نسخه چاپی

روایت ظریف از تماس‌هایش با جان كری برای احقاق حقوق ایران

وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالات نمایندگان از چندین بار تماس با همتای آمریكایی‌اش سخن گفت تا مانع از مصوبات كنگره شود كه خلاف روح برجام بودند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاين، ظريف در پاسخ به سوالات نمايندگان که از سوي علي لاريجاني از تريبون مجلس قرائت مي‌شد، درباره اينکه چرا بانک‌هاي خارجي تمايلي به همکاري با ايران ندارند، گفت: به ياد داشته باشيد که در دوران تحريم‌ها بانک‎هاي بزرگ براي همکاري با ما ميلياردها دلار جريمه شده اند. اين فضاي رواني منفي اي عليه ارتباط با ايران ايجاد کرده که بايد آن را بشکنيم. از سويي به اروپا و آمريکا فشار مي آوريم تا به اين بانک ها اعتماد بدهند که کار کردن با ايران مشکلي ندارد و ديگر آنها را تهديد نکنند. از سوي ديگر بکوشيم که راهمان را با بانک هاي دنيا باز کنيم. مسير سوم اين است که فضاي رقابت ميان بانک ها ايجاد کنيم که احساس کنند اگر با ايران همکاري نکنند، از غافله عقب مي مانند. متاسفانه تنها جايي که مي گويد تحريم هنوز وجود دارد، در داخل ايران است! در هيچ کجاي دنيا نمي گويند که ما در تحريم هستيم و فقط مي گويند که مراقبت کنيد! بنابراين نبايد تبليغات اشتباهي در داخل کشور کنيم.

به گفته وي، مهمترين عامل در تقويت سرمايه گذاري خارجي، ايجاد فضاي امن در داخل است که نبايد آن را خدشه دار کنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره رواديد ايرانيان در آمريکا، گفت: قبل از اينکه اين موضوع به مطبوعات کشيده شود، زماني که اين موضوع در مجلس آمريکا مطرح بود در تماسي با آقاي کري گفتم که اين خلاف توافق ماست و او پذيرفت و قرار شد بکوشد که مانعي ايجاد نشود. در ارتباطات مردمي و توريسم ممکن است مشکلاتي باشد که داريم مي کوشيم رفع شود اما در مسير مبادلات تجاري و اقتصادي ما مشکلي ايجاد نشده است. مقداري از مشکل از سوي آمريکا حل شده و مکانيزم هاي کنسولي ما نيز در حال رفع است که اگر نمايندگان مايل باشند، خصوصي خدمتشان عرض مي‌کنم.

ظريف در پاسخ به سوال ديگري که به افزوده شدن اسامي افراد تحريم شده از سوي آمريکا اشاره داشت، تاکيد کرد که حتي يک تهديد هسته اي هم به تحريم هاي ما اضافه نشده و اشخاصي که به ليست تحريم اضافه شده اند، در حوزه تحريم هاي موشکي بوده اند.

وي تاکيد کرد که تحريم هاي موشکي ما در مسير مذاکرات رفع نشده است.

وزير خارجه به مذاکرات کنگره آمريکا در جلسه اي با حضور مذاکره کنندگان وزارت خارجه آن کشور اشاره کرد و از نمايندگان خواست تا بروند و آن مذاکرات را بخوانند. او گفت: اي کاش برويد ببينيد که نمايندگان مجلس آمريکا به مذاکره کنندگانشان گفته اند که از ايران رو دست خورده اند! چون توان موشکي ما با اقتدار حفظ شده است. اي کاش اين مطالب به گوش مردم برسد و مردم هم اين را بدانند. آنها ديگر نمي توانند رشد توان موشکي ما را نقض برجام بدانند. آنها فقط به ليست تحريم هاي قبلي شان مواردي را اضافه مي کنند ولي نمي توانند مانع توان موشکي ما شوند.

وزير خارجه در پاسخ به سوال ديگري که به نظارت بر برجام اشاره داشت، از تلاش بر اي اقدامات متقابل در شوراي امنيت ملي خبر داد و گفت: اگر طرف مقابل، بر خلاف برجام اقدامي کند ما نيز اقدام متقابل خواهيم داشت. کميته نظارتي در شوراي امنيت است که تشخيص مي دهد برجام نقض شده و تحريم جديدي اعمال شده يا نه؟

او همچنين در پاسخ به اينکه قانون تحريم داماتو کي حذف مي شود؟، گفت: داماتو ديگر وجود ندارد و قانوني به نام «ايسا» هست که تا پايان 2016 به اتمام مي رسد. برخي نمايندگان کنگره در پي تمديد آن هستند اما ما به آقاي کري و وزارت خارجه آمريکا هشدار داده ايم که اين برخلاف روح برجام است و آنها هم در پي ممانعت بر سر آن هستند.

ظريف در پاسخ به سوالي که به تحولات منطقه و مبادلات تجاري ايران در منطقه اشاره داشت هم خاطرنشان کرد: يکي از گسترده ترين مذاکرات اقتصادي ما با چين و روسيه است. چين بزرگترين شريک تجاري ما است. اگرچه با ساير کشورها هم مبادلاتي داريم اما آنها شرکاي سنتي و قديمي ما هستند و فاينانس هاي زيادي با روسيه و کاهش تعرفه براي صادرات محصولات ايراني داريم.

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...