرد: در همین راستا از 3 سال پیش جلوی این اقدام گرفته شده و تصمیم درستی هم بوده است و برای استفاده بهینه از منابع آبی پساب های فاضلاب، هم سازمان آب و فاضلاب و هم شهرداری به این نتیجه رسیدند که تصفیه خانه محلی ایجاد کنند و پساب فاضلاب در همان محل استفاده شود. از این منظر شهرداری تشویق شد تا با شرکت فاضلاب قرار داد ببندد که یا خود خریدار پساب تصفیه خانه باشد یا خود سرمایه گذار باشد یا اینکه خریدار تضمینی پساب باشد که از این طریق مشارکت بخش خصوصی را نیز در پی خواهد داشت.

رییس کمیته عمران شورا گفت: این موضوعی است که نیازمند مناطق دیگر هم هست و هم اکنون مطالعات آن در 4 منطقه ی دیگر نیز در حال اجرا است که در این صورت نیاز به یک مدیریت واحد برای مدیریت این منابع وجود خواهد داشت تا مسئولیت بازچرخانی آب‌های سطحی و پساب تصفیه خانه بری مصارف آب در سطح شهر را به عهده بگیرد.

رییس کمیته عمران همچنین افزود: سازمان پارک‌ها که عمده ترین مشتری این آب ها است باید نیاز هایش را درنقاط مختلف به صورت دقیق بگوید که این امر باعث می شود محل تصفیه خانه ها مشخص شود و یا اینکه حوضچه های تعدیل آب های سطحی معلوم شود این یک مدیریت واحد می خواهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ابراز داشت: در این راستا آنچه ما پیشنهاد دادیم ایجاد یک شرکت زیر ساخت آب و فاضلاب شهرداری تهران برای مدیریت آب های سطحی و قنوات و پساب است و یا اینکه شرکت خاکریز آب که ماموریت های اساسنامه آن منطبق با اهداف مورد نظر است ارتقا داده شود.

شاکری با اشاره به فواید استفاده از پساب های فاضلاب گفت: بهبود وضعیت رود دره‌ها و قنوات و نیز تامین منابع آبی برای آبیاری فضای سبز از جمله فواید این منابع است. از طرفی استفاده از پساب ها موجب جذب آب به منابع آب های زیر زمینی می شود و اگر برداشت آب از منابع آبی چاه ها قطع شود موجب افزایش سطح آب های زیر زمینی و متعاقب آن کاهش فرو نشست زمین می شود که با این اقدام تهران یک خطر بزرگ را از سر می گذراند.

رییس کمیته عمران شورا گفت: همانطور که می دانید منابع آبی تهران محدود هستند و با شروع فصل گرما این محدودیت بیشتر به چشم می آید بنابراین باید منابع آبی جدیدی برای پایتخت تعریف شود. از طرفی هم با ایجاد شبکه جمع آوری آب های سطحی می توانیم منابع مناسبی برای آب شرب تعریف کنیم. پساب های فاضلاب نیز اگر به روش های مختلف تصفیه شوند قابلیت این را دارند که برای مصارف بهداشتی به کار گرفته شوند. از این‌رو برای اینکه در آینده با بحران آب مواجه نشویم ایجاد شبکه های جمع آوری آب های سطحی و نیز استفاده از پساب های فاضلاب به عنوان منابع آبی جدیدی تهران اجتناب ناپذیر است.


۱۳۹۵/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...