نسخه چاپی

ناگفته‌های اوحدی از فاجعه غمبار منا و مذاكرات اخیر با سعودی‌ها‌؛

دستگیری بسیاری از عوامل سازمان حج در فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینكه وارد مذاكرات حج شدیم، قرار بود هفتم ربیع‌الثانی به دعوت وزیر حج به عربستان برویم كه سه روز قبل از رفتن یك‌دفعه مذاكرات را لغو كردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها كشوری بود كه تمام زائران شهیدش را شناسایی كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: سعید اوحدی چهارشنبه شب در نشست با کارگزاران حج و زیارت استان کرمان با اشاره به اینکه خدمت به زائران خانه خدا و اهل بیت(ع) توفیق بزرگی است که قسمت هر کس نمی‌شود، اظهار داشت: در حدیث قدسی آمده است؛ کسی که توفیق زیارت امام حسین(ع) را در روی زمین پیدا کند گویی خداوند را در عرش زیارت کرده است.

وی با بیان اینکه کسی که در خدمت رائر امام حسین(ع) در روی زمین باشد، انگار خدمت خود خداوند در عرش بوده است، افزود: کارگزاران حج و زیارت باید با بصیرت و شناخت جایگاه خدمتی خود را بدانند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص فرآیند مذاکرات با عربستان، گفت: ظلم بزرگی بر زائران ایرانی شده است آن‌ها که سال‌ها آرزوی زیارت خانه خداوند را داشتند ولی الان محروم شده‌اند؛ زائرانی که 15 سال منتظر هستند و اکنون نمی‌توانند از فرصت استفاده کنند.

اوحدی با اشاره به اینکه فاجعه تلخ منا و جرثقیل حادثه بسیار سختی بود که داغ آن هیچ وقت فراموش نمی‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته پنج درصد از عوامل اجرایی حج و زیارت مُحرم بودند و بقیه در خدمت زائران خانه خدا بودند.

وی با اشاره با اینکه ساعت 8:30 صبح بود که برای بازدید رفتیم، صحبت از ازدحام مسیر رمی جمرات شد، خاطرنشان کرد: در فرصت کوتاهی فاجعه‌ای غم‌بار رخ داد و حدود ساعت 9:30 صبح شاهد کشته شدن تعدا زیادی از هموطنان خود بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: عربستان آداب میزبانی و مهمان‌نوازی را رعایت نکرد و بسیاری از عوامل ما را هم دستگیر کردند و اصلاً امکان کمک کردن؛ وجود نداشت.

اوحدی با بیان اینکه آن‌قدر این حکومت ظالم و قصی‌القلب بودند که با این عمق فاجعه یک عذرخواهی ساده هم نکردند، گفت: هر کشوری دچار سانحه‌ای، سیلی، زلزله‌ای می‌شود معمولاً روسای کشورها برای هم پیام تسلیت می‌فرستند اما دولت عربستان نه تنها عذرخواهی نکرد، پیام تسلیت هم نفرستاد و کسانی هم که برای کمک می‌رفتند، دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه وارد مذاکرات حج شدیم، قرار بود هفتم ربیع‌الثانی به دعوت وزیر حج به عربستان برویم که سه روز قبل از رفتن یک‌دفعه مذاکرات را لغو کردند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که تمام زائران شهیدش را شناسایی و به کشور بازگرداند و یک پیکر را به کشور پاکستان برنگردانند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه نخستین جلسه رسمی که با سعودی‌ها داشتیم با حضور وزیر بهداشت در محل وزارت خارجه عربستان در جده برگزار شد، بیان کرد: سعودی‌ها بداخلاقی کردند و باید طرف مقابل هم در حد وزیر می‌آمد، توضحیاتی در این جلسه ارائه شد، حتی آن‌ها امکانات احیا برای مجروحان نداشتند.

اوحدی افزود: انسجام فرمایشات مقام معظم رهبری در فاجعه منا، آن‌ها را به هم ریخت و نهیب صحبت‌های ایشان آن‌ها را ترساند و بلافاصله وزیر بهداشت گفت؛ عربستان خود را به ما رساند و مذاکراتش کاملاً عوض شد.

وی خاطرنشان کرد: 42 شهید بنا به درخواست خود خانواد‌‌ه‌های آنها در مقبرالشهدا آنجا دفن شد و مابقی پیکرها به کشور بازگردانده شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان می‌خواست ویزای زائران ما را در کشور دیگر صادر کنند اما قبول نکردیم، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که عربستان ظلم بزرگی را در حق ما کرد.

اوحدی با بیان اینکه مراجع ما نیز اعلام کردند زائرینی که مستطیع خانه خداوند هستند امسال استطاعت از آنها برداشته می‌شود، گفت: معتقدیم که هر کس سد راه زائر خانه خدا شود مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد.

در این نشست حجت‌الاسلام روح‌الله صاحبی به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمان معرفی و‌ روح‌الله پورشعبان به عنوان مسئول امور استان‌های سازمان حج و زیارت منصوب شد.

۱۳۹۵/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...