نسخه چاپی

استرس، حافظه مردم را كاهش می دهد

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز تحقیقات هیستومرفومتری و استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق مطالعات محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استرس حافظه افراد را به نحو چشمگیری کاهش می دهد.

دكتر علي نورافشان افزود: بر اين اساس فشارهاي رواني بر قسمت هاي مختلف مغز به ويژه پيش پيشاني كه در قسمت پشت استخوان پيشاني افراد قرار گرفته و مسئول تشخيص، قضاوت، سنجش و كنترل رفتارهاي سطح بالاي انساني است تاثير منفي مي گذارد. وي يادآور شد: در اين وضعيت سلول هاي عصبي و سلول هاي پشتيبان و پرستار سلول هاي عصبي بر اثر استرس از بين مي رود و توجه به اين مسئله ضروري است. دكتر نورافشان گفت: با توجه به اينكه سلول هاي عصبي اين منطقه غيرقابل ترميم است اين آسيب مي تواند دائمي و غيرقابل جبران باشد. وي افزود: طبق اين مطالعات، از ماده موثره موجود در زردچوبه به نام كوركومين براي ترميم اين وضعيت استفاده كرديم و همزمان كه به موش هاي آزمايشگاهي استرس وارد مي كرديم ماده كوركومين زردچوبه به صورت خوراكي به آنها داده شد و نتيجه اين بود كه اين ماده با قدرتي برابر با برخي از داروهاي ضدافسردگي عمل كرد. وي با اشاره به كم خوابي و اختلالات خواب، گفت: مرحله عميق خواب تاثير بسيار مهمي بر سلامت افراد و به ويژه سلامت و عملكرد دستگاه عصبي دارد. در اين مرحله، خواب عميق را در موش هاي آزمايشگاهي حذف كرديم و با حذف اين مرحله در موش هاي آزمايشگاهي و بررسي بافت مغز نشان داد منطقه اي از بافت مغز كه مسئول واردكردن اطلاعات و حافظه به مغز است تحت تاثير قرار گرفته و آسيب ديده و موش ها قادر به يادگيري نكات جديد نيستند و علاوه بر اين عملكرد سلول هاي عصبي اصلي و همچنين سلول هاي پشتيبان در اين منطقه از بين رفته است. دكتر نورافشان يادآور شد: در همين خصوص طي مطالعات محققان ما، نمونه هاي آزمايشگاهي پس از مصرف ماده موثره زردچوبه به ميزان چشمگيري از آسيب هاي يادشده آنها پيشگيري شد.
اين محقق دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: مصرف زردچوبه حداكثر يك گرم در روز براي افراد بالغ به منظور پيشگيري از پيامدهاي ناشي از استرس و بي خوابي بر مغز و كاهش تاثيرات استرس بر دستگاه توليدمثل ميتواند تاثير داشته باشد، اما مقدار زياد مصرف زردچوبه نيز مي تواند باعث ايجاد سنگ هاي كليوي گردد.

۱۳۹۵/۳/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...