نسخه چاپی

پایگاه نظامی تركیه در قطر برای خنثی سازی نفوذ ایران در غرب آسیاست

ژورنال ویژه ارتش آمریكا نوشت: قطر با بضاعت نظامی ضعیف با همكاری با تركیه در پی مقابله با نفوذ ایران در غرب آسیا برآمده و تركیه نیز از پایگاه نظامی جدید در منطقه استفاده كرده و در ترتیبات امنیت جهانی انرژی حضور می‌یابد.

به گزارش نما به نقل از فارس، ترکیه در اواخر ماه آوریل سال جاری به طور رسمی پایگاه نظامی را در قطر، که اولین پایگاه نظامی این کشور در خاورمیانه است، راه اندازی کرد.

به گزارش ژورنال تخصصی ارتش آمریکا، انتظار می‌رود در این پایگاه حدود 3000 پرسنل نظامی حضور داشته باشند که در این میان نیروهای زمینی،یگان ویژه عملیات مخصوص و نیروهای آموزشی حاضر خواهند بود.

بر این اساس، تحلیلگران بخش امنیتی خلیج فارس عنوان می‌کنند ترکیه و قطر به خاطر عدم اطمینانشان به ایران با هم متحد شده‌ و در عین حال حامی دشمنان ایران در سوریه و یمن هستند. از سویی، به خاطر توافق هسته‌ای ایران، آمریکا دیگر نیروی پشتوانه نظامی قابل اطمینانی برای مواجهه با قدرت قابل توجه ایران نیست. کشورهای حاشیه خلیج فارس فکر می‌کنند از‌ آنجایی که آمریکا دیگر ایران را به عنوان یک تهدید تلقی نمی‌کند، بنابر این منطقه را ترک خواهد کرد.

ژورنال تخصصی ارتش آمریکا با توصیف پایگاه نظامی جدید ترکیه در منطقه نوشت: قرار است در این پایگاه نظامی نیروهای مسلح ارتش ترکیه با حضور خود به کار آموزش نیروهای نظامی قطر نیز مبادرت کرده و زمینه را برای انجام رزمایش نظامی مشترک فراهم آورند . به علاوه، پایگاه نظامی در قطر به عنوان مکان بالقوه برای خنثی کردن نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه است. این پایگاه نظامی همچنین بخشی از ائتلاف سنی‌ها با هم و شکل گیری جبهه ائتلاف ترکیه، قطر و عربستان است. در مراحل نهایی قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی در خاورمیانه با حضور ده هزار نظامی آمریکا خواهد بود.

در ادامه این تحلیل آمده است: برای قطر ابتکار نظامی با ترکیه که نگران نفوذ ایران در خلیج فارس همراه با بهبود (احتمالی) روابط ایران با آمریکا می‌باشد، مهم است. قطر فاقد قدرت نظامی قابل توجه در منطقه است و این ابتکار نظامی موجب بر طرف شدن ضعف این کشور در منطقه خلیج فارس شده و قابلیت‌های دفاعی این کشور را افزایش دهد . همچنین ائتلاف نظامی قدرتمند با ترکیه موجب تقویت صنایع نظامی قطر شده ،بخش آموزشی نظامی این کشور را ارتقا داده و وابستگی‌ به آمریکا ‌کاسته و شاید حتی موجب توسعه همکاری مستحکم‌تر با ناتو از طریق ترکیه شود. برای ترکیه نیز این پایگاه نظامی موجب عرض اندام بیشتر این کشور در خلیج فارس شده و دسترسی این کشور را به بازار پرسود منطقه میسر سازد .این پایگاه همچنین روشی راهبردی را به ترکیه برای مواجهه با نفوذ ایران در منطقه بخشیده و نقش این کشور را در ترتیبات امنیت جهانی و امنیت جهانی انرژی فراهم می‌آورد.

۱۳۹۵/۳/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...